Årets hö - slaget - blir det mkt protein???

T

traff

Det hö vi ska ha är slaget sedan ett par dagar. Vad tror ni om innehållet, blir proteinet för högt? Vad gör jag åt det om det är så:confused: Kan jag ge höet men någt annat också:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Årets hö - slaget - blir det mkt protein???

Eftersom det är tidigt på säsongen finns det en risk/chans att det är högt proteinvärde i hö som slås nu. Men det beror ju också på vad det är för växter i vallen, hur gammal den är, hur mycket den är gödslad m.m. m.m.

Mycket protein från grovfoder är i regel inte farligt. Vill man ändå minska proteinmängden kan man blanda med halm eller ett annat hö med lägre proteinvärde.
 
Sv: Årets hö - slaget - blir det mkt protein???

Om det blir mycket protein så kan du, om du har en häst som inte är allt för svårfödd, ofta ge enbart grovfoder. Då sparar du om inte annat en del pengar :idea:
Mycket proiten från grovfoder är inte farligt. Tänk bara på hur mycket det är i gräset nu.

Vi hade 75 g protein per kg foder i vintras, 8 MJ, hästarna har aldrig varit så fina som då :)
 
Sv: Årets hö - slaget - blir det mkt protein???

Vi hade 82 smrp, fungerade utmärkt så det är ingen fara :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 198
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp