Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årets föl 2014

Hoppas hon mår bättre, säger annars som Sassiball, diarsanyl är kanonbra... Men ring vet igen om hon inte blivit bättre...

Svarar alla!
Fölmask trodde inte Helsingborg på efter bara ett dygn.
Diarsanyl fick hon redan igår och ska få i några dagar till.
Ringde annan vet idag och hon sa att Krafft muskel är alldeles för starkt för små fölmagar! Så jag är på väg att köpa fölanpassad mat hos henne nu.
Trodde ju att det viktigaste var att hon stod på så hög kvot som möjligt!!! :banghead:

men äter hon pellets redan? Eller skulle det vara via mjölken?
Du har inte saltsten i boxen? föl kan slicka maniskt på dem och bli riktigt dåliga i magen av det.

Stoet alltså :)
Det har väl bildats så kraftig mjölk av kraftfodret.
Hon har ju dock inte fått något sedan fölningen, pga koliken.
Saltstenen är placerad högt upp, så den når inte fölet.
Har nu köpt ett annat foder som jag ska prova.

Ja usch saltet är bäst att plocka bort innan fölis mulen tittar ut, vet ett 2 månaders föl som dog pga saltmängden den fått I sig.:(

Man ska nog inte ha mineralbaljor I beteshagen, bland föl heller kan jag tänka mig.

Men juste fölet klarade sig ut själv ju ah mitt minne :banghead: vfr jag undrade var för att jag hört att om de har kraftigt med protein I fodret så kan fosterhinnan bli väldigt seg . Ngn som vet om det stämmer ?

Jag har slitit sönder fosterhinnor ett par gånger och tycker inte de är jättesega att få hål på.

Jadå :)
Här är foderstaterna uträknade till punkt och pricka.
Jag kommer få ordning på stoet. Men vill bara inte ge något som är för mycket för lillans mage :)

Tingeling,har du barn? Om diareen fortsätter kan du behöva smörja lillans rumpa så den inte fräter sönder. (och bebis salva är då utmärkt)

Men juste fölet klarade sig ut själv ju ah mitt minne :banghead: vfr jag undrade var för att jag hört att om de har kraftigt med protein I fodret så kan fosterhinnan bli väldigt seg . Ngn som vet om det stämmer ?

Det gäller väll inte allmänt protein utan man har väll sett att dräktiga ston som fått Luzern fått segare fosterhinnor ?

Har jag något svagt minne av .

Jadå :)
Här är foderstaterna uträknade till punkt och pricka.
Jag kommer få ordning på stoet. Men vill bara inte ge något som är för mycket för lillans mage :)

Med all välmening, men borde inte stoet i dagens skick äta hela tiden?
Hur mkt mat som helst o då mest energi då det kostar att bryta ner proteinet när den är så tunn.
Är rädd att den kommer att bli värre om hon kan producera mjölk till bebis.

Tabeller funkar sällan på fullblod.

Hon äter grovfoder konstant.
Sedan har hon fått betfor för magen.
Det enda som är uteslutet är kraftfodret pga koliken. Under två dagar.
Men nu är ju magen igång igen och därmed ska hon få börja äta idag.
Har läst att man ska utesluta kraftfodret de första dagarna efter fölning för att undvika kolik. Nu visste jag inte det innan fölningen.
Men med facit i hand så har jag gjort rätt ändå?
Trots att det berodde på tråkiga omständigheter.
Och någon tabellhäst är hon absolut inte!!!
Hade jag gått efter de värdena, så hade hon varit ännu tunnare.
Nej, vi behöver inte oroa oss för henne.
Har haft större problem än så förr. Det kommer att bli bra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 776
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar