Årets hingstvisningar-hetaste hingstkandidaten i år??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
C

crazy

Vem blev din favorit?? :idea:

Berätta varför just denna hingsten tilltalade dej?

Vad tror du han kan tillföra i aveln?

Passar denna kandidat just till ditt sto/ston? Vilka egenskaper förväntar du dej att få utav hingsten på ditt kommande föl och hur kan han komplettera ditt sto anser du?

Om du sett en fantastisk fin hingst men inte har stomaterial som passar, vad hade du själv ansett passa honom? Ja vad hade du själv rent av önskat dej om du skulle stå som intresserad köpare efter ett föl e denna hingst som du gillade och vad hade varit idealmödernet på stoet härstamningsmässigt? Vilka blodslinjer och kombinationer skulle göra dej nyfiken och intresserad av ett föl som påläggskalv?

Några hingstvisningar har redan varit ute landet och några återstår och det skulle vara intressant att få veta vilka hingstar som ni upppskattade mest i år.Fyll gärna på med nya uppgifter här vart efter ni åker på hingstvisningar ute i landet.

Jag är jätteglad över att Lanskoy 889 finns tillgänglig i Sverige i år, men eftersom mitt sto har hans morfar Ceylon till pappa tycker jag att det blir alldeles för mycket inavel.

Tänker istället betäcka henne med Feliciano. Egentligen skulle jag vilja ta henne till Stanford, men eftersom han står i södra Småland på naturlig betäckning och jag bor i Stockholm känns det inte rätt mot hästen att skicka bort henne så långt i flera veckor.

Jag vill använda en hingst som är A eller Elitpremierad för sina hoppavkommor, som jag har sett, som jag sett någon förälder till, och förstås vill jag ha sett avkommor också! Feliciano uppfyller alla mina krav, plus att jag inte känner någon som träffat en avkomma till honom som inte varit bra i skallen! Då min häst kan vara väldigt nervös och orolig vill jag använda en hingst som ger lugna avkommor!

Ska på Flyinges hingstvisning i morgon men jag tror att av dom hingstarna som kommer visas där är nog, som vanligt, Quite Easy en favorit.

Av alla hingstar gillar jag nog Rubinrot mest. :D

På arabhästfronten är det också hingstvisningar på gång i dagarna...

3/4 Hingstvisning på Oppreva Arabstuteri, Skåne
4/4 Hingstvisning på Örsta Kulle, Kumla
4/4 Öppet Stall med Hingstvisning på Liljebackens Araber, Skåne och Genberg & Co.s Araber, Skåne
17/4 Hingstvisning på Tärenäs Arabstuteri, Östergötland

mer info om de olika hingstvisningarna hittar ni på www.sahf.se

Själv hade jag först planerat Öppet Stall med Hingstvisning här hemma, men löser det som så i stället i år att de som vill komma är varmt välkomna efter överenskommelse
adress med mera hittar ni på www.cesamarabians.com

I år lär det inte bli ngn betäckning, vi kommer knappast att ha råd med fler utgifter. :p

Annars de jag gillar är Métall och Stravinsky xx och den ene vet jag passar stoet och den andre tror jag passar henne. :D

Feliciano? Rätta mig om jag minns fel men han skulle väl utomlands någonstans i år?! Han finns väl iofs på fryst ändå!
Själv tar jag mig nog inte på någon visning pga fölvaka, hade annars varit intressant att se flyinges Welt Hit II & For Feeling. Någon som sett dom & har åsikter?

Du har så rätt, han står i Belgien! Men det finns fryst :) Enda gången det inte är bra att bo i Stockholm är när man håller på med hästar :) Därför får det bli inseminatören!

Jag ska till Strömsholm på tisdag, kommer inte ihåg just nu vilka jag ska få se!

Var ute på Hingsttågets sida & kollade för någon dag sedan, tyckte det verkade vara mindre hingstar än vanligt som skulle visas. Kan det bero på att fler än jag tyckte det var rörigt där i fjol så man inte hann se hingstarna ordentligt?! Tur man hade videokamera med sig då, annars hade man väl inte hunnit uppfatta något alls! Flyinges visning var att föredra tyckte jag, dom visar hästarna så dom kommer till sin rätt. För min del blev det flyingehingstar förra året, även om det fanns intressanta privatägda.

Har bara sett Flyinges visning.

For Feeling var en trevlig bekantskap. Han var ganska fin och rörde sig till och med trevligt, hoppningen var mjuk och smidig. En väldigt komplett hopphingst tycker jag.

Casa Grande hoppade väldigt bra, fast han är kanske ingen skönhet direkt. Qalle är också trevlig, tyckte att han var ganska ful på bilden i årets hingstkalender, men live såg han fin ut.

En besvikelse var Etrusco. Jag har varit väldigt förtjust i honom tidigare, men jag tyckte att han blivit sämre. Han hade grovnat och gav inte längre något långbent intryck. Hoppningen var inget speciellt heller tyckte jag.

Nu är jag inte speciellt dressyrintresserad, men jag tyckte att alla visade dressyrhingstar var fina, kanske framförallt Richfield som såg väldigt rörlig och smidig ut.

Vi ska inte betäcka något sto i år. Fast skulle vi betäckt så tror jag inte att vi valt någon av de här visade hinstarna i första hand. Favoriten för tillfället är nog Orlando. Jag har visserligen inte sett honom live, men bara hans stam och beskrivningen av honom känns väldigt tilltalande.

Intressant fråga du har om "idealmöderne", men också ganska svår att svara på. :)
Rent allmänt så vill jag gärna att mamman ska ha egna prestationer och ha en modern utpräglad hoppstam (i mitt fall), gärna med lite fullblodsinslag.

Jag har fastnat för For Feeling.

Det stora anledningen är att jag gillar stammen på honom och jag tror att han kommer att funka bra tillsammans med mitt sto. Jag har visserligen bara sett honom på bild änu men ska på Flyinges hingstvisning om 2 veckor å då är han med....hoppas att man håller fast vid samma....

Jag tror att stoet som är e: Acapulco Gold - Jumper kan bli riktigt bra med FF. Hoppas att fölsingen isf inte blir för stort bara det är jag lite orolig för eftersom stoet är 173 cm i mkh. Någon som kan ge råd FF är ju 166 cm så risken finns ju absolut att det blir en dunderklump.

Annars tycker jag att Quite Easy verkar vara en trevlig hingst. Han ser alltid ut att ha så kul... Har funderat på honom tidigare till mitt andra sto men det blir nog inget där eftersom hon nu är 21 år och jag är osäker på om det tar sig... Hon betäcktes senast -94 fölet fött -95 och sedan dess har hon inte betäckts, har haft 4 föl totalt. Nån som kan ge råd där??

Mottar gärna råd på det med betäckning och ev. förslag på hingst till "Goldie" (hon e: AG) om det är någon som har ett förslag på en trevlig hingst till hyfsat pris. Gärna också funderingar om att betäcka den gammla damen!

Jag tror att For Feeling kan tillföra mycket i den svenska hbl aveln, verkar vara en trelig hingst, härlig galopp och bra ridbarhet. Bra teknik både fram och bak!

Svävade visst ut lite... :D inte meningen...

Är det gamla stoet fräsch i kropp och frisk i övrigt så finns säkert möjlighet att hon tar sig. Veterinären kan ju bedöma hennes skick invändigt innan du seminerar. Att välja en flyingehingst kan ju vara ett bra alternativ eftersom du betalar på 16 dagars dräktighet. Blir hon inte dräktig så har du ju "bara" veterinär & stationsavgifterna att betala.

Vi var på Flyinges hingstvisning i skövde igår :idea:

Det fanns många läckra hingstar, jag bestämde mig på plats och bokade For Feeling till min Ramiro Z sto.

Jag tror att han kommer att passa hennes typ mycket bra, han var inte bara snygg, han hade trevliga gångarter och bra hoppförmåga.
Jag hade tre kandidater när jag åkte dit: Emmerton, Etrusco och For Feeling. :p

Emmerton visade upp sig ordentligt, jätte trevlig hingst på alla sätt och vis men han kommer att bli för stor till mitt sto därför blev valet enklare.
Etrusco var också trevlig men hade inte det där lilla extra som jag ville ha, men annars också en trevlig hingst som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att använda till ett annat sto.

Vi var lite fundersamma på For Feelings möderne och frågade Birgitta Benzer om det och For Feeling har en helbror, modern avled och hon fick bara dessa två hingstar.

hmmm.
Jag hade nog ifrågasatt det, i alla fall lite...
Mamman är väl född -83, och For Feeling -96.
Nu vet jag inte när helbrodern är född, han ligger inte på "all breed" (blev ju nyfiken!), och inte hittar jag honom på webben heller...
Men på dessa år borde hon ju varit visad, eller varit igång med någonting annat, kan man ju tycka...
Jag är så gammal, grå och skeptisk, att jag hade fyllt på med lite följdfrågor! :cool:

Men det är en trevlig hingst!
mvh

Vi har samma smak på hingstar ser jag, mitt sto (som även i år är utlånad på avel) kommer att betäckas med For Feeling, kan ju vara kul att prova något annat nu när hon är dräktig med QE för tredje gången. :)

Casa Grande hade nog annars passat mitt sto, men efterom han bara står på AI så tyckete både jag och stoägaren att det är förlångt att köra iväg sto och föl och desutom då behöva lämna dem, annars hade han varit en kandidat också, jösses vad kvick han var i frambenen. :eek:

Qalle är bara för skön, jag gillar verkligen honom, men som sagt så har vi snart tre "likadana".. :smirk:

QE har jag sett flera ggr och hade gärna sett honom igen, mne han hade fått utslag och ville inte ha sadel på sig, PE ville inte visa honom barbacka. ;) Fegis.. ;)

Welt Hit och Richfield tycker jag var väldigt fina men i lite fel genre. :)

jag som inget sto har...eller rättare sagt inget betäcknigsbart.

Nästa häst skall baske mig bli ett fint halvblodsto. Så att man åtminstone kan drömma.

Jag har inte varit på hingstvisning iår ännu. Men jag tror att jag hade valt Tornesch om jag hade haft en hoppemärr. Och om jag haft en dressyrmärr hade det nog blivit något tyskt eller hollänskt (fy vad trist jag är). Flemmingh är inte helt fel och Caprimond :love:. Men ingen av dem lär vi få se här i Sverige på nån visning !

Om jag skulle betäcka mitt gamla sto e: Tabac-Lambert skulle jag vilja använda Qalle. Han är en kort kompakt häst som passar mitt ngt långa sto. Dessutom hoppar han mycket trevligt och han är kanon i huvudet.

Om jag skulle betäcka min treåring e:Quite Easy-Tabac (dotter till ovanstående)är jag sugen på Le Primeur. Le Primeur visades på Flyinge och jag gillade honom väldigt mycket-hade härlig hoppteknik-särskilt bra bak! Jag hade egentligen funderat på For Feeling-men jag tyckte han var en besvikelse... Tyckte han var alldeles för markbunden i gången, och det passar inte nåt av mina ston.
Har faktiskt funderat på De la Gardie också då jag sett mycket trevliga avkommor till honom. Han har ju härlig gång och hoppar ju även mycket bra!
Jag ska bestämma mig efter treårstestet om det ska betäckas öht.

Såg en fin fölis för några år sedan...tror faktiskt att det var just Quite Easy-Tabac på den.Den borde vara 3 år nu.
Du visade inte din som föl på Björnö Ridcenter?I såfall har jag sett just din fölis... :confused:

Kul med alla funderingar och inslag som kommer vartefter...än har ju inte alla haft chans att se hingstarna som skall visas...så jag hoppas folk fortsätter med sina inlägg här vartefter som tiden går och visningarna passerar de olika områdena. :idea:

Var på bruksprovet sen Ängagårdens visning och nu ikväll Flyinges i Kba. Har bestämmt mej för gångartshingst i år. Valde mellan Danzas, Riverside, Ragasso, Bugatti och WeltHitII. Efter kvällens föreställning blir det WeltHitII :love:, han skall bara stå i sverige i år så man får passa på. Kanon rörelser, utstrålning,stam och plus för långa ben.
Blev förtjust i LastLiberty och Homme d`Honneur** också men vill inte ha en hopphäst just nu och stoet är 50% fullblod redan så det vill jag inte ha, men han var fin. Stoet är e:Dragon -LongJohn**

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka