Ardennerfläta eller....

Status
Stängd för vidare inlägg.

prunella

Trådstartare
Jag behöver hjälp, har nu försökt ett flertal gånger med att göra en ardennerfläta eller liknande på min frieser då jag rider o jobbar honom, manen piskar mig i ansiktet och jag trasslar in mig i den då det blåser, men jag är klart urdålig på det där, DET BLIR INGET BRA!!
Hur gör ni :confused: ,, snälla kan nån visa i bild eller teckning, det behöver inte vara en sån där superfin, (det lär jag väl aldrig få till ändå :crazy: ) bara jag får undan manen...
Tack på förhand

Sv: Ardennerfläta eller....

asså guud vad härligt det låter när du beskriver det! åhh jag vill också ha en friserhäst!! men det är inte så svårt att göra en sån fläta när man väl har fattat hur man gör. men försök och försök igen och så funkar det tillslut. jag är så himla dålig på att förklara men det ända jag kan säga är väll att man gör som när man gör en inbakad fläta, öva på dina kompisar.

Saxat från Aftonbladet efter en googlesökning:

Ardennerfläta
På kallblod brukar man fläta en såkallad ardennerfläta. Ställ dig på en pall när du skall fläta så att du inte flätar underifrån. Flätan skall vara stadig, men du får inte fläta för hårt för då stramar den när hästen sträcker på halsen.
1. Börja uppe i nacken. Tag en tofs och dela upp den i tre lagom stora delar.
2. Börja fläta precis som vanlig i två tag.
3. Tag en ny tofs och dela den i tre delar och lägg in den i flätan, fläta ihop dem i två tag.
Fortsätt att fläta så ända ned till manken. Fäst flätan med en kraftig gummisnodd och låt manen som blivit över hänga i en toffs
4. Dekorera gärna flätan med band. Du kan till exempel ta tre långa band som du knyter ihop i ena änden, och lägger den i flätan direkt när du börjar bakom öronen. Att dekorera flätan med rosetter är också snyggt.

AM

Ardennerföreningens sida om flätning är urkass :mad: Där står bara att du ska göra en inbakad fläta med bast. Jaha? Men om man inte kan göra en inbakad fläta då :confused:

Jag är själv ingen hejare på att fläta, men eftersom vi har en tjej här som brukar fläta våra ardennertill utställning så brukar jag kolla och snappa upp. Sen övar jag på shettisarna :)

"Börja med en tofs uppe vid öronen. Fläta som vanligt men ta in lite mer av manen när du lyfter den vänstra tofsen över tofsen i mitten. Sen fortsätter du hela vägen ner. Hela tiden tar du in mer tagel när du lägger den vänstra tofsen över mittentofsen."

Tack alla ni som vill hjälpa mig, men jag fattar inte riktigt, ska jag först dela upp manen i tofsar o lägga typ varannan till vänster, varannan till höger, artikeln från aftonbladet beskrev inte så bra för en som aldrig kunnat eller ens förstått, så måste jag stå på en pall väl, o ta från nacken o neråt mankammen, med varannan tofs på olika håll....rätt eller???

(Också haft flygande friserman överallt) Det finns ett litet häfte att köpa hos tex. Hööks om manar och där finns det bla bilder på hur du gör en inbakad fläta. Kanske vore nåt att köpa. Det är lättare om man ser bilder.
/Asmo

OOhhh tack, äntligen ett tips med bilder o allt, skall genast kolla med H...s,, :)

Manar och svansar heter den. Kostar 119 kr. Lycka till!

Ja sidan utgår ju från att man ÅTMINSTONE begriper hur man gör en inbakad fläta vilket inte är så svårt. :eek:

När man förstått hur själva flätandet går till är ett hett tips att hålla sig nära mankammen hela tiden... :angel:

Mina flätor brukar bölja längs halsen, från tätt inpå mankammen till att hänga nån dm ner på manen. Inte så snyggt...:o

Jag gör ofta fläta på ponnyn när vi ska ut och köra. Kan du göra en vanlig fläta? För det är så man börjar; tre "tofsar" från manen i nacken.
Börja fläta
När du skall lägga över den nedre tofsen tar du med en ny liten tofs från manen som hänger
och så vidare

Det är inte alls särskilt svårt när man kommit på snitsen, trevligt för hästen dessutom och ser mycket prydligt ut!
Lycka till :)

Tack för alla svar, denna tråd skrev jag ju i höstas, o med hjälp av boken "Manar o svansar" jag fick tips om här, o grundlig genomgång av Zeeke här på forumet, så tycker jag nog att det funkar riktigt bra med att fläta nu:angel:
Visst, i början så räckte det med att gå ut på gården o så ruskade hästen på sig o vips så var där ingen fläta mer:crazy:
men nu funkar det bra, att få den efter mankammen är inte längre några problem:D
Tack alla ni som svarat!

Grattis du har vunnit!!
Dagens I-landsproblem!

Hälsningar min pojkvän

jag tycker ditt problem låter underbart!!! saknar själv känslan av att ha manen i ansiktet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 661
Senast: Pratsch
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 689
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka