Arbete vid handen. Sluta?

Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Skulle kunna prova någon dag då väderlek och ledighet går ihop! (ehm... ja inte just nu alltså *kräks på äckelvädret*)

Vilken idé! :bow:
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Håller med om det där att flytta framdelen på bakdelen. Om hästen är ok i kroppen och kan svara så kommer slutan fint bara genom att inverka på framdelen.
Skulle det ta emot eller vara någon fnurra på linjen s.a.s så kanske man känner ett behov av att vara och peta där bak för att få det att likna en sluta. Men då har vi kommit in på korrigering och inte grundhjälpgivning tycker jag.

Fina bilder!
Saknar någon som har ett vänligt inställt förhållande till kameror som kan vara med någon gång då vi tränar för att dokumentera allt tok vi gör och förhoppningsvis någon gång fånga ett bevis på ett framsteg...:crazy:
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Först förstod jag inte hur du menade men nu hajar jag!
Nej bogen blir inte rakt fram i teorin, men i praktiken så är det ju inte riktigt såååå enkelt när hästen rör sej. Oftast blir hästen tätare i fram i slutan - rör sina bogblad mer ihop och får en längre väg med ytter fram än inner fram.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag var också helt inne på att använda båda tyglarna men fick syn på en som enbart använde innertygeln och tyckte det skulle räcka. Visst blev jag fundersam.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag blev visad just som du beskriver för ett par veckor sedan. Men...Det var inte lika enkelt när jag skulle försöka själv sen.
Det kanske inte är nödvändigt att ta reda på en massa olika tekniker? Bättre att träna på?
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

En fråga till:cool:
Hur får du inre bak att trampa inunder o ytter att bära mer?
Det krävs en :devil: känsla för att få till det.
Jag kan inte från backen när jag inte kan påverka bakbenen o forma hästen i bålen på samma sätt.

Jag vill inte ha en häst som bara är dubbelvikt o tvärar bak med rak kropp.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Förberedelse.
När hästen är väl förberedd behöver man bara placera den för att skolan ska göra effekt.

Obs, my 2 cents of worth.

Bigganl - det är ganska krångligt första gången. Men prova igen. Ett par gånger och vips börjar några poletter falla ner. Man måste lära sje att hålla koll på många olika saker och första gången så kan nervsystemet/hjärnan få lite kollaps och man till exempel - Slutar röra sej (vanligast), Försöker dra framdelen med hjälp av bettet och tygeln vid huvudet (vanligt kvarvarande problem :D ) eller liknande. :)
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Ska be att min tränare visar mej, känner att både hästen och jag blir helt förvirrade om vi ska hålla på så här eftersom tydligen ingen av oss fattar ett dugg:crazy:
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Ganska vanlig känsla när man börjar med slutan kan jag trösta dig med...den "förstår ingenting känslan" brukar infinna sig ett bra tag.

Tror inte jag hittat en rörelse ännu som jag känt: aha, om så många gånger som jag gjort med slutan.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Ja, det är väl som med allt annat bara att nöta och hoppas att pållen inte tröttnar totalt...:angel:
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Aha. Då finns det hopp för oss än. Gör du också på det sättet som Evis förklarade? Eller har du en annan metod?
Evis: Jag får fortsätta försöka och hoppas poletten trillar ner så småningom. Hoppas bara jag inte gör stackars hästen helt förvirrad.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag har så kasst med tid så jag har inte läst igenom tråden ordentligt. :o

Därmed inte läst Evis inlägg.

Hur jag gör slutan beror faktiskt på hästen. Uppsuttet har jag en variation på 3 olika metoder.

Vid handen har jag nog...hm...också tre varianter.

Ena är att vända mig om och gå baklänges, se till att ha bra ställning/böjning och sedan placera bogen utåt så kommer rumpan inåt av sig själv. Nackdelen med metoden är att det är lätt att bromsa framåtgripning av ytterbak och att bogen faller ut...

Den andra är att fortsätta gå framåt som jag gör annars och bara placera bogen utåt. Nackdelen är att för vissa hästar är det väldigt svårt att förstå.

Den tredje är en kombination = jag vänder mig lite lätt om och placerar bogen utåt. Nackdel och fördel: man kan få det sämsta och det bästa av bägge varianter.

På min gamla som är arbetat flera år vid handen vänder jag mig halvt om...och gör inget mer för där sitter slutan för henne. Hon vet vad jag vill. Alltså kan jag ägna mig åt att korrigera henne med andra hjälper eftersom hon svarar bara på hur jag rör mig.

Jag kan också gör den förvänd (givetvis) eller piruetter och går då på utsidan av hästen. Det har vi haft diskussioner om förut. Nackdelen med den här metoden är att det är lätt att hästen hänger sig på innertygel och viker sig. Funkar skit bra på långt utbildade hästar som PRE'n jag arbetar med här. Funkar sämre med mindre utbildade hästar.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

*KL*
Jag förstår inte vitsen med att knuffa ut bogen:confused:
Det leder inte till ngn samling, bara mer belastning av framdelen.

Borde vara rimligt att man för in bakdelen en gnutta till att börja med o sen försöker att få den att bära sig där.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Vem har pratat om att knuffa?

Det är alltid bogen man placerar gentemot bakdelen...så varför skulle det inte vara det i fallet met slutan?


Ett tillägg:
Absolut bästa slutorna får jag uppsuttet genom att göra ett lätt stigbygeltramp = flytta min tyngpunkt inåt och lägga tryck med ytterhöft och sätta ett lätt, lätt stopp med innertygel för att bogen ska gå lite utåt.
Men att åstadkomma det utan att påverka bogen vid handen...

Har du några goda råd om det är jag den första som testar!! (ja jag är positiv för en gångs skull)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jo, men det är när bakdelen är på vift,
Tycker att det borde bli svårt att spänna bågen på detta vis.
Den blir instabil i sin kropp.

Om vi nu tänker att man kommer från en volt där hästen är mjuk i sidan, bär sig bak o sen rider rakt fram när frambenen har nått spåret, så har man ju allt serverat. Man vill ju inte att bogen ska falla utåt eftersom man då förlorar böjningen i bålen.

Man avslutar inte en sluta med att flytta tillbaka bogen, eller gör du så?
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jo det är liksom vitsen med "twisted seat" - att axlarna motsvarar hästens bogar och höfterna hästens höfter. På det viset flyttar man framdelen över bakdelen genom att behålla samma böjning med hjälp av sitt bäcken och vrider sin bröstkorg - flyttar bogarna över bäckenet. Det är det mest stabila, enligt min erfarenhet.

När man börjar flytta bakdelen över framdelen så får man det du beskriver - framtung häst som är sladdrig och trampar "ur" sin samling.

Men Obs igen; min erfarenhet. Det finns många vägar till Rom! Det finns inga rätt och fel!

Måste lägga till - detta fungerar alltså precis lika bra när man står på backen! "Twsited seat" alltså. Den som har lite känsla och har lösarbetat hästar en del har nog märkt det, kanske inte alltid medvetet men "i kroppen" :)
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jag avslutar slutan genom att sluta inverka = bogen kommer tillbaka framför bakdelen.

Beror givetvis på vilken häst jag pratar om och hur långt den kommit.

Oftast blir det en kombination av att bogen rätar sig efter bakdelen och att bakdelen kommer tillbaka mot spåret.

Sen har jag svårt för det där med att "spänna bågen" den frasen är och förblir negativ för mig, vilket jag vet inte gäller alla. Det jag vill ha fram är att det är ingen idé att jag lägger mig i det där.

Men varför skulle du inte kunna ha det lika väl serverat på ett rakt spår? Förberedleserna innan slutan tar en ju dit.


Ett tillägg: jag flyttar alltid bogen, inte bakdelen...inte p.g.a. att hästen är instabil i kroppen.
Kanske ska rätta mig med att säga att det alltid är målet, vägen dit kan vara nog så krokig.
 
Sv: Arbete vid handen. Sluta?

Jo det är liksom vitsen med "twisted seat" - att axlarna motsvarar hästens bogar och höfterna hästens höfter. På det viset flyttar man framdelen över bakdelen genom att behålla samma böjning med hjälp av sitt bäcken och vrider sin bröstkorg - flyttar bogarna över bäckenet. Det är det mest stabila, enligt min erfarenhet.
Men det blir ju av sig självt, men kan oxå bli för stor vridning om man bara fokuserar på det. Man rider då framdelen o bakdelen för sig. Inte som en helhet.
När man börjar flytta bakdelen över framdelen så får man det du beskriver - framtung häst som är sladdrig och trampar "ur" sin samling.
När man rakriktar hästen rättar man in bakdelen på framdelen.
Iom att man sitter kvar på ytter bak o har kontroll på ytterbogen har man förutsättningar för att den ska kunna samla sig mer(vilket är syftet med skolorna) o få en korrekt böjning i bålen.
aNSER DET DÄRFÖR FÖRKASTLIGT ATT BÖJA HÄSTEN MER ÄN VAD DEN O RYTTAREN KLARAR AV.

Om man inte har ytterverktygen så blir det oändligt svårt att kunna böja den mellan hjälperna- ursäkta versalerna.

Jmf med den där pinnen, men mest i sidled.
Men Obs igen; min erfarenhet. Det finns många vägar till Rom! Det finns inga rätt och fel!
Jo, men jag antar att det finns en anledning till att du har gått över till AR.
Måste lägga till - detta fungerar alltså precis lika bra när man står på backen! "Twsited seat" alltså. Den som har lite känsla och har lösarbetat hästar en del har nog märkt det, kanske inte alltid medvetet men "i kroppen"
:)Överkurs för mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp