Arbete vid handen. Sluta?

bigganl

Trådstartare
Jag har förstått att det finns flera olika metoder för att träna sluta vid handen. Hur gör just DU? Jag arbetar hästen vid handen emellanåt. Vi har inte kommit så långt i detta arbete än och just Slutan har jag kört fast på. Vill gärna veta hur ni gör och varför ni tycket att det sättet är bra. Jag vet att det är svårt att beskriva i text men gör ett försök.:)
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Har man en bra böjning är sluta vid handen lätt :)

Då handlar det bara om att behålla samma böjning men flytta hästens framdel - hela framdelen - utåt.

Det vill säga placera framdelen "över ytter bak".

Att kunna flytta framdelen med samma böjning förutsätter att hästen är "på yttersidan" och att du som ryttare inte hänger i innertygeln (då kommer hästen bara vika sej).

Det blir som att vrida en ) så att den "övre änden" (huvudet) hamnar helt lodrätt. Dvs pannan rakt riktad i rörelseriktningen, linjen man har tänkt sej göra slutan efter.

Därtill kräver det att det finns följsamhet - man vill ju att hästen ska flytta bara exakt så mycket som du ber den om. Ofta tycker jag mej se att människor har svårt att få hästen att "stanna kvar" när de flyttar dem bort från sej - dvs när man påbörjat flytta bogar utåt så flyter hästen iväg (och då blir det ingen sluta). Tanken är att du med din kropp kan få hästen att flytta precis lagom mycket. Det kräver känsla, tajming och rätt grad av energi :idea:

Hästens framdel är mina axlar, så den påverkar jag genom att vrida min bröstkorg. Slutan innebär att jag ska flytta bogarna utåt - det gör att jag ändrar placering så att den axel som är närmst hästens huvud kommer närmre hästens huvud (då får man INTE hänga i innertygeln! Hästen måste ju få chansen att vara just följsam och flytta hela sin kropp!) - dvs jag ändrar mej så att den axel som är mot rumpan går ut från hästens kropp och den axel som är mot huvudet går mot hästens kropp. Hästens bogar flyttas i proportion till hur mycket jag placerar mej. När jag går baklänges så blir tvärningen som "störst" så att säga.

Detta funkar precis som vid lösarbete - med axlarna kan man få hästen att flytta sina bogar utåt eller inåt.

För att göra det lätt för sej kan man använda sej av ett staket i början, MEN då brukar man kunna flytta hästen utan att Böjning och Följsamhet finns där - och de är ju självklara grunder för slutan - så det kan vara värt att jobba lika mycket mot sluta på öppna linjer för att veta att man är "redo".
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Tack för din beskrivning. Jag ska läsa igenom noga. Jag har nog tänkt för mycket på bakdelen när jag tänkt sluta. (är min spontana reaktion) Uppsuttet har vi inga problem med slutorna så hittar vi bara rätt kommunikation så hittar vi nog slutorna från marken också. (hästen verkar inte förstå vad jag menar nu och jag är säkerligen ganska otydlig så det är inte konstigt)
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Flyttar ytterhanden utåt-då får man sluta.
Har sett en del som flyttar innerhanden utåt, mot manken eller över-men då tycker jag att man får delad häst...
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Kan du beskriva mera hur hela du är placerad. Hur du håller tygel eller tyglar (har sett att endel bara använder en tygel och andra båda) Vissa gör slutan utan att gå baklänges medan andra gör det. Jag vill inte hatta mellan olika sätt för att inte förvirra hästen ännu mer, men vill gärna höra om de olika sätten mera i detalj innan jag provar med hästen.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Ursäkta om jag hoppar in här, men finns det någon som kan tipsa om en bra bok hur man tränar sig själv att jobba hästen för hand.
Jag skulle vilja prova detta sätt med mina hästar, framförallt 3 åringen.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Men det var mera om akademiskt, jag vil lläsa om arbete för hand, eller har jag missuppfattat?
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Det finns mycket skrivet om det i "akademisk ridkonst" böcker, men vill du ha renodlat arbete vid handen finns boken: Schooling Horses In-Hand av Rhicard Hinrichs
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Det häftet är jättebra. Har det. Men jag hör många som pratar om andra sätt att träna just slutan. Därför är jag nyfiken på bra beskrivningar av andra sätt för att se vad som passar bäst på mig och min häst. Olika metoder fpassar säkert olika hästar.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag har lite bilder med text som visar en del av hur jag arbetar från marken. Kan tillägga att det syns väl att när jag "fastnat" i tygeln så viker hästen sin hals istället för att böja sig på ett bra sätt.

När jag börjar markarbeta hästarna så har jag oftast en yttertygel också, men Emmas ytterbog kan jag oftast hålla styr på utan det.

Nu har vi inte markarbetat nästan något alls det senaste halvåret, men jag tänkte snart börja igen och försöka ta lite fler kort...

http://www.angelfire.com/ut/hille/markarbete.html
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Bredvid bogen med näsan framåt.. Jag går bara baklänges om jag har en extremt trögfattad häst.Man förlorar så mkt bjudning då.
Bägge tyglarna såklart:confused: Det måste ju vara jämförbart som när man rider, det är ju för ridningens skull man tränar vid hand, alltså samma typ av kommunikation.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Vad är meningen med att arbeta hästen så som på bilderna?
Du kommer ju varken åt böjning, bakben eller bogar:confused: , eller är det jag som är blind?
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag tycker också detta är jättesvårt. Jag kan ju böja henne i öppna från marken, men så fort jag försöker flytta in framdelen och hålla pannan rakt fram så blir hela hästen rak och bakdelen kommer jag ju inte åt från utsidan eftersom jag går på insidan, har ju ingen "ytterskänkel" när jag är på marken. Antagligen har vi inte kommit ifrån inner tygel tillräckligt, men vet inte riktigt hur vi ska göra för att komma på yttern..:confused:
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Som jag skrev - placera framdelen på bakdelen. Då går ingen gymnasticering, böjning, överlinje, samling till spillo för att man ska hålla på och flytta bakdelen. (när man flyttar bakdelen brukar hästen behöva börja skjuta ifrån snett ut från sej - tappar böjning, bärighet och överlinje)

Jag flyttar framdelen så den placeras rätt över det bakben som ska vara under kroppen - i öppna inner bak (bogar in) i sluta ytter bak (bogar ut).

När man arbetar vid hand blir detta accentuerat, jag har inget bra sätt då att påverka exempelvis yttersida med hjälp av en skänkel. Jag måste helt enkelt påverka bakdelen genom att ändra framdelen.
Det funkar också klockrent, om hästen är bra böjd, jag inte hänger i innertygeln och hästens panna får peka i rörelseriktningen.

Fast det är allra lättast att visa IRL.... Det verkar vara få som förstår vad jag menar över nätet, det är jag van. *dålig på att förklara*
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp