arbetande i norge, föräldrapenning?

FrontLine_

Trådstartare
Hallå hallå igen! Många av er vet säkert att det har varit en hel del trassel för oss med försäkringskassan, och nu sitter vi där igen.

Hur funkar det om jag(mamma) arbetar och är medlem i svenska försäkringskassan, samtidigt som magnus(pappa) ska gå med i norska "försäkringskassan"?

Vad är det som gäller då, och vad säger norge om t.ex ledighet vid födsel? Hur många föräldradagar har man osv?

Visst visst, vi borde prata med norska "försäkringskassan" också, men först vill vi ha lite kött på benen så man förstår vad dom pratar om. Norska är nämligen inte alltid så lätt att förstå!:D

Så, alla ni som vet något om det här, snällt förklara!:banana:

Sv: arbetande i norge, föräldrapenning?

Det är den norska försäkringskassan som har hand om allt för pappan och den svenska för dig. Jag googlade fram massor förut minns inte om det var hit till buke eller familjeliv. De finns en hemsida för norska försäkringskassan också www.nav.no

De räknar bla föräldrapenningen i veckor, antingen 44 med full lön eller 54 veckor med 80% av lönen!

Three weeks before and six weeks after the birth are reserved for the mother. Six weeks are reserved for the father (the paternal quota). The rest of the benefit weeks may be shared between the parents. See benefit period for parental benefit.

okej, tack så mycket! Du är rätt hjälpsam av dig va;)? Tror du svarat på många av mina frågor:D

Vet du vad dom säger om t.ex ledighet i samband med födsel osv? Altså finns det nåt i norge som motsvarar dom här tio dagarna som pappan får vara hemma?

Bor ni i Sverige eller Norge?

En släkting bodde i Sverige, mamma arbetande i S pappa i N, där fick inte pappan ut pappadagar eftersom han var skriven i Sverige. De fick till svar att om mamman hade varit norsk medborgare, då hade pappan nog kunnat få norsk föräldrapenning trots att de bodde i S. Detta var 4 år sedan så det kan ju ha ändrats. De löste det så att mamman fick ta rubbet i dagar och så skaffade pappan ett jobb i S innan 2:an kom (och trean kom i förrgår sööt :love: jag har varit och snosat på det lilla livet).

Kolla noga innan det är dags, så ni inte får några oväntade överraskningar.

/trassel

Grejen är den att hon redan är född;)

Med vadå, blev pappan helt utan dagar då??
Eller löste det sig på något vis?

Liknande trådar

Småbarn Jag känner mig mer än lovligt nervös. Barnets far kommer för att umgås med vår son och jag har äntligen fått honom att gå med på...
2
Svar
21
· Visningar
4 495
Senast: Amha
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 532
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
940
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 703
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30