Arbetsprov kundtjänst?

Tassa

Trådstartare
Hej.
Jag har sökt ett jobb som informatör på en kommun. Det är en typ av kundtjänst kan man säga.
Nu har jag blivit kallad till ett arbetsprov. Jag är ju lite nervös inför det då jag har jättesvårt för att vara naturlig när det inte är på riktigt. De kommer rigga upp en fejkad kundtjänst och så ska man svara i telefonen som om det vore en kund.

Så nu undrar jag om någon mer har varit med om att göra något liknande? Vad har man kollat efter? Det är ju svårt att svara rätt när man inte har lärt sig verksamheten än... Jag antar att man kollar på hur jag svarar och hur mitt bemötande är mot kunden, men vad händer om man svarar fel? Jag skulle kunna hitta på ett svar för att ha ett svar liksom om ni förstår hur jag menar. Som sagt, jag vill gärna höra era erfarenheter och tips. Jag vill hemskt gärna ha jobbet och vill göra bra ifrån mig.

Jag har erfarenhet av att rätta skriftliga arbetsprov. Där tittar vi på stil och innehåll, men detaljer i innehållet kan givetvis få vara "påhittade" eftersom den sökande ännu inte kan förväntas ha kunskap om dem. Däremot ska de visa att de förstår sammanhanget, och i stora drag vet hur de ska hantera frågan.

I ditt fall skulle jag gissa att de tittar på ditt bemötande precis som du skriver. Om du får enkla frågor som du kan besvara genom att läsa på kommunens hemsida förväntas du nog kunna besvara dem. Dvs läs på!

Om du får komplicerade frågor där du inte vet svaret kan du säga att du är nyanställd och behöver kolla upp svaret och be att få återkomma. Det gör man ju i själva verket ganska ofta även efter många år på ett jobb.

En tredje situation som de kanske testar är "den besvärliga kunden". Det kan vara värt att fundera igenom hur du hanterar någon som är upprörd, otrevlig, etc.

Sånt här brukar vara ganska kul så gå dit med en positiv inställning och var den du är! Det finns en anledning till att du kallats;)

Jag håller med om alla råd som @akleja ger ovan, :up: förutom att säga att du är nyanställd om du får frågor du inte kan (det räcker med att säga att du ska ta reda på svaret). Jag höll på mycket med sådant där i mitt gamla jobb och även om det inte är på riktigt brukar de som håller i det, om de är duktiga, få det att kännas som att det är riktigt ganska snabbt. Jag var många gånger med om att supercoola typer efter femton sekunder med en låtsaskund var alldeles svettiga. :D

Men att arbeta med att ta emot samtal handlar egentligen mest om att lyssna, bena ut vad frågan egentligen är och hitta svaret på frågan. Ska jag försöka ge några semi-konkreta råd så behöver man tänka på att i själva samtalet förlorar man mycket av kommunikationen eftersom parterna inte kan se varandra. Var inte rädd för att vara övertydlig, ställ bekräftande frågor och säkerställ att den du pratat med förstått vad som sagts (att "assumption is the mother of all fuck ups" är aldrig mer sant än när folk pratar i telefon, man ska aldrig anta att personen man pratar med har förstått). Och en personlig käpphäst: undvik frågor i påståendeform, typ "Du har hittat blanketten på kommunens hemsida?". Det är sjukt vanligt och funkar bra öga mot öga och i skrift, men mindre bra i telefon.

Och att du svarar fel behöver du inte oroa dig för, för de vill testa DIG, inte din kunskap (för den har du ju inte än).

Tack för era svar. Det lugnar mig lite. Jag har ju egentligen stor erfarenhet av kundtjänst tidigare, men har aldrig varit med om ett arbetsprov förut. Så jag funderar mycket på vad de kommer lyssna efter. Jag får försöka hålla nerverna i styr helt enkelt. Att vara tydlig och bekräfta och säkerställa att jag och kunden har förstått rätt var ett bra tips.

Tack för era svar. Det lugnar mig lite. Jag har ju egentligen stor erfarenhet av kundtjänst tidigare, men har aldrig varit med om ett arbetsprov förut. Så jag funderar mycket på vad de kommer lyssna efter. Jag får försöka hålla nerverna i styr helt enkelt. Att vara tydlig och bekräfta och säkerställa att jag och kunden har förstått rätt var ett bra tips.

Har du erfarenhet sen innan så är det ju toppen! Sånt hör man som rekryterare (eller som i mitt fall som utbildare), även om rollspelssituationen är ovan. :)

Lycka till!

Har du erfarenhet sen innan så är det ju toppen! Sånt hör man som rekryterare (eller som i mitt fall som utbildare), även om rollspelssituationen är ovan. :)

Lycka till!
Tack. Ja jag hoppas att de tar hänsyn till att det är en konstig situation. Men jag borde fixa det hyfsat om jag inte blir allt för nervös. Jag får tänka att jag kommit långt i rekryteringen, har redan klarat av två intervjuer. :)

Tack. Ja jag hoppas att de tar hänsyn till att det är en konstig situation. Men jag borde fixa det hyfsat om jag inte blir allt för nervös. Jag får tänka att jag kommit långt i rekryteringen, har redan klarat av två intervjuer. :)

Jag kan ju bara tala för de verksamheter jag känner till, men vi tog absolut hänsyn till att det här med rollspel är ovant och konstigt för många. Nervositet ser man lätt igenom om man är lite skillad. :D Jag kan tänka mig att de med arbetsprovet vill se att fokus ligger på kunden, att du kan prata med/lyssna på kunden och tänka/skriva/leta någorlunda samtidigt och att du låter någorlunda bra i telefon. Man vill liksom se att det finns något att arbeta med. Jag har varit med många gånger om folk som en del andra tänkt "Men HUR kunde ni anställa hen?!", för det har varit helt uppenbart att nerver och ovana ställt till det men att personen kan bli hur bra som helst.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 253
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 227
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring