Arabston i avel

Gomir

Trådstartare
Vilka arabston kommer att betäckas 2007 och varför?
Det är alltid intressant att höra andras tankar och mål med sin avel.
Själv kommer jag att ta föl på ett lånat sto som är min egen uppfödning men hon såldes som föl till en vän.
Stoet är f.-97 e. Red Baron u. Dijanah ue. Ghazal, hon är fux med bläs och tre vita ben.
Hon har gått distans upp tom 120 km och är unghästprem. kl 1, hennes mor har gått distans tom 120 km och mormor distans tom 140 km med placeringar.
Jag vill få fram en bra distanshäst och avser att behålla fölet.
Stoet är givetvis röntgad i bakknäna ua.
Ingela

Sv: Arabston i avel

Jag har ett arabsto e. Pargos ue. Sa´fed som jag planerar å betecka till våren med en PRE hingst, har inte bestämt mig för vilken än. Jag vill få lite mer storlek och massa, då jag själv är ganska lång, jag vill ju kunna rida utan rullskridskor :)

Jo, visst skall vi betäcka ston nästa är!

Jag skall betäcka en egen uppföddning efter Bomarc som jag äger tillsammans med en god vän. Stoet var ungsto champion på Blommeröd, hon är mor till Galarina nordisk mästare i distans 2006.
Dessutom är hennes helsyster champion många gånger i utställnings ringen och en halvbror (samma mamma) framgångsrik galoppör och en annan halvbror framgångsrik westernhäst.
Så visst kan typ producera prestation och tvärt om!

Det blir nog med semen från en av statssturiets hingstar i Polen.

Javisst, här ska oxå betäckas. Har två st ungston som blir 3. De ska ridas in, visas och betäckas. Med Ege såklart. Sen har jag en 4 åring och en 5 åring som ska testas med Lilla Svart. Sen får jag väl se vilka av mina gamla som finns kvar. Meningen är att alla ska ridas, gärna tävlas.

madde

Jag har lånat ett sto f.-89, efter Rycerz u Harmonia e Alcasar, hon har haft föl med arab, halvblodshingst och ponnyhingstar tidigare. Dräktig med ponnyhingsten Tiny Tot (PBA) och fölar april 07, och ska sen betäckas med El Catero eller nån annan bra löphingst. Jag är endast intresserad av prestation, andra får avla utställningshästar./Madde

Tur att valet är fritt i detta land, men om man vill så går det ju faktiskt att kombinera.

turbomadde för att hålla isär

Hej hopp!
Jag har en Ce Magnum (xCiara/Drabik) dotter som ska betäckas för första gången i år.
Hon behöver bli mamma och det är tänkt att hon ska ridas in nu i vår för att slippa detta tråkiga hängbukssyndrom som avelsston lätt kan få. Tro mig...jag vet....;)
Ciwanne är en lite omogen dam i sättet och kommer att utvecklas mycket under denna tid, det är vi övertygade om.
Kroppsmässigt är hon väldigt väl utvecklad, tänk att där har vi förklaringen på varför män ofta har snygga kroppar men en 12 årings psyke (aj, aj, - skoja bara)
Vi tror detta kan bli jäätebra...håller tummar att brunster å allt fungerar...

Kram Li

Jag har lånat ett sto f.-89, efter Rycerz u Harmonia e Alcasar, hon har haft föl med arab, halvblodshingst och ponnyhingstar tidigare. Dräktig med ponnyhingsten Tiny Tot (PBA) och fölar april 07, och ska sen betäckas med El Catero eller nån annan bra löphingst. Jag är endast intresserad av prestation, andra får avla utställningshästar./Madde

Är det stoet Danza du har? Vad kul att Rycerz-avkommor också har meriter. Vad har du för prestationsmeriter på henne?

Anette

Planerar att betäcka båda mina till våren. Det lutar åt Preference (Pers-Ceremona) -Salaterka (Elton-Sapala) och Premier (Monogramm-Premiera) - Wiona (Angor-Warszula). Kombinationer jag har gjort tidigare och är jättenöjd med. Gamla fina polska linjer... :love:

Sawaneczka född 2003 e. Preference u. Salaterka, exp. Norge

sawaneczka3.jpg

Wiridan född 2006 e. Premier u. Wiona

Wiridan04217053.jpg

Anette

Jag skall betäcka två ston nästa år. Jag vet att jag skall betäcka Alicija med Firitzio sen vet jag inte vilken jag skall ta mer. Men även den kommer att betäckas med Firitzio i så fall.

Skulle vara intressant att veta varför man väljer den hingst man valt.

Åke, varför väljer du Firitzio?

Funderar på att betäcka mitt sto e:Pargos ue: Embargo
men har inte hittat någon intressant hingst än.

Vill ha någon som tar upp storleken samt mer rastypisk än vad min dam är.
Sen vill jag gärna förbättre galopp samt någon som har bättre hoppteknik.
Största anledningen till att jag betäcker i så fall är att hon är 16 och ganska "gammal" i sin kropp.
Vet inte om hon kommer hålla för ridning mkt mer.
Sen har hon gett två fina avkommor så lite sugen är jag.
Men vi får se om det dyker upp någon hingst man faller pladask för. :smirk:

Jag ska nog betäcka min arab år 2007.
Hon heter Toufaaha och är e. Proceder - Probat och u. Tamina - Medalj.
Hon är tävlad LB dressyr och LC hoppning.
Ska nog betäcka med en PRE hingst.:)
Varför jag ska betäcka henne?
Det är för att jag ska få en större häst lite senare då hon bara är 155cm och vill ha en större häst att tävla på. Men samtidigt vill jag att Min tjej ska fortsätta att finnas innuti den nya fölungen:)
Men hon kommer ändå att få stanna kvar hoss mig då jag kanske kan sattsa på distans eller hoppning med henne!:D

Är det stoet Danza du har? Vad kul att Rycerz-avkommor också har meriter. Vad har du för prestationsmeriter på henne?

Anette
Nja, hennes största merit är nog att hon gått rävjakt en säsong med Torrington Farmers riden av min farmor! Och även vunnit en Lätt B dressyr med en godkänd halvblodshingst på andra plats. Samt att hon har ridits av allt från 9 till 70 åringar och även hunnit producera några trevliga avkommor. På en utställning har hon aldrig satt sin fot, är nog lite för liten och inte tillräckligt flashig för det. Har du några bra hingst-tips? Vill ha om möjligt en något större avkomma (Danza är 147cm)./Madde

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka