Arbetsrelaterat juli 2024

Onsdag 3 juli

Skönt att vara på plats igen. Jag hann med ett par webinarium och pula med LinkedIn... innan det blev väl spännande med brandlarm och utrymning. Något autolarm eller liknande en eller ett par våningar upp, vi hann ut och ett kompani brandmän säkrade lokalerna och gick in i brandsäkerhetsskåpet och stängde av larmet, innan vi fick knata in igen.

Och sen hann jag med ett par webinarier och poddar till innan klockan var en bit över 13 och dags för hemfärd.
 

Bifogade filer

  • brandlarm1mörkad.jpg
    brandlarm1mörkad.jpg
    53,4 KB · Visningar: 36

Alla jagades ut huller om buller, men samlades inte in på uppsamlingsplatser och ingen namnkontroll för att se att alla var ute.

Riktig brandövning, där personalen informerats och utbildats i hur en utrymning ska ske bör genomföras. Det föreslog jag redan första veckan i nya lokalerna, då folk sprang, satt och stod som yra höns. Inte pga att jag är besserwisser, utan för att jag varit skyddsombud på tidigare arbetsplatser och själv arrangerat utrymningar.
 

Bifogade filer

  • brandlarm2mörkad.jpg
    brandlarm2mörkad.jpg
    94,1 KB · Visningar: 51
Senast ändrad:
Torsdag 4 juli

Nu har vi haft feedback på brandutrymningen igår. Och det var fler än jag som inte fått någon som helst utrymningsinformation.

Det visade sig att de nyligen börjat med "skyddsutbildning o information" bland personalen vilket har gjort att de som börjat senaste månaderna får den informationen om uppsamlingsplatser.

M blev förvånad, men förstod då bättre kaoset som uppstod och ska ta det med personalen.
 
Fredag 5 juli

Idag var jag på plats strax efter 8 och nu har jag en kopp kaffe i handen. Vi pratar språk, engelska, tyska, franska och spanska, från skolan, resor och språkförbistringar.

Jag ska dra igång jobbsök, webinar, poddar och annat och ta reda på vem jag har som handledare jag gick in i steg 3 den 1 juli och har ännu inte hört vem som är min handledare/arbetskonsulent.

Jag behöver dra hem vid 12, då jag har ordinarie städ- och tvätthjälp kl 13-16.30 och vill röja lite innan S kommer.
 
Nu har jag suttit här sedan 1 juli och inte fått någon information om schema, handledare vad jag ska göra och vad som krävs av mig eller något, så jag har gjort som vanligt. Nu har jag rotat runt på arcusportalen och hittat min handledare... K, tydligen. Hen är jättebra och trevlig, så det blir säkert bra. Jag har skickat ett mejl och hoppas på återkoppling på måndag. .
 
Nu packar jag promenadscootern o drar hemåt...

N o L kom in genom dörren. Jag sa att jag väntat sen 1 juli att någon ska ge mig info om schema handläggare osv... Jag sa att jag idag såg på Arcus årtalen att K har mig och jag frågade om hen har semester. N sa att nej hen är här och jag trodde att hen kontaktat där...

Är Arcus en utbilnings- och jobbförmedlung eller en kyrka?

Eftersom att standardsvar alltid är "Jag tror/jag trodde..."

Nu kom K ut genom en dörr också, hen får läsa ikapp mina mejl. För nu drar jag!
 
Måndag 8 juli

K mötte mig i dörren till Arcus och vi försöker ha ett möte på torsdag och hen förstår hur jag tänker och känner och tar inte min konstruktiva kritik personligen. Utan jag tror det här kommer bli bra.

Månadens första jobb sökt.

"Jag såg i en annons på arbetsförmedlingen, att ni söker en administratör/administrativ assistent
Nu kan ni nästan sluta leta, det räcker att ni letar efter en 50% match till. För här har ni Ingela Hallblom, och jag är mycket intresserad av tjänsten som administratör/administrativ assistent hos XXXX. Med flera års erfarenhet inom administration och kundservice, samt en stark förmåga att hantera många bollar i luften, är jag övertygad om att jag skulle vara en värdefull tillgång för ert team."... och så vidare.


🙂
 
Senast ändrad:
Det är ett evighetsgöra att få sitt kontaktnätverk på LinkedIn att växa. Men det är intressant, roligt och trevligt med "konstruktivt bemötande".

Som nu, för 10 minuter sedan kom jag i kontakt med en person, som är VD, med ett eget nätverk som jobbar för tillgänglighet i natur och kultursammanhang från Stockholm. 🙂Hen lade till mig som kontakt och bjöd även in mig i sitt nätverk, när hen såg att vi delar samma kämpaanda o glöd, gällande "mänskliga rättigheter".
 
Ti 9 juli

Arbetskonsulent K o jag klickade som sagt från hens första vecka och har pratat då o då. Jag kommer precis från en halvtimmes möte med hen och har berättat lite mer om erfarenhet, kompetens, vilja, behov och önskemål för 15'e gången sedan i december till olika handläggare, arbetskonsulenter och karriärcoacher. Hen kände igen det mesta, antecknade och ska kolla upp lite.

Jag frågade om K haft semester och det hade hen inte. Hen ska ha v 31-33 som är de veckor jag brukade ha när jag hade jobb. Vi kom överens om att jag ska kontakta LT på af och fråga om jag kan få ta de veckorna "ledigt" också. Jag får dem inte som semester, då jag behöver vara åtkomlig via telefon. Men det är ju inga problem.

Tack vare att jag är med i jobb och utvecklingsgarantin, då jag gått så länge, har jag rätt till denna "ledighet" (4 veckor) med betald aktivitetsersättning.
 
Senast ändrad:
On 10 juli

Förmiddagen har gått till att djupdyka i Unionen plays intressanta föreläsningar om, att ändra vanor, jakt på lycka, medelklass, ekonomi samt hur kommer AI förändra arbetsmarknaden.
Privatiseringen av arbetsförmedlingen och införandet av vinstdrivande utbildnings- och yrkesförmedlingar har både fördelar och nackdelar. Effekterna på arbetssökande och Sveriges ekonomi beror till stor del på hur privatiseringen genomförs och hur väl privata aktörer regleras och övervakas. Med rätt incitament och kontrollmekanismer kan privatiseringen leda till ökad effektivitet och bättre tjänster, men det finns också risker för ökad ojämlikhet, där de mest utsatta får bristande stöd vilket leder till högre kostnader.

- Denna lilla "tankeböna" har jag plockat ihop utifrån dagens förmiddag och med hjälp av AI.

Jag är en av dem som ända sedan 1983 har levt efter devisen, "Det är jag som styr och tar hjälp av tekniken. Tekniken ska och får inte styra mig."

När jag kom hem, ringde LT beträffande min ledighetsförfrågan....

På grund av att Arcus har krav på sig att fixa arbetsprövningsplats åt mig senast de veckorna, MÅSTE jag vara på plats.
När jag då förklarade för LT att - OK då kommer jag sitta där utan stödperson i tre v, då handläggarna bara tar ansvar för "sina deltagare" som de har på papperet, var hen tyst en lång stund och åter igen tryckte på att jag skulle skicka in klagomål och om jag inte "pallar att sitta där" kan jag alltid sjukskriva mig... Vilken enkel lösning på problemet... eller inte...

Arbetsdepartementet, måste vara nöjda med sin innovativa idé om att privatisera arbetsförmedlingens verksamhet...
 
To 11 juli

Jag ska se om jag hittar brevet jag fick om att lämna klagomål om af och underleverantörer. Det känns som det är dags, då jag inte får vettigt stöd som jag var lovad från början på Af... Jag skulle få en sius-handläggare och började med 25 olika vanliga handläggare som inte kunde prata med varandra när jag bytte. Jag sågs då som helt frisk utan funktionsnedsättning och skador och skulle söka 15-20 heltidsjobb i månaden.

Sen fick jag LT och placerades på steg till arbete för arbetsförmågetest, trots att jag jobbat 17 år... Innan jag blev uppsagd pga arbetsbrist... När jag sedan frågade om SIUS handläggare "Vad ska du med sån till?" Och igår .. "Du kan ju sjukskriva dig!"...

Är det vad arbetsförmedlare och coacher gör trots att de inte är sjuka????

Då förstår jag varför försäkringskassan jagar bidragsfuskare....
 
Jag nämnde lite mer platser till K som kan vara intressanta ur mitt erfarenhets- och kompetensrika CV gällande APP, då af och Arcus stirrar sig blinda på kontor.

"Väntjänst liknande" sällskapsdam på äldreboende, prata, läsa tidning, böcker, spela spel, handarbeta....

Fritidsledare, kyrkor, skolboenden..

"Klass mormor"

Elevassistent...

"Ja, det var ju bra förslag även om det är platser du inte vill ha, jag ska kolla runt." sa K

Platser jag inte vill ha???? Det var ju därför jag omskolade mig från kontorist till fritidspedagog 1997-2002 och tog CSN-lån för....
 
Lö 13 juli

Regnar, ont i nacken och trött.

Men jag har skrivit ihop en bakgrund, till formellt klagomål på arbetsförmedlingen och dess privata aktörer, utifrån arbetsförmedlingens, arbetsdepartementets och regeringens styrdokument och min blogg. Det blev allt som allt fem a4 sidor som vanligt...
😛
Men jag lade in det i AI's chat GPT och bad att få korrekturläst och minskad textmassa.

Det blev 2.5 sida kvar med formell text, inget lull lull. Uppspaltat i punktform, stycken och luft mellan.
 
Lö 13 juli

Regnar, ont i nacken och trött.

Men jag har skrivit ihop en bakgrund, till formellt klagomål på arbetsförmedlingen och dess privata aktörer, utifrån arbetsförmedlingens, arbetsdepartementets och regeringens styrdokument och min blogg. Det blev allt som allt fem a4 sidor som vanligt...
😛
Men jag lade in det i AI's chat GPT och bad att få korrekturläst och minskad textmassa.

Det blev 2.5 sida kvar med formell text, inget lull lull. Uppspaltat i punktform, stycken och luft mellan.
Bra! Jag blir mörkrädd när jag läser din tråd.
 
Lö 13 juli

Regnar, ont i nacken och trött.

Men jag har skrivit ihop en bakgrund, till formellt klagomål på arbetsförmedlingen och dess privata aktörer, utifrån arbetsförmedlingens, arbetsdepartementets och regeringens styrdokument och min blogg. Det blev allt som allt fem a4 sidor som vanligt...
😛
Men jag lade in det i AI's chat GPT och bad att få korrekturläst och minskad textmassa.

Det blev 2.5 sida kvar med formell text, inget lull lull. Uppspaltat i punktform, stycken och luft mellan.
Korta inte för mycket bara. Många exempel och utförliga, konkreta detaljer kan ha betydelse för att kunna granska och för att saker inte ska kunna avfärdas som svepande om någon senare ska svara på kritiken.

Jag tycker du ska ägna timmarna när du ändå sitter där med datorn åt att skriva en dokumentärbok inifrån, med allt det där som inte syns för den som granskar utifrån utan att själv fullt ut vara ett objekt i systemet. Ungefär som Anders Teglunds bok om cykelbudet. https://www.adlibris.com/se/bok/cykelbudet-9789188035684
Samma daganteckningar och reflektioner som du gjort här, men mer systematiska och heltäckande. Du kan kalla det för att du är noggrann med dokumentationen i din jobbsökarprocess om någon skulle fråga...
 
Korta inte för mycket bara. Många exempel och utförliga, konkreta detaljer kan ha betydelse för att kunna granska och för att saker inte ska kunna avfärdas som svepande om någon senare ska svara på kritiken.

Jag tycker du ska ägna timmarna när du ändå sitter där med datorn åt att skriva en dokumentärbok inifrån, med allt det där som inte syns för den som granskar utifrån utan att själv fullt ut vara ett objekt i systemet. Ungefär som Anders Teglunds bok om cykelbudet. https://www.adlibris.com/se/bok/cykelbudet-9789188035684
Samma daganteckningar och reflektioner som du gjort här, men mer systematiska och heltäckande. Du kan kalla det för att du är noggrann med dokumentationen i din jobbsökarprocess om någon skulle fråga...

Oroa dig inte... Det här är bara introduktionen, jag ska gräva mig ner i bloggen från oktober 2022 och framåt, då jag första halvåret hade min kurator från rehab bakom ryggen... Sen har jag kämpat ensam...

När kurator lämnade, så eskalerade det hela och själv kan man aldrig få rätt. Utan som funktionsnedsatt måste man ha någon bakom sig, oavett VAD funktionsnedsättningen består av.

Det gör mig så less att synen på funktionsnedsatta är att oavsett vad funktionsnedsättningen består av, är man mindre vetande och myndighetspersoner runt om vet bättre vad man behöver och hur man ska behandlas än personen i fråga själv. Man får en klapp på huvudet och ska vara glad.
 
Senast ändrad:
Jag gick hos Arcus under senare elen av pandemin. Mina erfarenheter är inte jämförbara med dina eftersom upplägget på grund av detta var lite annorlunda. Nästan allt sköttes hemifrån via datorn.
Det var helt värdelöst. Det enda positiva jag kan säga är att jag slapp stå ut mer än några timmar i veckan. Vi hade på de tid jag var med en föreläsning som var intressant.
Min handläggare var nog en snäll människa men var inte någon direkt fullträff. Det kändes som om personen tagit jobbet i brist på annat och verkade ganska inkompetent, den personliga planen som framfördes var att flytta till Spanien och börja ett nytt liv.
Jag fick faktiskt hjälp att skaffa en praktikplats men den var många mil bort utan möjlighet till kollektivtrafik så jag hade blivit ruinerad på den. Tack och lov fick jag av en slump ett jobb ett par dagar innan jag skulle börja där.
Min upplevelse var en annan än din på grund av pandemi situationen men i grunden känner jag igen dina problem så väl och undrar över vad våra politiker egentligen förväntar sig uppnå med den typen av vuxendagis?
 
Må 15/7

Rotat i gamla mejl sedan slutet av 2022, då jag skrevs in hos AF och där står klart o tydligt på flera ställen att jag skulle få siushandläggare... Så jag mejlade en av de kontakterna som faktiskt var trevliga, med min bakgrund och att jag tänker lägga in formellt klagomål. .... och fick snabbt svar.

Hej

Jag börjar bli trött på att behandlas som mindre vetande och mindre värd som arbetssökande för att jag har en FYSISK funktionsnedsättning, inte intellektuell funktionsnedsättning.

Jag hade under förra året olika vanliga arbetsförmedlare som jag inte ens han få några namn på, ingen hjälp och inget stöd. Plötsligt i november kontaktade NN mig också vanlig handläggare inte SIUS som ni lovat både mig och min kurator på Rehabmddicinska. NN skickade mig på arbetsförmågetest och där har jag nu varit sedan december och inget vettigt stöd, som du ser av min förberedelse till formellt klagomål på arbetsförmedling och Arcus som jag bifogat detta mejl.

Arcus är ökänt över hela Sverige, enligt bland annat facebookvänner och en hel artikelserie i www.arbetet.se.

Jag sa i från för två månader sedan att inget händer till NN. Då bröt hon programmet och jag gick hemma i två veckor och fick sen börja om från steg ett på Arcus igen och det är fortfarande likadant.

Jag söker jobb, tittar på webinarier, lyssnar på poddar, skriver artiklar, cv, personliga brev, kämpar med LinkedIn 24 timmar om dygnet, vilket jag har gjort sedan oktober 2021, när jag sades upp och skickades hem från min senaste arbetsplats.

Hur ska jag göra, för att byta handläggare till en SIUS handläggare, som (förhoppnngsvis) har utbildning på att ge stöd till arbetssökande i behov av särskilt stöd.

Jag vill ha hjälp och stöd, inte bara sitta i ett hörn på Arcus, som inget vet, eller bara tror och tycker att man ska ringa arbetsförmedlingen. Är det DET ni har anlitat Arcus för?

Mvh

Ingela

***

Hej Ingela

Tack för ditt mejl. Jag kommer att vidarebefordra det till mina arbetsterapeutkollegor som arbetar med Steg till arbete.

Jag minns att vi förordade SIUS när jag var involverad i din planering. I ditt fall var förmodligen tanken att man ville utreda din arbetsförmåga innan du skulle slussas vidare till en arbetsprövning med målet anställning, så som Steg till arbete är tänkt att fungera. Jag är ledsen att du drabbats av detta. Jag förstår att du vill komma vidare i din process mot arbete.

Jag förordar att du lämnar ett formellt klagomål gällande Arcus. Din skrivelse är väldigt välformulerad och saklig.

***

Tack för snabb återkoppling. Jag sitter och rotar bland gamla papper, mejl, blogginlägg och facebook inlägg och får upp glimtar om vad du, jag och min kurator diskuterat. Så jag kör vidare på den fronten, gällande af och Arcus.

Ingela

***

Hej Ingela!

Jag har vb ditt mejl till våra chefer och en av handläggarna som arbetar med STA. Det finns väl beskrivet hur din arbetsförmåga ser ut i din akt. Problemet nu är som du vet att Arcus inte kan hitta någon arbetsprövningsplats.

När det gäller min roll hade vi kontakt en kort period för ca 1 år sedan angående registrering av kod för funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga samt fortsatt planering. Din handläggare då hette Nalini. Vår bedömning då var att du behövde utreda hur din arbetsförmåga såg ut efter att du varit arbetslös en längre tid. Vi var överens om att det var rätt väg att gå då.

Det företag som arbetade med arbetsförmågeutredningar hette AcceptaVi och deras utredning motsvarande del 2 i STA.

I och med att STA sattes i drift flyttades alla som stod på kö till AcceptaVi över till STA/Arcus.

Vad som hänt sedan dess beskriver du väl i din redogörelse. Det finns ingen notering i din akt att du anmälts till SIUS. Det var förmodligen det vi berättade för dig kunde vara nästa steg när vi utrett din arbetsförmåga.

Jag förstår din frustration och hoppas att du går vidare med ditt klagomål. Vi behöver få in sådana för att kunna påverka avtalet med Arcus.

***

Jag skickade även redogörelsen till min gamla kurator... :)

***

Hej Ingela, jag arbetar nu och har från nästa vecka 3 veckors semester.

Det verkar inte alls fungera med insatsen. Vad är det för verksamhet?

Du skriver mycket bra.

Hoppas att du får en bättre sommar framåt!

***

Jag har nu grävt i bloggen från 2022-10-01 då jag skrevs in på arbetsförmedlingen och klippt ut relevanta inlägg. Jag har kommit till 1 mars 2023 och fortsätter mitt "forskande" i morgon.

***

Jag hoppas att nu även de som läser dagböcker och bloggar ordagrant, även om det är mer privat och personligt skrivet... nu förstår att jag inte skriver till byråkrater och andra, ordagrant, "drygt, sarkastiskt, elakt och otrevligt" som jag skriver i min dagbok, som är min ventil att släppa ut känslor, frustration och ångest INNAN jag går och lägger mig om kvällarna, för att förhoppningsvis få sova ett par timmar med tom mage.

:heart
 
Senast ändrad:
Åh.. ja just... Det här verkar vara handikapptoaletten på Arcus...
 

Bifogade filer

  • Handikapptoaletten på Arcus.jpg
    Handikapptoaletten på Arcus.jpg
    57 KB · Visningar: 34

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp