Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Svartfot

Trådstartare
När jag i dag så min katt, den riktige svartfot (även kallad Kräket, Bebis, Sigge, Snygging… m.m.), utföra perfekta skolor väcktes mina tankar. Går det att arbeta katten på långa tyglar??

Skolorna utfördes på tre snygga spår med bra böjning o kraftigt höjd rygg (han reser ragg ibland när han är på lekhumör). Dock så verkar det som om höger bak är starkare eftersom han helst väljer det som bärande ben.

Han utförde skolorna i trav o galopp övergick sedan till terre à terr liknande språng även dom utförda med höjd rygg i en vacker sluta. Av det så drog jag slutsatsen att han är stark nog att bära upp sig själv på ett bra sätt.

Smidigheten och lösgjordheten verkar det inte vara några större problem med. Han är noga med att se till att ofta bli masserad.
Samspelet vi har är ganska bra, särskilt när vi går mot gemensam attack mot husse. Av att döma av hans hängivenhet av just dom områdena så skulle han nog bli utmärkt att träna krigsridning med, bara ryttare i rätt storlek finnes.
Dock har vi vissa problem med lydnaden o han är snabb att visa när något inte passar honom. Dessutom så tror jag han ser sig själv, inte bara som ledare i vår lilla flock utan också världshärskare.

Han är ca två år och en äkta blandraskatt.

Så nu har jag några frågor. Hur går jag till väga när jag ska lära honom arbete på långa tyglar? Lämpar sig denna rasen för detta arbete?




SOCIALSTYRELSEN INFORMERAR:

VARNING: Detta inlägg innehåller höga doser ironi blandat med dålig humor. Trådskaparen är vid tillfället, då inlägget skrivs, bekräftat sjuk och yrar. (förkyld med feber)
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Vilken kise! :bow:
:D
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Inser nu vad en av mina katter håller på med! Jag har ju dålig kläm på det här med skolor över marken men helt klart är att hon gärna gör levader (eller heter det pesader när vinkeln mot marken börjar närma sig rät???) men sällan med tassarna i jämnhöjd utan med den ensa framför. Att dessutom i vissa fall sätta hasorna i golvet är väl helt fel?

Spänsten är det inget fel på i alla fall. Att från levad hoppa rakt uppåt heter väl coubette? Häromdagen var hela katten helt klart över bordshöjd och eftersom hon faktiskt fick tag på flugan landade hon korrekt (?) på bakbenen. Märkligt att bakbenen funkar så bra till detta, när intrycket när hon går är att hon totalt saknar styrka och kontroll. De hamnar liksom lite varsomhelst, lite åt sidan ofta lite ikors. Men hon har ojämna vita teckningar lite kors och tvärs på sniskan i hashöjd så det kanske bara är min totala oförmåga att se bort från ett förvillande skäckmönster som lurar mig? Galoppen är i alla fall utpräglat 3-taktig, men med nertramp av båda bak samtidigt!

Men om Bonni började få idéer om världsherravälde skulle andra katten, Elsa, snabbt ta ur henne dessa. Frågan är om inte anser att den titeln är vikt för den där :devil: -a hankatten som hittat kattlucklan och verkar tycka maten är bättre hos oss... Förstår i alla fall problemet, för de skulle aldrig komma på tanken att vi människor överhuvudtaget skulle platsa på den listan. (En som knappast nöjer sig med den positionen utan snarast aspirerar på titeln allsäktig gud är min systers katt som tex glatt anfallit en rottweiler. Av naturliga skäl är hon väldigt försiktig med att ha sin katt lös...) Det är naturligtvis i alla fall nyttigt med 7 games och andra NC- (Natural Catmanship) övningar, katten kommer att lära dig bättre följsamhet vilket kan leda till ännu bättre samarbete.

Jag har inte provat tömkörning utan bara arbete med en lina. Det gick till så att jag i första hand ägnade mig åt att möjligaste mån försökte hänga med katten och fö mest trasslade linan ur träd...

Att komma riktigt långt med en katt blir nog problem, för jag tror t ex att den rasen har svårt att acceptera bett. Å andra sidan har jag aldrig sett någon som knäckt av i 3:e halskoten! Däremot är de tidigt utvecklade så 2 år är inte för tidigt att börja! Bonni var förmodligen inte ens året när hon kom till oss och vi började genast. Men när jag tänker efter så har hon alltid haft en mycket livlig svans som piskar fram och tillbaka för det minsta. Är det kanske mitt fel, kattstackarn kanske är skadad för livet :crazy:
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Jag undrar om mina katter har förutsättningar. Den ena är en vanlig bondkatt men han är på lösdrift för det mesta och inte så jättemycket hanterad utöver det där med in- och utsläpp och mat. Visst, att gosa är jättemysigt men han har inte haft någon utrustning på sig. Finns det kanske någon med erfarenhet från sådana katter som också vet hur man lär dom skolor och så sedan?

Den andra är en raskatt (perser närmare bestämt) och nu vet jag att det finns de som hävdar att perserkatter inte är lämpade för skolarbete men jag tror att han skulle må bra av det. Enda kruxet är att om man försöker så lägger han sig ner och ser förnärmad ut. Det är jättesvårt att få honom att ens försöka göra några skolor då. Dessutom går han nästan alltid i passgång och jag vet inte hur jag ska kunna förbättra det. Jag tror han har problem med bäckenet, kanske ska jag låta en kiropraktor och massör (eller catueterapeft?) titta på honom innan jag börjar belasta honom?

Är det förresten någon som har något bra förslag på fläta jag kan göra för att få undan det långa håret, det är så svårt att se vad han gör om jag inte gör av det någonstan?
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Kan bara säga till dig Jegra att jag tror dessvärre är nog bondkatten :) dåligt hanterad från början och det komemr nog kräva många timmar för att få fason på honom. Däremot så tror jag att jag vågar påstå att han har lösgjordheten och smidigheten för de högre skolorna ;)
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Enda lösningen är att köpa en riktig katt och inte hålla på och slösa tid på sånt skräp. :devil:
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Jag fick faktiskt en liten vision igår om att longera Sigge-katten... :bump: Det skulle vara bra motion för honom, plus att han verkligen får jobba igenom hela kroppen!! :banana:

Frågan är väl bara om han skulle acceptera det hela... :angel:
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Jag tycker absolut att du skall ta med kissemisse till nästa kurs :idea: , men kan nog vara bra om vi bestämmer arbete från marken :D

Ha det bra vännen :love:
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

mina katter går det inte att ha sele på ens för då lägger dom sig ner o skriker :rofl:

mina katter kan attack mot mitt ben,går det att få ngt från det?
eller när dom biter mig i fingret?

och spöet jagar dom bara som en leksak.. hur ska ja få dom att respektera spöet??


*skrattar* :D :rofl:
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Vadå? Menar du att det skulle vara något fel på min medelålders raskatt som bara går ut sommartid? Jag är övertygad om att med rätt träning så kan ha göra alla skolorna felfritt, även de ovanför marken. (Jag får dock jobba lite på att få honom att lämna marken över huvud taget, får kanske börja med att öva honom på att hoppa upp i soffan själv.)

Det var väl det jag visste, innerst inne är du rasist!

*ROFL*
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

:rofl: :rofl: Ni räddar min kväll!
Själv gör jag det hela med mina båda hundar men har kört fast på framåt neråt men vet att båda har kapasitet för levad i alla fall. :angel:
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Tja, varför inte? Man ska väl använda det djur som bäst lämpar sig för sånt här, så varför hålla på och nöta rakriktning i hundra år med en häst när man kan hoppa direkt till de högre skolorna med ett tydligen mycket ädlare djur! :banana:

Nu kan ridtravägarna knäppa halvblodsdressyrnissarna på näsan :D
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Jag ger upp hela försöket meddetsamma! Mina katter kommer aldrig att söka framåt-nedåt, så det är ju kört, då...
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Eftersom mina båda katter redan för många år sedan med all önskvärd (?) tydlighet har förklarat för mig att de inte är föremål för någon form av dressyr utom den som de själva väljer att genomföra så har jag på senare tid satsat alla mina ansträngningar inom området på min hund. En hund har ju också en mer naturlig strävan framåt, nedåt än en katt har... :D

Hon visade redan i tidig ålder ett intresse för att bli longerad. I utställningssyfte har jag sedan dess haft anledning att öva på den ökade traven samt korrekta halter för uppställning framför domarna.
Allteftersom har vi även nått fram till mer avancerade rörelser såsom Levad, Terre a terre och vi har även tränat på att buga och grunderna i spansk skritt (än så länge jobbar vi mest på att hon ska sträcka fram det framben jag begär, hon är jätteduktig! *stolt*).

Eftersom hon är Boxer så har hon särskilt lätt för piruetter. Det jag undrar nu är hur jag ska göra för att få dem mer centrerade? Just nu utför hon dem gärna över stor yta, exvis hela apellplanen eller vår paddock hemma. Har även vissa problem med att få henne att förstå att pisken inte bara är en konstgjord pinne?!? :smirk:

Tacksam för alla tips! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Satt o funderade på det här i går kväll. O kom fram till en enda sak. Jag måste sälja o skaffa ny katt.
Vill jag nu utvecklas innom detta området så kan jag ju inte fortsätta skrutta runt med en KASTRERAD blandraskatt. Även om han nu visar en viss fallenhet för det här arbetet.

Nästa får bli en hane som inte kastreras. Jag vill ju ha kvar utstrålningen o en hona har ju inte alls samma fallenhet för dom högre skolorna.
Men vilken ras sak jag inrikta mig på?
 
Sv: Arbete på långtygel? (fullständigt oseriös tråd)

Nu är jag ju inte så värst hemma på det där med katter.
Men, finns det kallblodiga så kanske det kunde vara något för dig... :D

Immer
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp