Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årets föl 2014

Här är Malmirs fina unge :)

6gybnq.jpg

Kl
Och nu hoppar vi över till denna tråden!
Ikväll strax innan tolvslaget födde älva ett stoföl!
Allt gick väldigt fort men bra :)
Vi gav henne lite mer än två dl råmjölk ur flaska sen tuttade hon från spenen.
Hittar inte riktigt dom själv än så ska gå ut om en stund o hjälpa henne igen.
Hon har det finaste lilla ansikte jag sett!
Lär väl skimla av eller vad tror ni?
Finns inte ett enda tecken på henne.

IMG_20140416_021500_zps53b14fb2.jpg
[/URL][/IMG]

IMG_20140416_021453_zpscaec7561.jpg
[/URL][/IMG]

Misstänker att hon är lite prematur även om Älva gick över tiden...
Pälsen är som sammets, öronen hänger lite o visst brukar prematura ha lite utåtbucklad panna?
Nåt särskilt man bör tänka på med dom?
Har lite svårt att komma på vart maten finns o Älva har ganska små spenar så är lite knepigt för henne att få ordentligt tag.
Hoppas att de kommer på hur dom ska göra under dagen iallafall :)
Jätte fin i benen o en riktig liten buse som redan backar upp rumpan o sparkar ;)

Kl
Nu äntligen verkar allt gå åt rätt håll igen!
Efter två dygn med racerbajs, är det helt torrt i rumpan på den lilla.
Naturligtvis så är jag ju så nojjig, så jag tänker förstoppning ända tills jag ser något komma ut med egna ögon. Svårt att urskilja hur högarna ser ut i halmen.
Vissa är med all säkerhet mammas iaf :D
Igår bröt jag nästan ihop. När jag upptäckte något som stack ut ur vulvan på henne! Som en hemorojd fast stor. Efter att ha pratat med hela skånes vetrinärkår, där ingen i princip förstod vad det kunde vara, så var det någon som sa att det låter som ett framfall!!! Sedan kom världens underbaraste vetrinär. En sån där som jag letat efter ända sedan jag flyttade hit. Han sa att han aldrig sett ett framfall på en sådan ung häst. Undersökte och konstaterade att allt var som det skulle inne i henne. Att det var blygdläppen som svullnat rejält. Så började detektivarbetet. Efter en stund kom vi på att hon måste kliat rumpan mot väggen för att diarrén svidit (har tvättat och smörjt, men det kom ju nytt hela tiden) så att slidan helt enkelt svällt upp!!!! Stackars lillan!! Men ändå skönt att det inte var "värre". Och nu imorse var svullnaden på väg ner. Man ser fortfarande irritationen, men inte i närheten av igår! Och som sagt så är magen bra (peppar, peppar) Men vad lilla Daisy är kavat!!
Igår fick jag ta bort saltstenen. Har inte sett henne sträcka sig efter den, men det kommer väl. Hon dricker vatten ur vattenkoppen, slickar i krubban efter matrester, försöker tugga Hö utan tänder. Hon blir riktigt irriterad över att hon inte får till det. Så nu passar jag krubban medan mamma äter. Vill ju inte att hon ska råka få i sig pellets och sätta i halsen??
När ska man tillåta dem äta? Trodde inte ens att de var intresserade såhär i början?

Väldigt söt iaf :)
Jag vet för lite för att råda dig. Men brukar inte det där "lösa sig" om du förstår mig rätt? Avskyr nämligen själv sådana svar när man är orolig :)

Det gick jätte bra!
Kände på mig så fort jag kom hem från jobbet att ikväll blir det!
Gick o kollade henne i hagen o då hade hon fått vaxproppar!
Vandrade endel innan jag tog in henne o väl inne börjar hon gräva o är orolig.
Templen va lägre än vanligt så hon visade alla tecken hon skulle ;)
La sig o reste sig några ggr o låg o stönade lite.
Sista gången hon la sig gjorde hon som hon brukar göra o låg o stönade men såg att svansen va lyft högt så tassade ut för att kika o då va ena benet ute :)
Hjälpte till att dra lite när huvudet skulle ut för hon va rätt trött men det lilla jag kunde dra gjorde kanske varken till eller från...
Hela moderkakan åkte ut med fölet så fick klippa av navelsträngen när hon började vilja resa sig!
Mamma häst vet inte riktigt vad hon ska göra med henne, känns nästan lite kall sådär.
Men när min sambo o sonen som ville kika på fölet imorse gick hon i mellan o tyckte inte det va OK .
Inte lätt första gången :)
Har som sagt lite problem med art klura ut hur mjölkbaren fungerar annars är hon jätte pigg o busig!
Jag är super nojig o funderar på om jag ska ta ut vet. o be om en foalcheck bara för att...
Hon borde fått i sig vad hon ska i mjölk väg men man vet ju aldrig....

Jag är inte en person som pekar med pekpinnar åt andra, men om du inte är säker på om hon får i sig mjölk, så skulle jag iaf ta en foalcheck. :)

Svårt att veta iom att hon åt själv sen.
Hon klunkade på bra men man vet ju inte hur mycket hon fick i sig eller hur bra råmjölk mamman har.
Kommer nog göra det om inte annat för min egen ro :)
Så kan vet. kika på henne lite med.

Ja, mycket kan vara värt för sin egen skull :D
Jag skulle gärna betala någon bara för att den skulle säga allt är precis som det ska, du kan sova hur djup och länge som helst :D

Haha ja men precis, är nog det jag är ute o fiskar efter ;)
Nu när långhelgen är på gång med så känns det faktiskt vettigt att passa på o ta ut vet. för en liten koll :)
Hade en kompis med hela tiden som avlar på adennrar o hon tyckte att fölet fått i sig vad hon behöver men är man en hönsmamma så är man ;)
Tror liten ska få heta Nevada :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 776
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38