Arbete vid handen. Sluta?

Sv: Arbete vid handen. Sluta?

När man börjar flytta bakdelen över framdelen så får man det du beskriver - framtung häst som är sladdrig och trampar "ur" sin samling.

Antar att du med flytta "över" menar att du flyttar framdelen efter bakdelen eller tvärtom?

Om man inleder en sluta efter en sväng (voltspår eller vänder upp ur sväng tex) behöver man ju inte flytta bogen alls? Den går redan "rätt" om man användedr den ställningen.

Det viktiga i sluta (o öppna) är att hästen bär sig och fortsätter arbeta stadigt i samma takt och inte tappar. Det ska vara jämnt flyt genom rörelsen. Med mer tvärning än hästen klarar går inte det.

Jag avslutar med att sluta föra fram innerhöften, och lätta en aning med trycket från ytterskänkeln, men inte för mycket. Mycket enkelt.

Då ska hästen vara märkbart mer samlad.

Det är ju egentligen mest att sitta kvar ur böjen som inleder:idea:

Ang från marken så har jag aldrig provat som ni skriver så det kan jag inte uttala mej om. Men i tömkörning kan det gå bra att gå kvar ur volt:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag håller med i stort. Jag använder mej också av volterna - som sagt - är man förberedd så behöver man bara placeringen för att skolan ska göra effekt - och i själva avslutningen på en volt är hästen placerad redan - voila.
Men hur jobbar ud med skolorna utifrån raka linjer?

Angående flytta framdelen på bakdelen.
I öppnan så är inner bak inunder hästens kropp. I slutan är ytter bak inunder hästens kropp.
Det finns två olika sätt att flytta på den rakställda hästen för att få denna placering.
Antingen flyttar man bakdelen motsvarande utåt i en öppna, och motsvarande inåt i en sluta.
Eller så flyttar man framdelen motsvarande inåt i en öppna, och motsvarande utåt i en sluta.
Båda varianterna går att använda sej av, båda har sina svårigheter och båda har sina fördelar.

Själv tycker jag mej få mycket bättre effekt av att flytta framdelen på bakdelen.
När JAG flyttar bakdelen för att placera hästen i skolan - så hamnar jag lätt i det läget att hästen går ur böjningen baktill (= rätar ut sina höfter, vilket får en rakställd häst i ryggraden och väldigt ofta en häst som viker sej i halsen alternativt felställer) för att den skjuter ifrån snett med ett bakben - den "driver inte rakt" längre när jag börjar flytta bakdelen. Då faller den på framdelen och blir slingrig.

När jag flyttar framdelen på bakdelen - så är det för mej enklare att undvika denna negativa effekt av flyttandet. Först är bäckenet rakriktat, man har bakbenen drivandes rakt bakåt (tänk påskjutsfasen - dvs den fas som hästen har sitt bakben i backen - den kan skjuta iväg snett utåt eller så skjuter den rakt bakåt genom hela bakbenet ända uppifrån höften) inunder min rumpa - och utifrån detta vrider jag min bröstkorg såsom jag vill att hästen ska flytta sina bogar över den rakt drivande bakdelen.

Men jag vet att trängande tygeltag är aja-baja i vanlig dressyr - och att flytta bogarna för axlarna handlar just om trängande tygeltag - så det är kanske där det inte alls fungerar för "vanligt skolade" ryttare. Jag vet inte, det bekommer mej inte så mycket heller - det här är bara min erfarenhet.

För mej är det också bra att det sättet att göra, fungerar även från marken.
 
Senast ändrad:
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag använder mig så gott som alltid av början från böjt spår- efter hörn passering.

Jag undrar hur du tänker om du går från öppna till förvänd sluta eller diagonalsluta.
Det blir lite fel om man tänker att det inre benet är inunder- det andra benet då?
Det är ju den långa sidans bakben som bär mest o det måste man få med sig föra att hästen ska kunna samla sig.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

jag trodde jag skrev för att undvika missförstånd.
Att det inre är inunder i öppna är helt enkelt för att hästen är placerad sån. Bättre än så kan jag inte förklara.
Jag lägger inte in NÅGON värdering på vilket ben som bär.
Jag pratar enbart-enbart om placeringen när jag pratar om vilket ben som är UNDER hästens kropp.
Och när man rider på flera spår så är alltid ett bakben mer under hästens kropp än det andra. En sida av bakdelen kommer vara mer utanför hästens kropp än den andra. Eller så vänder man på det, en sida av framdelen kommre vara mer utanför hästens kropp än den andra. :idea:
Jag nämner inte ett ord om vilket som bär eller har det tyngsta jobbet (jag hävdar - med den lilla biomekanik, anatomi, fysiologi jag läst - att det inte går att mäta "vilket som har tyngst jobb" i skolorna. Sidorna jobbar olika. Punkt.)
Håller helt med om att den långa sidans bakben måste vara med för att skolan ska bli bärig.

Går jag från öppna till förvänd sluta förändrar jag ENBART Böjningen - dvs förändrar mina höfter från exvis högeröppna - höger böjning - till vänster förvänd sluta - vänster böjning. Allt annat förblir som tidigare. Mycket fiffig övning för att checka hur väl hästen är på ytterhjälperna.

Från öppna till diagonalsluta ändras i princip ingenting annat än vilket håll som energin får flöda - linjen ändras helt enkelt. Resterande placering är i princip exakt densamma. Det är också en mycket fiffig övning!
Ibland kan det vara fiffigt att flytta framdelen något "utåt" (utåt = från den sida hästen är böjd) från den tänkta linjen i diagonalslutan, så man inte börjar fiffla med bakdelen igen. Dvs att man i diagonalslutan placerar ytterbak längs linjen (genom övergången från öppnan) och sedan flyttar framdelen något utåt.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Fast när man går över till diag. sluta ändras inre bakbenet från att trampa inunder till att mer gripa framåt/ åt sidan.
Under det momentet får ytterbak bära massor o lite längre sträcka än vad det avlastas av inner.

Borstar tänderna samtidigt som detta. Det kanske låter svamligt.

Kul att disk. med dig:) :banana:
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Trängande tag... Har för mig att jag sett på någon film, en som red barbacka utan tyglar i en finfin sluta. Jag tänkte att det måste vara en dyr häst.
Ändå är ju tanken lockande att kunna komma längre med sin kropp som enda verktyg (nu pratar jag högt över min nivå, jag vet), och då skulle det väl kunna gå, som någon skrev tidigare, att få till slutan vid hand utan så mycket annat än kroppsspråket?
Jag läser mycket, och ibland blandar jag mig i, trots mina ringa kunskaper.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Om hästen väl har lärt sig saker med hjälp av alla hjälper, kan man även(om man är begåvad:D ) klara dessa utan hjälpmedel.

Hästen har lärt sig att ridas för mest säte o skänkel, men för att komma dit finns sällan några genvägar.
Uppenbarligen tror folk det o vill rida det allra svåraste på lång tygel, utan att först utbilda den..
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag håller med i stort. Jag använder mej också av volterna - som sagt - är man förberedd så behöver man bara placeringen för att skolan ska göra effekt - och i själva avslutningen på en volt är hästen placerad redan - voila.
Men hur jobbar ud med skolorna utifrån raka linjer?

Jag rider mest ur sväng på något sätt. Men i sluta längs medellinjen (med raktriktning och byte av sida ) så inleder jag den nya med att föra fram inner höft och yttre går då lite bakåt =skänkeln en aning bak verkar understödjande/ en aning sidförande på bakdelen. Jag flyttar inte bogen då. Ställer lite m innertygeln och har kontakt med ytter. Jag hade länge problem i högerslutan med att min egen oliksidihget gjorde att jag bla hindrade hästen i bogen. :crazy:

Det viktiga i slutan är fortfarande att ha kvar takten och formen.

Angående flytta framdelen på bakdelen.
I öppnan så är inner bak inunder hästens kropp. I slutan är ytter bak inunder hästens kropp.
Det finns två olika sätt att flytta på den rakställda hästen för att få denna placering.
Antingen flyttar man bakdelen motsvarande utåt i en öppna, och motsvarande inåt i en sluta.
Eller så flyttar man framdelen motsvarande inåt i en öppna, och motsvarande utåt i en sluta.
Båda varianterna går att använda sej av, båda har sina svårigheter och båda har sina fördelar.

Själv tycker jag mej få mycket bättre effekt av att flytta framdelen på bakdelen.
När JAG flyttar bakdelen för att placera hästen i skolan - så hamnar jag lätt i det läget att hästen går ur böjningen baktill (= rätar ut sina höfter, vilket får en rakställd häst i ryggraden och väldigt ofta en häst som viker sej i halsen alternativt felställer) för att den skjuter ifrån snett med ett bakben - den "driver inte rakt" längre när jag börjar flytta bakdelen. Då faller den på framdelen och blir slingrig.

Jag flyttar framdelen på bakdelen i de allra flesta fall men inte i sluta. Så det är inte fel för mej alls. MEN inte genom trängande tygeltag!
I sluta är det bakdelen som ska flyttas. När jag avbryter rakriktar jag höfterna, rakställer och lättar något med ytterskänkeln vilket räcker om hästen är kvar i formen och har takten och arbetar framåt, då ska man känna att den samlar sig mer.

Men jag vet att trängande tygeltag är aja-baja i vanlig dressyr - och att flytta bogarna för axlarna handlar just om trängande tygeltag - så det är kanske där det inte alls fungerar för "vanligt skolade" ryttare. Jag vet inte, det bekommer mej inte så mycket heller - det här är bara min erfarenhet.

Ja just i sluta blir det nog trängande tygeltag om man flyttar bogen på bakdelen. :cool: MEn i öppna och i många andra sammanhang flyttar jag alltid bogen, inte bak. Öppna rider jag främst för sätet och genom att leda in bogen. Det är jätteviktigt i öppna att rida med i rörelsen och ha koll på sina axlar och höfter. Samt inte glömma ytterhjälperna (där heller)


Ang sluta på diagnonalen förstår jag inte riktigt hur du menade för där ska ju framdelen vara en aning ledande i rörelseriktningen. MEn jag är lite trött och kanske missförstod dej.:confused:

Nu pratar vi om öppna/sluta i trav. (jag i all fall.) Men i galopp är det ju lika viktigt att behålla takten och formen och än svårare. Den får inte tappa balansen och ska gå kvar i den rena takten. Då är det ännu mer precist var man placerar sin vikt tex.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Trängande tag... Har för mig att jag sett på någon film, en som red barbacka utan tyglar i en finfin sluta. Jag tänkte att det måste vara en dyr häst.
Ändå är ju tanken lockande att kunna komma längre med sin kropp som enda verktyg (nu pratar jag högt över min nivå, jag vet), och då skulle det väl kunna gå, som någon skrev tidigare, att få till slutan vid hand utan så mycket annat än kroppsspråket?
Jag läser mycket, och ibland blandar jag mig i, trots mina ringa kunskaper.

Man borde lära dem orden också.:idea: Som kommandon: SLUTA! ÖPPNA!

Då är det ännu lättare. (Kan ju redan skritt trav galopp och en massa andra ord):idea:

Sorry, trött och sjuk och har tråkigt.:crazy:
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Ändå är ju tanken lockande att kunna komma längre med sin kropp som enda verktyg (nu pratar jag högt över min nivå, jag vet), och då skulle det väl kunna gå, som någon skrev tidigare, att få till slutan vid hand utan så mycket annat än kroppsspråket?
Öva ryttaryoga...:D ;)
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Det underlättar att lära sig genom kroppens egna rörelser. Då behöver man inte tänka så mycket heller och det kan uppskattas av hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp