Arbeta med hästar

K

Kimmy88

Jag skulle behöva lite hjälp.. Har blivit erbjuden jobb i ett tillridnings- och försäljningsstall som låter riktigt trevligt. Jag har aldrig jobbat med hästar förut men har hållit på med hästar i ca 10 år.
Jag tänkte åka till det här stallet och prata med ägaren och se mig omkring så att det ser bra ut och att man trivs med personerna som jobbar där.
Det jag undrar över är vad jag ska tänka på? Så att jag vet vad jag ska fråga/ titta efter.
Någon som har tips för en nervös för tillfället arbetslös? :)

Kim

Sv: Arbeta med hästar

Frågor som du bör ha svar på är:

Är det ett "vitt" jobb? dvs. betalar han arbetsgivaravgift. Det kan ha stor betydelse för försäkringar och din framtida pension.

Hur mycket får du betalt? Ingår andra förmåner som kost, logi eller träning.

Hur mycket förväntas du arbeta. timmar per dag, helger?

Vad förväntar dom sig att du kan/ska kunna? är man inte så skicklig ryttare så kanske man bara får mocka och kratta när alla andra rider, helt ok men inte så kul!

Fråga gärna dom andra hästskötarna där om vad som gäller, ägarna har lätt för att tro att allt alltid är perfekt i deras eget stall.

Se på hästarna om dom verkar trivas.

Se så att där är rent och snyggt.

Har själv jobbat i ett avels/utbildningsstall det är mycket slit men man lär sig otroligt mycket, hade inte velat vara utan den erfarenheten.

Lycka till!

Kolla noga igenom hur avtalen ser ut och ta reda på innan du åker dit vilken lön som är rimlig för det jobbet. Ibland är det ju så att man jobbar för fickpengar och får mat och husrum, kolla upp vad det innebär mer exakt i så fall och hur det funkar med semester och ledigheter, vilka arbetstider som gäller etc.

Ta även reda på vilka försäkringar som ev. gäller genom dom du jobbar för och se annars över din egen försäkring så att den verkligen täcker alla former av häst- och ridolyckor (i det finstilta är t ex fälttävlan ibland bortplockat).

Att arbeta i tillridnings- och försäljningsstall kan verkligen vara hur kul som helst! Lycka till!

om du brinner för hästar och vill göra det för att de e kul så gör de men man brukar inte bli rik på det! å fråga vad dina arbetsuppgifter är exakt för det är kul att rida men många ggr innehåller ett sånt jobb mest skit mockning å att sritta de hästar ägarna tränat...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 608
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar