Arena Dannero invigning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Juanita
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arena Dannero invigning

Mångas liv riskerades. Vilket förmodligen inte rör denna människa i ryggen.

Man kan bara hoppas att det tar slut nu efter den här allvarliga olyckan... :devil:

jo men precis!
När jag såg ekipaget dundra iväg efter att människorna välts ur vagnen så stod jag och funderade på hur många som skulle skadas allvarligt. Är ju fullkomligt otroligt att det ändå gick så bra som det gick.

Kusken kan jag ju säga är en otroligt säkerhetstänkade klok varelse med gott om erfaranhet, så det kan verkligen inte skyllas på henne.
Men de försökte ju få karlskrället att sakta ner ett flertal gågner, men när han och vattenbilen följer dem runt kurvan när dom försöker ta sig därifrån och hästarna blir mer och mer stressade.
Då kan man ju fundera på vad karln tänker med, ser man inte om en häst/ar blir så stressade att dom flippar ur så bör man väl knappast jobba runt djur.
Så jo dom hade nog klarat en traktor och vattenbil under normala omständigheter, men inte precis att bli jagade av dom... :smirk:
Just här hade hon nog missar lite i sitt säkerhetstänkande, annars hade det väl knappast hänt? Kanske skulle hästarna varit mer dövade om de inte klarar maskiner bakom när man nu vet att det finns maskiner på travbanor. Inte för att försvara förarna, men det är inte bara att stanna med vattenbilen och harv var som helst utan att i stort sett förstöra banan för den dagen just där. Såhär i efterhand hade det ju såklart varit värt att offra några meter i en kurva för att undvika en olycka.

..och jodå de högre upp är fint informerade och det lär kosta dom en hel del med tanke på veterinärräkningar och bilskador, visst lär väl försäkringar täcka en del.
Ska hon stämma Dannero på de som inte täcks av försäkringen?

Just här hade hon nog missar lite i sitt säkerhetstänkande, annars hade det väl knappast hänt? Kanske skulle hästarna varit mer dövade om de inte klarar maskiner bakom när man nu vet att det finns maskiner på travbanor. Inte för att försvara förarna, men det är inte bara att stanna med vattenbilen och harv var som helst utan att i stort sett förstöra banan för den dagen just där. Såhär i efterhand hade det ju såklart varit värt att offra några meter i en kurva för att undvika en olycka.

Ska hon stämma Dannero på de som inte täcks av försäkringen?

Men snälla det har jag väl inte påståt att hon ska :smirk:
och för övrigt verkar det som att Dannero försöker stå sin del, alla hade en sån otroligt välvillig inställning, förutom traktorchauffören då.

För övrigt du var inte där, du såg inte vad som hände, du vet inte hur gubben betedde sig. Jag tror ingen som såg det hela och som även hörde vad de mkt frustrerade funktionärerna sa, skulle komma att påstå att det hela var hennes fel på något som helst sätt. De hade ju hela dan försökt förmå dem att inte vara på banan när hästarna var där...

jag var inte där på invigningen men var på dannero förra söndan den 8:e då körde han like idiotiskt då.. ja var livrädd när ja skulle värma.. man visste ju inte vilket spår han skulle komma i å han körde mer än dubbelt så fort än vad man brukar se på en bana.. var och startade idag där också men tyckte att han körde mycke lugnare.. kanske berodde på olyckan igår som ja inte hört talas om förns nu..

Skönt och höra från en travmänniska att du tyckte att han drog på lite väl. Jo, nog var det skenet han ställde till med som gjorde att han tog det lugnare, innan körde han det Fendten gick, efter körde han på lägre växlar.

Senast ändrad:

Först innan jag hugger in Alla funktionärer förutom maskinförarna var underbara och hjälpsamma. Hade de inte stoppat vattenbilen så hade han sabbat vårat nummer med, körde ned en del av våra koner precis när vi skulle börja.

Just här hade hon nog missar lite i sitt säkerhetstänkande, annars hade det väl knappast hänt? Kanske skulle hästarna varit mer dövade om de inte klarar maskiner bakom när man nu vet att det finns maskiner på travbanor.

När man får en förfrågan om att ställa upp förväntar man sig inte att de skall börja harva och vattna banan precis när de skall ha sin uppvisning. Tror du verkligen att ledningen sanktionerade sådant beteende?!

Inte för att försvara förarna, men det är inte bara att stanna med vattenbilen och harv var som helst utan att i stort sett förstöra banan för den dagen just där.

De hade redan skrämt hästarna två varv tidigare, det enda de hade behövt göra var att dra ned på farten i sista kurvan, så hade det här aldrig hänt. De satte faktiskt igång med att harva när ekipaget redan var ute på banan på väg till sin uppvisning. Det var ren jävelskap.

Såhär i efterhand hade det ju såklart varit värt att offra några meter i en kurva för att undvika en olycka.

Det syntes redan innan att det skulle gå åt helvete, det var hemskt att se. Jag råkade aldrig chauffören, men han förstod tydligen först efteråt vad han ställt till med, det var så dags. Tydligen hade det varit en incident på morgonen, med shettisungdomar, 7-8-åringar, som var lovad fri bana för att kunna öva på sin uppvisning, även då var han ute och körde och sabbade deras övning, för att inte tala om säkerhetsaspekten, men det berättade en som var inblandad i den övningen.

Jag slutar aldrig att bli så fascinerad av dina underbara bilder Zuzzi ! :D Du är helt otrolig .. ! :bump:

Super :D Verkligen tråkigt att det skulle ske en olycka som sagt, men annars var det en kanondag. Det var ju tyvärr ingen tillfällighet att det blev som det blev. Karln är ju lite speciell, det har man ju märkt.. Själv går jag på travskolan på Dannero, och det har hänt flera gånger att vi inte kunnat träna på stora banan, eftersom han har stängt flera timmar innan utsatt tid.. :mad: Åter till saken :angel: Som Zuzzi sa, nu känner man sig modern! :rofl:

Håller med Rigolette, dina bilder är otroligt bra, men du fick ju inte med den fenomenala skidåkaren! Jag alltså!:o :devil:

Skulle vilja köpa nån bild där både dragare, ryttare och skidåkare är med!

Tack så mycket :bow:
Jodå du finns nog med på någon bild! Duktigt att inte vurpa! Sitter just nu på skolan igen men åker hem på fredag.

Sen om bilden är bra eller inte kan jag inte lova... mitt objektiv mår inte så bra så det blir lite halvskumma bilder ibland. Jag får återkomma till helgen!

Jodå du finns nog med på någon bild! Duktigt att inte vurpa! Sitter just nu på skolan igen men åker hem på fredag.

Men så är jag ju en förrymd skidlärare med snöabstinens oxå:p

Det finns inget dåligt före, bara dålig valla!:banana:

Det var lite jobbigt att åka på ett ben måste jag faktiskt säga ;)

Senast ändrad:

Traktorgubben på Dannero har inte alla hästar i stallet...
Ut på banan/stallområdet, i med femman, ner med gasen, tuta och kör, veja inte för någon. Det är nog hans motto.. *suck*

Det mest tragiska är väl att banans ordförande? han är väl det? Micke Melander?
Aja, iallafall så hade han vart in o pratat med traktorgubben samma dag, och verkligen bett honom att ta det lugnt och se upp med oerfarna hästar och kuskar/ryttare...
Och vad hjälpte det?

By the way, så hörde jag att ena kusken i det skenande ekipaget bröt benet? Någon från dannerotrakterna som vet ngt om det?

By the way, så hörde jag att ena kusken i det skenande ekipaget bröt benet? Någon från dannerotrakterna som vet ngt om det?

Näääe tack och lov inte :)
Dom gick alla tre om än rätt linkande.
Det går lite alla möjliga rykten om det där har jag hört :crazy:

För att lägga sig in i kören "Zuzzis bilder är fina" :p
Så måste jag tillägga att jag tycker att det är så kul med blandningen läckra Hbl hingstar travare i lopp och massa annat, det gör liksom saken ännu bättre. :banana:

Tack så mycket :bow: Jätteroligt att höra

Måste lägga in en bild på vackra Lindus 1885 också! :love: :love: :love:

lindus.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kravet på att ridsportens samtliga OS-grenar och paralympics ska kunna gå på samma arena vid OS i Los Angeles 2028 är uppfyllda när en...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flitig som en arbetsmyra. Prins Carl Philip representerar allt mer för kungafamiljen. Häromdagen delade han ut sitt hästpris på Friends...
Svar
0
· Visningar
205
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lunds civila ryttarförening har länge kämpat för sin nya anläggning och nu blir det äntligen av. Efter åratal av politiska diskussioner...
Svar
0
· Visningar
653
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix