Ardenner funderingar

Karamell

Trådstartare
Är ute efter häst nr 2 till mitt lilla stall. Har en kallblodskorsning som är min drömhäst på flera sätt. Men hon behöver ju en kompis som funkar i längden. Har en a-ponny i dagsläget som hon inte är helt sjyst mot. Men frågan är ju vad man ska ha för annan sällskapshäst/andrahäst?
Vill gärna ha en häst att köra & rida ibland, är skoj att ha sällskap någon gång. Har funderat lite på ardenner.
Men hur stor transport behövs då?
Är det vanligt med hetsporrar hos dem?
Något speciellt man bör tänka på , sjukdomar etc.?

Är ute efter häst nr 2 till mitt lilla stall. Har en kallblodskorsning som är min drömhäst på flera sätt. Men hon behöver ju en kompis som funkar i längden. Har en a-ponny i dagsläget som hon inte är helt sjyst mot. Men frågan är ju vad man ska ha för annan sällskapshäst/andrahäst?
Vill gärna ha en häst att köra & rida ibland, är skoj att ha sällskap någon gång. Har funderat lite på ardenner.
Det beror ju på vad den väger? Men b-kort och vanlig kombi klarar du dig inte på antagligen utan kräver be och större suv

Nordsvensksrna som finns i min närhet är de flesta av de lite fartfylldare o känsligare slaget. Kräver jobb varje dag på ett helt annat sätt än vad jag har möjlighet att erbjuda.
Vad är era erfarenheter?
Går i perioder hur mycket man hinner rida o köra per vecka o då är det ju trevligt med en häst som är cool m det från start

Nordsvensksrna som finns i min närhet är de flesta av de lite fartfylldare o känsligare slaget. Kräver jobb varje dag på ett helt annat sätt än vad jag har möjlighet att erbjuda.
Vad är era erfarenheter?
Går i perioder hur mycket man hinner rida o köra per vecka o då är det ju trevligt med en häst som är cool m det från start

De "fartfyllda och känsliga" nordsvenskarna är kanske Kallblodstravare snarare Nordsvenska Brukshästar?

Kallblodstravare är avlade för fart och tävlingsvilja på travbanan, och är ofta "heta", medan Nordsvenska Brukshästar är avlade för att jobba i lugnt tempo i skogen.

Av de Nsv Brukshästar jag har eller har haft, så har alla utom en varit sådana att de kan nöja sig med med ett par dagars jobb per vecka och lite markhantering där emellan. Ingen har varit "fartfylld", men en har verkligen behövt jobba för att inte bli besvärlig. Men då har det handlat om "få egna idéer" och försöka bestämma, snarare än att bli het eller bocka.

Lugna, trygga hästar skulle jag nog överlag vilja kalla Nsv Brukshästar, även om det säkert finns individer som är annorlunda.

Tänkte mest på storleken. Har idag en enhästars cheval undra om en ardenner ens går in i den utrymmes mässigt?
Dom enhästars jag sett har tagit ca 6-650kg häst. Och det är ju långt ifrån vad en ardenner väger, så defintivt inte tyvärr. Knappt man klarar ett kallblod eller större halvblod i en sån.

De "fartfyllda och känsliga" nordsvenskarna är kanske Kallblodstravare snarare Nordsvenska Brukshästar?

Kallblodstravare är avlade för fart och tävlingsvilja på travbanan, och är ofta "heta", medan Nordsvenska Brukshästar är avlade för att jobba i lugnt tempo i skogen.

Av de Nsv Brukshästar jag har eller har haft, så har alla utom en varit sådana att de kan nöja sig med med ett par dagars jobb per vecka och lite markhantering där emellan. Ingen har varit "fartfylld", men en har verkligen behövt jobba för att inte bli besvärlig. Men då har det handlat om "få egna idéer" och försöka bestämma, snarare än att bli het eller bocka.

Lugna, trygga hästar skulle jag nog överlag vilja kalla Nsv Brukshästar, även om det säkert finns individer som är annorlunda.
Har också den erfarenheten. Nordsvensk bruks är en lugn, sävlig ras oftast inte jättepassande mer än för körning i lugn takt och lite ridning i promenadfart. Kallblodstravarna är rätt heta och känsliga, kräver mkt jobb, både fysiskt och psykiskt som bc hundarna ungefär. Dom jag har ridit :)

Tinkern är ju annars en trevlig kallblodsras om man vill både rida och köra, ha en lugn men pigg och stabil häst som är lite smidigare än de tyngre kallbloden :).

Dom enhästars jag sett har tagit ca 6-650kg häst. Och det är ju långt ifrån vad en ardenner väger, så defintivt inte tyvärr. Knappt man klarar ett kallblod eller större halvblod i en sån.
Ja så kan det nog vara. Om min transport haft högsta lastbilen den är ok på hade den fått lasta 800kg.
Min lilla häst väger bara 500 så jag typpade in den till 1300 så får den fick dras m fler bilar. kompisens halvblod är alderless för lång för att gå in i transporten.
Glad för tankar :)

Ja

Ja du & Elisha har nog helt rätt i det! Tänkte inte hela varvet. Men en av de coolaste nordsvenskarna jag vet är en gammal travar kille :heart

Tinker har jag haft tidigare o de känns inte så viktbärande som jag skulle vilja ha, dessutom kan de vara svåra att hitta i rätt storlek :angel: fast det är väl egentligen det som skulle vara :heart

Ardenner har jag rätt liten erfarenhet av så jag behöver verkligen veta mer om dem.

I detta fall när det kommer till att skaffa häst nr 2 så är det ju egentligen det viktigaste m individen o inte rasen. Men jag försöker vidga min spaning från de vanliga små hästarna till något som jag kan ha mer glädje av.

Ardenner har jag rätt liten erfarenhet av så jag behöver verkligen veta mer om dem.

I detta fall när det kommer till att skaffa häst nr 2 så är det ju egentligen det viktigaste m individen o inte rasen. Men jag försöker vidga min spaning från de vanliga små hästarna till något som jag kan ha mer glädje av.

Nsv Brukshäst har i regel en kort, stark rygg och kraftiga ben och kan anses vara viktbärande.

De är någonstans mellan D-ponnymått (146 är de minsta jag sett stambokförda), uppåt 165 cm i mankhöjd, så det finns en Nsv Brukshäst för varje ryttare eller kusk.
Den vanligaste storleken är ungefär 155 cm, och de hästarna rids problemfritt av vuxna män. Man får räkna med en vikt på 600-650 kg ungefär. De ryms i vanliga transporter, och det finns vanliga dragbils/transport kombinationer som räcker till för B-kort . Vi har en sådan (BOJ-Subaru) , men vill man köra två Nsv, så är det utökat körkort och tyngre transport som behövs.

Jag ser nog Nsv som bra hobbyhästar för ridning. De är väldigt mycket rörligare än Ardenner, och kan lätt tränas i dressyr. Deras tyngd gör att de inte riktigt har den utstrålning som gör det lätt för dem att få bra bedömningar på tävling, men det finns ändå exempel på hästar som tävlar MSV dressyr. Rätt individer gillar hoppning, men p.g.a. storlek och tyngd är endast lägre nivåer lämpliga.
Att de är goda körhästar behöver inte ordas om. De fungerar väl i skogen eller annan nyttokörning och tävlas också i tremomentskörning med framgång.

Så var det det där med Ardenner då, jag kan jämföra lite.
Ardenner är större, tyngre och mindre rörliga än t.ex. Nsv Brukshäst. Man ser lätt skillnaden på en skogskörningstävling t.ex. Det finns ofta flera vägval, där Ardennerkusken väljer den lite vidare vägen med färre kurvor, medan Nsvkusken gärna tar en slingrigare men närmare genväg.
Ardenner är mer svårfödd än Nsv, det går helt enkelt åt mycket mat av god kvalité för att hålla hullet. Nsv är ofta alldeles för lättfödda, de behöver födas med förstånd för att vara lagom feta.
Ardenner rasen har en del problem med hovbroskförbening, vilket inte Nsv har. Bägge raserna kan annars anses vara relativt friska av sig.
Bägge raserna är oftast lugna och coola, men som alltid måste de fostras rätt för att fungera väl.
Ett praktiskt problem avseende Ardenner är att det kan vara svårt att hitta utrustning som passar. Allt är liksom stort på dem, så man får leta grejer på specialställen, men det lär man sig. Lite åt samma håll med Nsv, men det finns ändå några sorters sadlar i standardsortiment som passar på de flesta.

inte specifikt ardenner utan mer sällskapshäst/ 2a häst funderingar.

har ett halvblod nu och ett äldre halvblod på foder, tidigare hade jag en shettis men min stora var inte snäll mot henne/såg henne inte som en riktig häst..
tänker som du att ett kallblod att köra med hade varit :love:, men tänker man ekonomiskt så blir det billigare med en ponny. det blir mer bete till hästarna då man bara har 1,5 hästar istället för 2 :p, mindre slitage på hagarna då ponnyn väger hälften så mycket, billigare hovslagarräkning (få vill ta så tunga hästar) och det är lättare att hantera en liten ponny än ett stort kallblod med en fis på tvären :p.
man behöver inte lika stort/hög lastvikt på släpet och eventuella vagnar tar inte upp fullt lika stor plats :).

men sen så är nordsvenskar och ardenner iofs väldigt fina hästar :p.

så går foderhästen bort (har flera melanom nu och är 23år) så tänker jag skaffa mig en liten men grov ponny :p.

jag gillar nsv bruks. jag har inte jättemycket tid just nu då jagbor långt ifrån familjens gård och pluggar på heltid, men någon gång per vecka brukar vi ta en tur i skogen med nordisarna. De är aldrig heta eller överpigga, det "värsta" som hänt överskottsenergimässigt var då jag råkade vila min fyraåring en vecka och sedan tyckte att galoppintervaller på fält var en bra ide. (ibland tänker man lite sämre än annars :) ) då drog hon på några enstaka pyttebockar, i övrigt en väldigt problemfri häst.

Vi har 6 nsv, alla ryms i "vanliga" sadlar. Den största har x-full på träns, övriga har full ochfyraåringen klarar sig på dyons difference i cob. Tycker generellt att många nsv hålls lite för feta och då är det klart att detblir svårt att hitta en tillräckligt vid sadel, med fettdepåer och sådär.

vissa blodslinjer har ökad genetisk benägenhet för fång eller hovbroskförbening, men jag harför mig att man upptäckte det relativt "tidigt" och flera äldrehingstar har tagits ur avel pga hovbroskförbening. Vi har lyckats hålla oss ifrån fång men som sagt, tillåter inte hästarna att bli riktigt feta heller. Jag tycker nsv är en trevlig ras för hobbyridning och med utbildning kan de hävda sig i lägre klasser i dressyr också. och som någon annan nämnde, de hoppar till husbehov också. :)

Hej!

Min erfarenhet av ardenner var en bastant herre som var absolut piggaste och känsligaste hästen i stallet - inte en sån man tog det lugnt med alls! Och nsv bruksen vi har i stallet nu fungerar som skogsmulle, men hoppar superfint och är urläcker i dressyren. Dessutom är han betydligt mer tittig och lättskrämd än tex min arab. Han väger nog närmare 800 kg dessutom :-).

/Lavinia, som fullkomligt älskar den superfine nordisen :love::love::love:

Min erfarenhet säger att Ardenner inte är något man skaffar "bara för att" utan att man isf verkligen vill ha rasen. De är STORA hästar som verkligen behöver den där lilla extra av sin ägare när det kommer till tålamod att hitta saker, specialbeställa saker, hitta hovslagare, stall osv som är okej med den typen av hästar. En kompis i stallet brevid har ardenner och hon får alla sina träns och sadel specialbeställda hos en sadelmakare eftersom det verkligen inte finns något färdigt som passar i butik. Min hovslagare har också sagt att innan man skaffar Ardenner eller andra tunga hästar bör man hitta en hovslagare som tar emot de. De flesta tar mycket mer betalt för att sko tunga hästar eftersom det är lika slitsamt som 3 normala hästar (enligt min hovslagare då).

Men den Ardennern jag känner är otroligt trevlig, men precis som alla andra hästar har han krut i sig. Och det är lite lagomt läskigt när en så stor häst drar iväg i ett bockrus. :rofl: Ägaren tränar dock dressyr med hästen och han kan gå riktigt fint även om han har kroppen lite emot sig.

Vi har även NSV och kallblodstravare i vårt stall med alla möjliga inriktningar. :)

Vi har en ardenner sedan 5 år tillbaka. Hon är 6 år gammal och världens snällaste häst.. det är en del bekymmer med att äga ardenner, de äter mkt mkt mkt grovfoder och dom behöver det.
Vi kan inte köra henne i vanligt släp, dels är hon för tung och dels går hon inte in. Går inte att fälla upp lemmen när hon står där i.
Utrustning; sadel hitta jag en begagnad som passar mkt bra. Sadelgjord får jag ha 140 cm + förlängare, träns har vi fått pussla ihoo olika delar och fått en del delar (tex pannband) specialsytt.
Nu har vi en väldigt stor ardenner: över 170 cm i mkh, finns ju mindre
Hon är som sagt väldigt snäll, pigg men samtidigt lugn, cool på nya platser och i nya miljöer.

Ardenner kan lätt misstas för att vara en bra sällskapshäst för att de i många fall ger ett stabilt och lugnt intryck. Men de är arbetshästar som kräver extra mycket av sin ägare, så spontant hade jag sagt att det är rätt dålig sällskapshäst. Men det finns individer som är perfekta för det, exempelvis som den jag har nu. Min förra fick jag sälja för han krävde enormt mycket arbete för att må bra.
Fördelar ardenner som sällskapshäst: Oftast lugna och snälla. Men inte alla. Så inte mer fördelar än någon annan ras.
Nackdelar: Äter mycket, bajsar mycket. Tunga djur som lättare trampar sönder hagar, kräver stora ytor eller bra underlag. Lättfödda som kallblod normalt är, men behöver äta mycket för att få i sig stråmängd. Behöver alltså ett lågenergihö. Det kan vara svårt att hitta utrustning som passar eftersom de är grova, men det går. Eftersom de är breda är det svårt att hitta en bra vagn för körning, de är oftast för smala. Om du inte kan bygga själv så blir det dyrt att beställa nytt i rätt storlek. Hovslagare kan ta extra avgift för stor häst, och behöver du sko så är det ofta dyrare. Alternativ som barfotaboots finns knappt i rätt strl. En normalstor ardenner får plats i transport, men väger minst 700kg så du har du inte utökat B eller E är det nästan ett krav. Om du inte har rätt körkort så räkna med att all veterinärvård sker hemma på gården. Ardennrar i arbete är generellt sett en frisk ras, men sällskapsardennrar blir lätt feta = EMS och fång. Och rätt så vanligt med skabb i hovskägg, vilket inte behöver synas vid köp. Blir ett jäkla pyssel att få skabbfritt och sanera hela omgivningen.

Det finns väldigt många olika temperament på ardennrar, men eftersom de blir större och starkare än de flesta andra hästar är det viktigt med rätt fostran. Inga hårda tag, men det måste finnas ett etablerat samarbete redan från unghästtiden. Med en bra individ har du då en häst som gör allt för dig, i alla väder. Tänk på hur istadig en ponny kan vara, eller hur hetsig ett fullblod kan vara. En ardenner kan vara så också men + 500kg.

Min uppfattning är att ardenner är en mycket missförstådd ras, många har uppfattningen att den bara kan dra tungt och gå långsamt och är allmänt sega och snälla. Och att de är trygga körhästar för de ändå inte orkar hitta på massa bus. Det är inte sant.

Nu blev det långt, men bara för att ardenner är "min" ras. Summa summarum: Mycket merjobb för en sällskapshäst. Rekommenderar istället att du väljer efter individ snarare än ras. Finns många andra kallblod som är lika (nja.. nästan) trevliga men mindre och lättare att hantera i daglig skötsel, och billigare i drift.

Ardenner kan lätt misstas för att vara en bra sällskapshäst för att de i många fall ger ett stabilt och lugnt intryck. Men de är arbetshästar som kräver extra mycket av sin ägare, så spontant hade jag sagt att det är rätt dålig sällskapshäst. Men det finns individer som är perfekta för det, exempelvis som den jag har nu. Min förra fick jag sälja för han krävde enormt mycket arbete för att må bra.
Fördelar ardenner som sällskapshäst: Oftast lugna och snälla. Men inte alla. Så inte mer fördelar än någon annan ras.
Nackdelar: Äter mycket, bajsar mycket. Tunga djur som lättare trampar sönder hagar, kräver stora ytor eller bra underlag. Lättfödda som kallblod normalt är, men behöver äta mycket för att få i sig stråmängd. Behöver alltså ett lågenergihö. Det kan vara svårt att hitta utrustning som passar eftersom de är grova, men det går. Eftersom de är breda är det svårt att hitta en bra vagn för körning, de är oftast för smala. Om du inte kan bygga själv så blir det dyrt att beställa nytt i rätt storlek. Hovslagare kan ta extra avgift för stor häst, och behöver du sko så är det ofta dyrare. Alternativ som barfotaboots finns knappt i rätt strl. En normalstor ardenner får plats i transport, men väger minst 700kg så du har du inte utökat B eller E är det nästan ett krav. Om du inte har rätt körkort så räkna med att all veterinärvård sker hemma på gården. Ardennrar i arbete är generellt sett en frisk ras, men sällskapsardennrar blir lätt feta = EMS och fång. Och rätt så vanligt med skabb i hovskägg, vilket inte behöver synas vid köp. Blir ett jäkla pyssel att få skabbfritt och sanera hela omgivningen.

Det finns väldigt många olika temperament på ardennrar, men eftersom de blir större och starkare än de flesta andra hästar är det viktigt med rätt fostran. Inga hårda tag, men det måste finnas ett etablerat samarbete redan från unghästtiden. Med en bra individ har du då en häst som gör allt för dig, i alla väder. Tänk på hur istadig en ponny kan vara, eller hur hetsig ett fullblod kan vara. En ardenner kan vara så också men + 500kg.

Min uppfattning är att ardenner är en mycket missförstådd ras, många har uppfattningen att den bara kan dra tungt och gå långsamt och är allmänt sega och snälla. Och att de är trygga körhästar för de ändå inte orkar hitta på massa bus. Det är inte sant.

Nu blev det långt, men bara för att ardenner är "min" ras. Summa summarum: Mycket merjobb för en sällskapshäst. Rekommenderar istället att du väljer efter individ snarare än ras. Finns många andra kallblod som är lika (nja.. nästan) trevliga men mindre och lättare att hantera i daglig skötsel, och billigare i drift.
Min man har 6 ardennrar och jag instämmer i varje ord du skrivit :)

Står i stall som bedriver avel av ardenner i liten skala. Valacken hade jag som min egen under flera år. En helt fantastisk ras! Och jag håller med dig i varje ord!!

Vill oxå tillägga att det även gäller för nordisen. Jag har en själv och har en hel del folk omkring mig (bla flera uppfödare) och att nordsvensk bruks är en säckiga häst är högst individuellt och inget man kan säga generellt om rasen.
Precis som man inte kan säga att alla fullblod är superheta och rädda för sin egen skugga.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 891
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Träning Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 586
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar