Årets havre = grått

pastejja

Trådstartare
Frågade en lantbrukare i grannbyn om årets havreskörd och han sa att det var gråa korn iår pga regnet.. Inte helt otippat, men hur påverkar det egentligen havre som foder? Ser det bara tristare ut eller har det hänt något annat med det?
/U

Sv: Årets havre = grått

Hm, rent logiskt är väl havren gulare när den blivit "solbränd" men är det gråa korn tänker jag direkt på mögel för kornen är ju inte gråa från början typ om man skulle säga att de är "omogna" då skulle de väl vara gröna?

är lite emot grå havre känns inte helt hygiensiskt men det kanske inte är något farligt...

Jag gissar att det är som med halmen, att den blev grå av allt regn som kom på fel tidpunkt. Men eftersom jag inte vet om det är fel på varan annat än utseendemässigt ville jag ställa frågan.

/U

Det finns en risk att havre drabbas av mögeltillväxt redan på fältet. Eftersom havre utfodras med skalet kvar och det är där svamparna sitter gör det dålig havre vansklig som djurfoder, däremot för havre som är till människomat och som skalas spelar det inte lika stor roll. Här finns det mer att läsa om mögeltoxiner i bla havre med länkar till mer info.

Bland annat står det:
"Havre som ser gråaktig ut, luktar mögel, dammar mycket eller där det finns mörka partier under skalet bör inte användas som foder. "

/Sara

Ok, med det svaret känns det som jag letar efter annan havre eller letar efter något annat att fodra med. Gav faktiskt inte alls spannmål i fjor men funderar på att göra det iår eftersom ridhästen är så bra igång.
Tack för att du tog dig tid.
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 914
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka