Sv: Arbeta med hästar........
Men då får du ju höra nåt annat från mig nu då, som motvikt :-) Jag rider och tävlar fortfarande, 4½ år efter barnets födelse. Eller tävlar IGEN, kanske man skulle säga, eftersom tävlingsuppehållet blev rätt långt då jag ju köpte en unghäst....
Jag tror inte att man utan hjälp klarar att hålla igång flera hästar i tävlingskondition samtidigt som man är gravid och föder barn, men jag tror absolut att man klarar av att TA HAND om dem. Och ett tävlingsuppehåll måste det ju bli, men även tävlingshästar kan ju må bra av en lite längre vila ibland...
Ett realistiskt riduppehåll för dig, om man räknar med normal graviditet och förlossning, bör väl ligga på nånstans mellan 2 och 6 månader, beroende på hur du mår och hur det känns att rida (och vilka risker du vill ta). Under den tiden kan du ju välja att ha medryttare eller fodervärd, eller också kan hästarna faktiskt vila (vilket ifos, som jag ser det, ställer STORA krav på bra och rejäla hagar).
Efter barnets födelse är den springande punkten hur mycket tid du kan ha så att säga "barnfri", vilket i sin tur ställer krav på barnets pappa. Om han kan och vill (vilket ju borde vara självklart) ta hand om barnet när du rider, så är det inga problem. Kan/vill han inte, är det stora problem, men då kanske inte ridproblemet är det största....
Själv hade jag svårt att vara ifrån min dotter långa perioder i början, eftersom hon blev hungrig på ca 2 timmar kvällstid (vilket var den tid hennes pappa var hemma). Alltså blev det amning precis innan jag gick, och så hade jag gjort allt stalljobb på dagen (med dotter i vagn), så det var "bara" ridningen kvar. Det gick, men var lite stressigt under några månader och jag hann inte precis vara social med de andra i stallet....