Arbetsbod/"byscha"

SaraMara

Trådstartare
Nu ställer jag konstiga frågor igen. :o

Funderar den här gången på att köpa mig en bättre begagnad arbetsbod att renovera och inreda till kombinerad sadelkammare/fikarum, för att slippa bygga ut stallet i år. Sadelkammaren vi är lite i minsta laget och skulle göra sig mkt bättre som en fräsch foderkammare i mitt tycke. ;)

Så, har sett en del stall som har sådana som omklädningsrum/sadelkammare, och undrar nu vart sjutton man kan få tag på sådana, om någon har tips på vad man bör tänka på, brukar de vara isolerade, ha möjlighet till "elinstallation" (i form av element, microvågsugn osv), någon som vet vilken prisklass som kan vara rimlig.
Hur höga brukar de vara i tak? Går det att få in normalhöjdsskåp (à la garderober eller ev. plåtomklädningsskåp från skolor/badhus) tro?

Alla tips och idéer mottages tacksamt! :)

Sv: Arbetsbod/"byscha"

Ja, du
Såna finns i alla möjliga storlekar, från riktigt små till såna stora som byggbolagen brukar ställa ovanför varandra och bygga tillfälliga kontor med.
Jag har sett såna på annons i ATL ibland. Men man kan ju även prova att fråga på Cramo, Ramirent och såna uthyrningsställen och höra om de har några uttjänta som de vill göra sig av med.

Ett islandshästställe jag var på hade en sådan gammal barack fylld med våningssängar till lägren och en för sadlar.
Det brukar kunna sitta galler i fönstren på dem vilket är bra om man vill förvara sadlar och sånt.
Det kan finnas allt från toa och kök i dessa till i pricip ingenting.
Men det är full ståhöjd i de flesta och det finns eluttag.

De är isolerade (har inte träffat på nån utan). Priset har jag ingen aning om, beror nog mycket på skicket.
En riktigt stor bod går ju att fixa till mycket och måla om och så, så smälter den in bra på gården.

Senast ändrad av en moderator:

Har fått nys om en ny, åttamannabod, vatten, el, gasol osv - 24' + moms. Någon som vet om det är rimligt?

Hur tusan flyttar man en sådan? var inga hjul på... :crazy:

Om den inte är skadad så är det billigt. Men se upp med eventeulla fuktskador kan vara väldigt dyrt att sanera en skadad bod.
Flyttar den gör man med lastbil med kran och det kan om det är långt kosta ungefär som boden. Har man bra kontakter kan det gå på ett par tusen en söndags eftermiddag.

Ja, som sagt har du inte bra kontakter som kan hjälpa dig att flytta den så är det nog bättre om du tar en med hjul.
Kolla boden så gott du kan, lukta i den så det inte luktar mögel.

Se så taket verkar helt. Bodar utan hjul ska heller inte ha stått direkt mot marken utan de ska ha haft något under.

Oj! DET var billigt vill jag lova.
Det här var dessutom lite "kompispris" eftersom det var min morfars kompis som sålde - så billigare kommer jag inte från iaf den försäljaren. Morfar skall titta på den idag, för att se på de saker som nämns här med fukt, kontrollera varmvattensberedaren osv.

Silverkedjan: Tack för tipset. Har bara sökt på arbetsbod och fick då bara en träff, och hade inte en tanke på att söka på "vidare" begrepp... :o

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden