Må 15/7
Rotat i gamla mejl sedan slutet av 2022, då jag skrevs in hos AF och där står klart o tydligt på flera ställen att jag skulle få siushandläggare... Så jag mejlade en av de kontakterna som faktiskt var trevliga, med min bakgrund och att jag tänker lägga in formellt klagomål. .... och fick snabbt svar.
Hej
Jag börjar bli trött på att behandlas som mindre vetande och mindre värd som arbetssökande för att jag har en FYSISK funktionsnedsättning, inte intellektuell funktionsnedsättning.
Jag hade under förra året olika vanliga arbetsförmedlare som jag inte ens han få några namn på, ingen hjälp och inget stöd. Plötsligt i november kontaktade NN mig också vanlig handläggare inte SIUS som ni lovat både mig och min kurator på Rehabmddicinska. NN skickade mig på arbetsförmågetest och där har jag nu varit sedan december och inget vettigt stöd, som du ser av min förberedelse till formellt klagomål på arbetsförmedling och Arcus som jag bifogat detta mejl.
Arcus är ökänt över hela Sverige, enligt bland annat facebookvänner och en hel artikelserie i
www.arbetet.se.
Jag sa i från för två månader sedan att inget händer till NN. Då bröt hon programmet och jag gick hemma i två veckor och fick sen börja om från steg ett på Arcus igen och det är fortfarande likadant.
Jag söker jobb, tittar på webinarier, lyssnar på poddar, skriver artiklar, cv, personliga brev, kämpar med LinkedIn 24 timmar om dygnet, vilket jag har gjort sedan oktober 2021, när jag sades upp och skickades hem från min senaste arbetsplats.
Hur ska jag göra, för att byta handläggare till en SIUS handläggare, som (förhoppnngsvis) har utbildning på att ge stöd till arbetssökande i behov av särskilt stöd.
Jag vill ha hjälp och stöd, inte bara sitta i ett hörn på Arcus, som inget vet, eller bara tror och tycker att man ska ringa arbetsförmedlingen. Är det DET ni har anlitat Arcus för?
Mvh
Ingela
Hej Ingela
Tack för ditt mejl. Jag kommer att vidarebefordra det till mina arbetsterapeutkollegor som arbetar med Steg till arbete.
Jag minns att vi förordade SIUS när jag var involverad i din planering. I ditt fall var förmodligen tanken att man ville utreda din arbetsförmåga innan du skulle slussas vidare till en arbetsprövning med målet anställning, så som Steg till arbete är tänkt att fungera. Jag är ledsen att du drabbats av detta. Jag förstår att du vill komma vidare i din process mot arbete.
Jag förordar att du lämnar ett formellt klagomål gällande Arcus. Din skrivelse är väldigt välformulerad och saklig.
Tack för snabb återkoppling. Jag sitter och rotar bland gamla papper, mejl, blogginlägg och facebook inlägg och får upp glimtar om vad du, jag och min kurator diskuterat. Så jag kör vidare på den fronten, gällande af och Arcus.
Ingela
Hej Ingela!
Jag har vb ditt mejl till våra chefer och en av handläggarna som arbetar med STA. Det finns väl beskrivet hur din arbetsförmåga ser ut i din akt. Problemet nu är som du vet att Arcus inte kan hitta någon arbetsprövningsplats.
När det gäller min roll hade vi kontakt en kort period för ca 1 år sedan angående registrering av kod för funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga samt fortsatt planering. Din handläggare då hette Nalini. Vår bedömning då var att du behövde utreda hur din arbetsförmåga såg ut efter att du varit arbetslös en längre tid. Vi var överens om att det var rätt väg att gå då.
Det företag som arbetade med arbetsförmågeutredningar hette AcceptaVi och deras utredning motsvarande del 2 i STA.
I och med att STA sattes i drift flyttades alla som stod på kö till AcceptaVi över till STA/Arcus.
Vad som hänt sedan dess beskriver du väl i din redogörelse. Det finns ingen notering i din akt att du anmälts till SIUS. Det var förmodligen det vi berättade för dig kunde vara nästa steg när vi utrett din arbetsförmåga.
Jag förstår din frustration och hoppas att du går vidare med ditt klagomål. Vi behöver få in sådana för att kunna påverka avtalet med Arcus.
Jag skickade även redogörelsen till min gamla kurator...
Hej Ingela, jag arbetar nu och har från nästa vecka 3 veckors semester.
Det verkar inte alls fungera med insatsen. Vad är det för verksamhet?
Du skriver mycket bra.
Hoppas att du får en bättre sommar framåt!
Jag har nu grävt i bloggen från 2022-10-01 då jag skrevs in på arbetsförmedlingen och klippt ut relevanta inlägg. Jag har kommit till 1 mars 2023 och fortsätter mitt "forskande" i morgon.
Jag hoppas att nu även de som läser dagböcker och bloggar ordagrant, även om det är mer privat och personligt skrivet... nu förstår att jag inte skriver till byråkrater och andra, ordagrant, "drygt, sarkastiskt, elakt och otrevligt" som jag skriver i min dagbok, som är min ventil att släppa ut känslor, frustration och ångest INNAN jag går och lägger mig om kvällarna, för att förhoppningsvis få sova ett par timmar med tom mage.