åretrunthagar...

L

Lijsan___

Min häst står i ett tvåhästars stall. Den hagen vi använder till dom på vintern är samma hage som vi använder på sommaren. Men ska man sköta den på ngt vis. Ägarna till stallet gör inget med hagen utan låter det bara växa men ska man inte mocka ur den ngn gång ibland eller ngt??
Min häst har tappat i vikt igen och jag undrar om det kan bero på betet, att det finns för mkt parasiter i marken. Måste tillägga i mitt förra stall var han tjock som en tunna nästan på sommarbetet men nu måste jag nästan fodra honom under sommaren. :crazy:

Har precis avmaskat honom och kollat tänderna men vad kan vara felet??
Kan det vara hagen eller ngt annat, hur långt tid efter man har avmaskat kan hästen få mask igen??

Tacksam för svar :)

Sv: åretrunthagar...

jag har hört att man ska låta betet/hagen vila då o då..att de inte blir direkt någon näring annars..
men jag vet inte, är inte bra på sånt.

ockej tack för ditt svar :)

"puttar upp tråden lite" det är många som kollat men bara ett svar...

Om hagen är stor nog må det vara ok att använda den året runt. Med stor nog menar jag åtminstone 2 ha, gärna större. Ur parasitsynpunkt är det alltid bäst att växla mellan sommar och vinterhage - och gärna ha ytterligare hagar med i kretsloppet så att en hage får vila varje år.

Har man inte möjlighet till detta kan man försöka mocka hagen, men hur kul är det... För att kolla hästarnas parasitstatus kan ni göra en sk kollamaskentest när det börjar bli varmt ute. Då vet ni hästarnas aktuella status och kan styra med avmaskningen efter det. Att använda samma hage året runt ökar risken för att man behöver använda sig av ett avmaskningsschema.

Ur näringssynpunkt - betet blir förstås sämre om hagen betas hårt året runt. Öven detta beror helt på hagens storlek och vilken typ av bete det är.

Om din häst magrar under vinterhalvåret beror det sannolikt på dåligt grovfoder eller tarmparasiter.

Oj, mockar de inte hagen?
Jag mockar varannan dag, det blir ju skitäckligt efter ett tag annars. Förra vintern var vädret så konstigt så det var svårt att få till mockningen och mitt sto fick strålröta av skiten. Det var så fuktigt då också.
Är det en jättehage?
Vi har skilda sommar- och vinterhagar pga parasiterna.

Vi har en stor hage som vi använder året runt. Vi gör ingenting, alltså vi mockar den inte eller så. Hästarna avmaskas regelbundet.

Jo det är en jättestor hage, för bara två hästar. Men jag kan ju inte ge honom hur mkt avmsakningsmedel som helst och grovfodret är det inget fel på. (annalyserat av bonden). Men jag får väll gå ut med skottkärran och grepen ett varv(har inte ont av att jobba mkt). ;)

Samma hage året runt? Så skulle inte jag vilja ha det. Det blir ju sånt parasittryck av det. Våra går i stora beteshagar i flera månader och vi skiftar hagar reglebundet, och för varje år får olika fält "vila". Byter nog bete minst 5 ggr per sommar.

Men jag kan ju inte ge honom hur mkt avmsakningsmedel som helst

Du bör absolut göra en kolla masken på din häst först och främst så att du vet OM den behöver avmaskas och för vad i så fall. Har den börjat magra så är det ju ganska troligt att den har mask.

Själv skulle jag hellre dela upp hagen i två delar så att ni kan ha separerat vinter- och sommarhage. Med mindre hage så kan man då också antingen mocka förhand eller köra med betesputs om man har tillgång till sådan.

Nej, den är skapligt stor, och jag börjar bli riktigt vältränad...
Vi har ju bara två hästar, så det blir inte mer än någon kärra per dag. Tycker det är värt besväret ändå

Vi har Sommarbete där de bara får gå på sommaren, men vinterhagen har ligghall så den hagen går de ju i året runt för att få skydd mot väder och insekter....

Det går inte mocka vår vinterhage, då sjunker man.. :angel:

Nästa gång du funderar poå att avmaska, ta ett träckprov först. Att bara slentrianmaska som du gör är ju inget bra alls.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 911
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: Habina
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 605
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka