Arbetsrelaterat juli 2024

Onsdag 3 juli

Skönt att vara på plats igen. Jag hann med ett par webinarium och pula med LinkedIn... innan det blev väl spännande med brandlarm och utrymning. Något autolarm eller liknande en eller ett par våningar upp, vi hann ut och ett kompani brandmän säkrade lokalerna och gick in i brandsäkerhetsskåpet och stängde av larmet, innan vi fick knata in igen.

Och sen hann jag med ett par webinarier och poddar till innan klockan var en bit över 13 och dags för hemfärd.
 

Bifogade filer

  • brandlarm1mörkad.jpg
    brandlarm1mörkad.jpg
    53,4 KB · Visningar: 36

16 juli förlåt för kombinerat inlägg

Undrar om jag ska vingla runt här hemma i lägenheten utan stöd o hoppas på attramla och att luxera ur vänsterhöften. Ortopedkirurgen tycker ju inte det är nån idé att byta till bättre protes då jag har EDS och luxerat bägge sidor flera gånger. Idag har det varit värk hela förmiddagen. Varav det krampade till o låste sig då jag trodde jag skulle fara av stolen två gånger.

Jag har kommit till mitten av maj i Arcus bloggen och att jag bör ha Sius-handläggare nämns på flera ställen. Men enligt gårdagens samtal med af... Vi vill ha arbetsförmågetest först.

Så sju månader på Arcus visar inte på något Fyra-fem månader föreläsning och två månader arbetsförmågetest, räknas inte alls? Vad gör jag då där.

Glad katt i alla fall o nystädat. Vi får se om jag hittar allt....
 
Ventilationen på Arcus gör att man får uvi, lunginflammation och frostskador. Man tar på sig tröja o jacka, när man går in och av sig när man går ut. Husherren bara rycker på axlarna. Det är inga fel på ventilationen.
 
On 17 juli

Socialt snack, där världen är mindre än man tror. Alla känner "alla", eller i alla fall närstående. :)

och

ren LinkedIn-dag idag. Jag brukar uppdatera profil och annan info en gång i veckan. :)
 
To 18 juli
Jag kom på att det finns en pod-avdelning på spotify, så nu sitter jag i min bubbla igen.


Boken Karriärhandboken, som Lisa Rosengren har skrivit finns som ljudbok... men inte på Storytel... *suck*
 
Fredag 19 juli

Strategier när man är äldre arbetssökande i en yngre arbetsmiljö

Att förbättra sina chanser som äldre arbetssökande i en miljö där de flesta är yngre kan vara utmanande men det är fullt möjligt med rätt strategi. Här är några tips:

- Betona din erfarenhet och kompetens

- Framhäv dina färdigheter och erfarenheter:
Lyft fram specifika kompetenser, färdigheter och erfarenheter som är relevanta för jobbet. Beskriv hur dina tidigare roller och projekt gör dig särskilt kvalificerad.

- Anpassa CV och personligt brev: Sätt fokus på dina prestationer och hur du har bidragit till tidigare arbetsgivare. Undvik att inkludera alla arbetsår om de inte är relevanta för den aktuella rollen.

- Visa uppdaterade kunskaper: Se till att din CV och LinkedIn-profil visar att du är uppdaterad med de senaste trenderna och teknologierna inom ditt område.

Fortsätt lärandet

- Utbildning och certifieringar:
Gå kurser och skaffa certifieringar inom ditt område. Detta visar att du är engagerad och håller dig uppdaterad.

- Delta i branschevenemang: Närvara vid konferenser, seminarier och workshops för att visa att du är aktiv inom ditt fält.

Nätverkande

- Utnyttja ditt nätverk:
Kontakta tidigare kollegor, vänner och branschkontakter. Nätverkande kan leda till rekommendationer och jobbmöjligheter.

- Använd sociala medier: Var aktiv på plattformar som LinkedIn. Dela insiktsfulla artiklar och delta i diskussioner inom ditt område för att öka din synlighet.

Förbered intervjun

- Öva intervjufrågor:
Var beredd på frågor om din ålder och hur du hanterar att arbeta med yngre kollegor. Svara med att betona dina samarbetserfarenheter och din förmåga att anpassa dig.

- Visa entusiasm och flexibilitet: Betona din vilja att lära nytt och anpassa dig till förändringar. Visa att du är entusiastisk och motiverad inför nya utmaningar.

Företagskultur och lämplighet

- Undersök företaget:
Förstå företagskulturen och visa hur du passar in i den.
Diskutera hur din erfarenhet kan bidra till företagets mål och värderingar.

- Mentorskap: Om det är lämpligt, presentera dig själv som en mentor för yngre medarbetare. Detta kan visa att din erfarenhet är en tillgång för teamet.

Personlig varumärkesbyggnad

- Skapa en stark online-närvaro:
Bygg en professionell hemsida eller portfölj som visar dina bästa arbeten och projekt.

- Publicera artiklar eller bloggar: Skriv om din erfarenhet och kompetens, samt dela din kunskap inom ditt område. Detta kan positionera dig som kompetent och intressant.

Genom att strategiskt fokusera på dina färdigheter, erfarenheter och vilja att lära nytt kan du effektivt flytta fokus från din ålder till den kompetens och värde du kan tillföra en potentiell arbetsgivare.
 
Nu tar jag helg.

Jag har gett K lite fler uppslag om APP
Jag har också frågat om jag kan få lägga om arbetstid från 9-13 må- fre till må-to 9-14. På så vis får jag ju en dag extra för återhämtning. - det verkar beviljat. Jag förtydligade för hen att hen var TVUNGEN att meddela övrig Arcusperonal, att hen har godkänt det. Då jag inte vill ha olovlig frånvaro.
Jag har skrivit insiktsfulla artiklar och blogginlägg
Jag har nätverkat
Jag har varit aktiv på sociala medier, såsom LinkedIn
Mina "rökpauser", ägnas åt internetspel, då jag inte röker. ;)

Så jag fortsätter motiverat med hög arbetsmoral.
 
On 24/7

Så länge lathet räknas som funktionsnedsättning och dessa personer i stället för att använda de två vanliga toaletterna, där man kan lyfta ringen om man prompt måste stå o pinka, sliter bort toalettförhöjningen på den enda handikapptoalett som finns i lokalerna så den går sönder 4 gånger i veckan.... så får väl jag ge upp och sjukskriva mig som handläggare på af föreslår, när jag inte kan gå på toa på hela dagen utan att riskera att bli liggande på golvet när sitsen ramlar i golvet, då jag tar tag i handtagen, när jag ska sätta mig eller resa på mig.
Som en av de andra deltagarna sa... FYI, man kan sitta på toaletten och kissa, vare sig man har snopp eller snippa.
 
Jag fixade symbol på cricut joy... Jag funderar på text också. Men det är LITE svårt att skriva på 10-12 språk....
 

Bifogade filer

  • IMG_20240724_181523.jpg
    IMG_20240724_181523.jpg
    78,5 KB · Visningar: 19
to 25/7

Vi får se om jag klarar mig till 14 utan "damrumsbesök". För jag vågar inte använda handikapptoaletten, så länge förhöjningen inte sitter som den ska. Ny förhöjning är beställd. Med tanke på att det tog fyra månader, innan den kom på plats sist, så... har jag inga större förhoppningar. Jag glömde datormusen hemma idag och jag är inte sams med musplattan på laptopen. Så jag ska fortsätta jobba med anmälan i morgon när jag är hemma. För nu är det faktiskt allvar. Vi som är funktionsnedsatta här på Arcus, har rätt till människovärdig behandling, så väl som alla andra deltagare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp