Ardenner och Nordsvenskar

H

HippoLover

Min man menar att Ardenner och Nordsvenskar är två hästar som klarar av tyngre ryttare. Men hur tunga undrar jag? Jag vill ju inte riskera att plåga/skada hästen. Både jag och min man är av den tyngre sorten :grin:

Jag har försökt googla på ämnet och leta i dom hästböcker jag har men det står inget om hur tungt dom kan bära annat än att dom är väldigt starka osv. men det är ju säkert menat i bruks-syfte.

Har läst i en del annonser och ibland står det viktbärande, tål dom lite tyngre då eller? Jag är inte speciellt kunnig i frågan så snälla svar tack :) (Jag ska inte köpa någon nu men kanske i framtiden)

Sv: Ardenner och Nordsvenskar

Nog för att det är grova hästar men de är inte riktigt avlade för ridning=bära på ryggen, utan för att dra tungt.

Alla människor ska inte rida helt enkelt, hästarna måste komma i första hand.
Handlar det om övervikt får man helt enkelt köra, promenera osv innan man kliver upp! Medan vissa är långa och välmusklade och tunga av den anledningen. Alla kan helt enkelt inte rida, enligt mig.

Jag har en bruksnordsvensk och nog har någon kompis på runt 100kg suttit på henne någon gång (klivit upp från pall, ALDRIG ska en sådan sitta upp från marken) men aldrig att jag skulle låta någon med den vikten rida henne.

Okej, tack för ditt svar. Det finns ju vuxna män som väger 90-100 kg och som kan rida utan att det skadar hästen, vad är det för raser?

Okej, tack för ditt svar. Det finns ju vuxna män som väger 90-100 kg och som kan rida utan att det skadar hästen, vad är det för raser?

Jag brukar bli fundersam när man fakta som denna. Vem bestämmer vad hästen klarar? Visst att hästen kanske inte går sönder av det. Men vem vet hur det egentligen är för hästen? Det kan ju fortfarande vara alldeles för tungt för den. Som föregående talare sa, så måste hästen alltid komma i första hand...

I bland hör man ju folk som säger att vissa raser (ponnyraser bla) skulle kunna bära vuxna, tunga människor. Då har man bara bestämt det. På vilka grunder då undrar jag...

Som alltid med hästar så tror jag att man måste utgå från det sunda förnuftet. Och ha i åtanke att bara för att en häst är stark behöver det inte betyda och den kan bära tungt!

Fast vem bestämmer det?

Hästarna kanske tar skada av det, långsiktigt.
Det är nog inte många hästar som visar direkt att det är för tungt.

Jag förstår såklart att det är individuellt!

Men jag trodde att man på olika ridskolor hade den kunskapen att man inte låter hästen bära för tunga ryttare för dels är man kunnig i ämnet och dels så vill man ju för sin egen verksamhets skull inte riskera att hästen mår dåligt av att bära för tungt.

Där jag bor är det jättevanligt att vuxna män rider de raser jag nämnde. Jag har själv inte provat det men jag och maken har blivit erbjuden att rida grannens hästar så det är därför jag började fundera i dessa banor.

För att förtydliga, jag har inte sett ardenner och nordsvenskar på ridskola utan andra hästar (vet ej ras) som relativt tunga ryttare har ridit.

För att förtydliga, jag har inte sett ardenner och nordsvenskar på ridskola utan andra hästar (vet ej ras) som relativt tunga ryttare har ridit.

Jo, men det behöver ju som sagt inte betyda att hästarna mår bra av det...
Jag har sett ponnyer som burit män i 100kg-klassen vilket jag har mkt svårt att tro kan vara bra.

Okej. Ni verkar ju vara överens iaf. om att det finns någon slags maxgräns för hur tung en ryttare får vara egentligen vilket jag såklart håller med om. Men vart ligger den gränsen enligt er? Det kan ju inte rimligtvis vara så att det bara är jättesmala och lätta personer som kan rida?

Hej! en som jag tidigare stod i samma stall som vägde 114 kg (en tjej, ca 170 cm lång) hon hade ett sv halvblod på ca 165 cm mankhöjd som var av den stabila modellen.
hon red ofta i balans och hästen gick i rätt form. såg aldrig på hästen som den led eller tyckte det var jobbigt,men då var den träna på rätt sätt!

det är inte bara vikten utan hur man rider som påverkar oxå!
en ryttare i balans som väger mer är bättre, än en lättare ryttare i obalans tycker jag!

men visst, har man några kilo för mycket kan det vara bra att försöka bli av med detta innan man sitter upp och ska lära sig rida!

Tack för svar. Ja självklart är det bäst om man går ner i vikt. Jag är på väg, hihi :-D Jag kan redan rida även om det var ett tag sen. Jag red i flera år på ridskola så även om jag är ringrostig så borde ju tekniken finnas där i grunden ändå tycker jag.

Beror vell lite på hur "hårt" man ska rida med. Är det ngr turer i skogen/vecka, eller hårt arbete på bana, med mycket trav och galopp? Då kanske man ska göra sig av med ngr kilon först. Viktig är ju sm sagt att man hittar bra balans, om man skumpar omkring på hästen hur som helst, är det mer ansträngande för hästens rygg.

en ryttare i balans som väger mer är bättre, än en lättare ryttare i obalans tycker jag!

Varför kommer alltid detta argument upp?
Jag förstår inte vad det har med saken att göra överhuvudtaget. En obalanserad ryttare är aldrig bra. En för tung ryttare är aldrig bra.

Självklart är det bra om man rider bra och stabilt men har man för många överflödiga kilon så är man jäkligt egoistisk om man rider.

Beror vell lite på hur "hårt" man ska rida med. Är det ngr turer i skogen/vecka, eller hårt arbete på bana, med mycket trav och galopp? Då kanske man ska göra sig av med ngr kilon först. Viktig är ju sm sagt att man hittar bra balans, om man skumpar omkring på hästen hur som helst, är det mer ansträngande för hästens rygg.

I mitt fall handlar det mest om mysiga skogsturer och kanske lite galopp längs åkern men inget hårdare. Mest sällskapsridning, promenadridning eller vad man nu vill kalla det.

Håller fullständigt med! En lätt ryttare som snedbelastar hästen är antagligen mycket jobbigare att bära upp än en tung ryttare med bra balans! Men då pratar vi inte en tung ryttare som ridit ett tag och kan en del... Tyvärr så finns det många ryttare som ridit i massor av år, och tävlar och har sig, men som har en katastrofal sitts... Utan då ska det vara ngn som verkligen har en bra sits och balans. Del ultimata är ju förstås en lätt ryttare som sitter bra :D.

Om man är lite tyngre bör man nog (förutom att försöka gå ned i vikt som sagt) satsa på en häst med bra exteriör som är skolad att bära sig med vikten på bakdelen!

Varför kommer alltid detta argument upp?
Jag förstår inte vad det har med saken att göra överhuvudtaget. En obalanserad ryttare är aldrig bra. En för tung ryttare är aldrig bra.

Självklart är det bra om man rider bra och stabilt men har man för många överflödiga kilon så är man jäkligt egoistisk om man rider.

självklart är det aldrig bra med en obalanserad ryttare. men det var inte det vi sa. Utan att det blir ÄN värre om man är tung och har dålig balans och sits.

Jag tycker inte heller att man ska rida om man är för tung.
Varför ska man aldrig våga skriva något här utan att behöva vara rädd att bli påhoppad???

En lätt ryttare som snedbelastar hästen är antagligen mycket jobbigare att bära upp än en tung ryttare med bra balans!

Motivera vad det har med saken att göra?

Varför skulle just en lätt ryttare snedbelasta hästen?
Det finns nog lika många dåliga lätta som tunga ryttare.
Om en tung ryttare snedbelastar är det bra mycket värre.

I mitt fall handlar det mest om mysiga skogsturer och kanske lite galopp längs åkern men inget hårdare. Mest sällskapsridning, promenadridning eller vad man nu vill kalla det.

Jag tycker en "tung" ryttare, (eller hur man säger ;d) kan rida en krafig häst om det inte blir allt för hårt. Som du beskriver att du ska rida passar nog en häst av kraftigare modell(nordsvensk, ardenner). Tycker inte det skulle vara till problem för pålle.

Nu vet jag inte hur mycket du väger, men om du inte väger extremt mycket så finns det nog en lämplig häst för er med. Ras har jag ingen aning om men kanske ett stort halvblod?

På ridskolan har vi ett par hästar som går handikappridning och de får gå med två ryttare på ryggen samtidigt. De går iofs bara i skritt o trav och max en halvtimme åt gången, men de verkar klara det bra så är man väldigt tung är det får man nog helt enkelt lägga upp sin ridning på ett bra sätt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II