Arbetsterapeut

Din mage är ju litet känsligare, typ.
Och har man inte problem med vikten egentligen så har man ju inte det.
Att gå på ketos är litet speciellt och jag kan tänka mig att vissa har en ämnesomsättning som inte passar för det. Men i vanliga fall så brukar det fungera.

Fast jag vet de med normal mage som får magras av för mycket fett. Det är inte något som funkar för alla.

Ja visst stämmer det inte på alla, men ofta går man ner och sedan upp igen med bröd och pasta. Finns massor med studier. Många har även mycket mag och tarmbesvär när dom äter mycket bröd. Lagom e bäst.
Då är det främst mängden som är problemet viktmässigt. Studier säger att det absolut viktigaste när det gäller viktnedgång är en kalorimängd anpassad efter ens aktivitet. Vad man åt var inte lika viktigt.

Nu pratar vi på populationsnivå och inte individuell nivå.

Din mathållning känns som en oerhört svår ekvation att få ihop.
Men jag tror inte att mackor och musli är en bra nödlösning.
Det blir för litet protein.
Nej, mackor och musli är ingen hit, men det är vad jag äter om jag inte kan fixa lagad mat.
Gäller definitivt inte alla. Jag blir seg och dum i huvudet utan kolhydrater. Plus att min kropp har inga problem viktmässigt med kolhydrater.

Äter jag mycket fett rasar däremot magen, något jag inte utsätter den för.
Du är inte ensam om att bli seg och dum i huvudet utan kolhydrater. Tydligen är det väldigt vanligt.
Finns billiga med, jag köper Garants färskost, tycker den är god.
Vad har du för pålägg idag? Vad tycker du om att äta för övrigt?
Ok. Jag äter mest ost på mina mackor. I övrigt gillar jag thailändsk mat.

Din mage är ju litet känsligare, typ.
Och har man inte problem med vikten egentligen så har man ju inte det.
Att gå på ketos är litet speciellt och jag kan tänka mig att vissa har en ämnesomsättning som inte passar för det. Men i vanliga fall så brukar det fungera.
Jag är rädd för att min mage ska rasa. Jag har haft en del problem med den. Sist magen krånglade fick jag blodtrycksfall. Eftersom jag inte ville svimma ensam hemma rusade jag ut på gatan och la mig där jag blev hittad av en granne.

Man får ett jämnare blodsocker av att låta bli att äta kolhydrater. Det gör att man slipper de där svängningarna i blodsocker. Diabetiker fungerar därför oerhört bra på just LCHF.

LCHF är kontroversiellt och många diabetesläkare avråder diabetiker från LCHF. Däremot ska man äta rätt slags kolhydrater med lågt GI och i begränsade mängder. Pga ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar ska man som diabetiker undvika för mycket fett som är insulinkrävande.

Nej, mackor och musli är ingen hit, men det är vad jag äter om jag inte kan fixa lagad mat.
Skulle du grejja att koka några ägg och äta någon grönsak till?
Typ tomater.
Ett äpple om dagen gör också stor skillnad.
Macka med ost och ett äpple är näringsmässigt en fullvärdig måltid.

Men du får i dig för litet protein.
Jordnötter är bra om man inte vill äta kött.
Lika mycket protein/kg som kött fast mycket billigare.

Jag är rädd för att min mage ska rasa. Jag har haft en del problem med den. Sist magen krånglade fick jag blodtrycksfall. Eftersom jag inte ville svimma ensam hemma rusade jag ut på gatan och la mig där jag blev hittad av en granne.
Men lägg till vad du behöver till det som du får i dig då.
Det är faktiskt inte så himla knepigt.
Tugga på en morot om du blir hungrig.

Skulle du grejja att koka några ägg och äta någon grönsak till?
Typ tomater.
Ett äpple om dagen gör också stor skillnad.
Macka med ost och ett äpple är näringsmässigt en fullvärdig måltid.

Men du får i dig för litet protein.
Jordnötter är bra om man inte vill äta kött.
Lika mycket protein/kg som kött fast mycket billigare.
Jo, jag kan nog koka ägg, men jag äter ju redan 2 ägg om dagen. Råa grönsaker, äpplen och sånt tycker jag är svårätet. Jag vill att maten ska vara varm eller minst rumstempererad. Och inte sur/syrlig. Och så ska den vara mjuk och inte hård. Det går men tar emot.

Du är inte ensam om att bli seg och dum i huvudet utan kolhydrater. Tydligen är det väldigt vanligt.

Ok. Jag äter mest ost på mina mackor. I övrigt gillar jag thailändsk mat.
Nudlar med kokta grönsaker ( jag brukar lägga i t ex broccolimix ihop med nudlarna), går ju även att blanda med t ex kyckling för mer protein. Sen nån thailändsk sås till ( kör själv med sweet chilisås)
Är klart på mindre än 10 minuter. Brukar göra fler portioner så det räcker några dagar.

Jo, jag kan nog koka ägg, men jag äter ju redan 2 ägg om dagen. Råa grönsaker, äpplen och sånt tycker jag är svårätet. Jag vill att maten ska vara varm eller minst rumstempererad. Och inte sur/syrlig. Och så ska den vara mjuk och inte hård. Det går men tar emot.
Hiva in broccoliris i mikron. Blanda en omelettsmet. Ha ut broccolin ovanpå när du steker. En skivad tomat kan också läggas på (eller ätas till). Kan ätas som det är eller med bröd.

Rester av kokt potatis tärnas. Värm olja med curry, paprikapulver, chili i stekpanna och vänd potatisen i det och låt den bli varm. Salta. Fetaost eller en klick yoghurt kan vara gott till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 991
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
991
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar