Arabsto till fbl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Vinga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 421
V

Vinga

Jag har ett arabsto som jag använt till ponnyalveln nu i 2 år och som lämnat mycket fina föl med bra storlek ( den ene stannar nog tyvärr inte under ponnymåttet ens...trots liten welsh pappa)

Så igår började jag fundera på att lägga en stor hingst på henne ( hon är själv 149) och eftersom jag har en förkärlek för anglosar ligger en fbl hingst nära till hands, men lite funderingar dök upp.

Är alla fbl hingst godkända för angloavlen? Jag är mkt förtjust i Roven xx kunde det vara något ( stoet är E: Gosh)

Andra tips/info ni har kanske?

Sv: Arabsto till fbl?

Alla fullblodshingstar som är godkända av ASVH är godkända av SAAF så det blir "gröna" papper om du betäcker med Roven xx

Jag ska själv göra en anglo i år, fast mitt fullblodssto skall betäckas med en arabhingst :love:

Du hittar mer hingstar och annan info på www.angloarab.se

Finns en jättefin anglo hingst som gått *** fälttävlan och är super snygg och ur trevlig. Business x heter han. Eftersom du har ett arabsto så får du dessutom tillräckligt hög % arabblod för att avkomman ska bli AA (det finaste eller hur man ska uttrycka det) ihop med han, jag som har rena eng fullblodsston får för liten del arab blod för att det ska bli AA utan det blir AC = näst finaste.

AA betyder Angloarab medans AC betyder Anglo de Compliment.

Roven är en spännande hingst tycker jag, väldigt bra exteriör, egna meriter i svår hoppning och dessutom rör han sig väldigt trevligt. Han verkar dessutom vara stabil psykiskt.
Nackdelen är ju att han enbart står på AI så man måste köra till Flyinge vilket ju blir lite problematiskt om man inte bor i närheten.
Vet dock inte hur han lämnar i storlek, problemet med rent arabsto är ju att det kan dra ner storleken en hel del..

Business är (tyvärr??) inte en hingst som tilltalar mig...

Vad jag sett av Roven verkar han lämna helt ok storlek ( är väl 170 själv?)

Senaste avkomman till mitt sto är snart 2 år och redan 146 hög då är hingsten bara 135 så mitt sto verkar lämna lite storlek. Och faktiskt jag är beredd att chansa jag är själv ingen jätte så skulle det sluta med en häst på 150-155 så är det inte hela världen!

Jag tycker Business är en kanon hingst!
Snygg, bra psyke, bra gång och fin hoppteknik, dessutom egna meriter och utstrålning som bara den.
Men klickar det inte så klickar det inte ;)

Roven är en kanonhingst så så länge han och ditt sto passar ihop så kör på om du kan köra stoet till Flyinge!

Drar upp min tråd lite...

Fastnade på Tsarevitj 1130
Men frågan är om man vågar chansa, hur många sto fick han förra året? Man kanske hinner se några fölisar innan man själv betäcker!

OM han nu blir fortsatt gdk såklart!

(bara påminner om att Tsarevitj inte är rent fullblod, om det nu är en anglo som är målet...)

Om du kan tänka dig halvblod så finns ju Jaguar Mail 1144 som kommer att ge dig ett föl som går att registera både som halvblod och anglo. Plus att han själv har rejäl storlek.

Hej!

Har oxå ett arabsto som jag ska betäcka. Jag har så gott som bestämt mig för att ta Jaguar Mail. Gå in på angloföreningens sida (www.angloarab.se) och läs vad de skriver om honom. Dem verar se honom som ett tillskott i angloaveln.

Jag ska analysera mitt eget sto ordentligt och sedan se vem som kan passa henne bäst, det står mellan Jaguar Mail och Roven nu känns de som!

Två mycket fina herrar!!

:love:

Om det gör någon skillnad så står Roven enbart på AI så du måste köra till Flyinge medans Jaguaren står på TAI så du kan åka till närmsta station eller din favorit station.
Beror ju lite på vart du bor..

Jag har 10 mil till min station som jag brukar använda och har förtroende för och jag har 12 mil till flyinge, så det känns hugget som stucket :)

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 437
Senast: moonstruck
·
Avel Jag har ett föl e. godkänd halvblodshingst u. ridponnysto som kommer växa över och bli storhäst. Hur tycker ni att jag ska regga fölet...
Svar
8
· Visningar
1 320
Senast: Iglatjarn
·
Avel Är inne på WPB avel och ridponnysar. Vilka har såna korsningar här och hur stora är föräldrarna? Jag har ett hbl sto på 164 cm och...
Svar
9
· Visningar
1 714
Senast: CK
·
Avel Har ett ganska rejält hbl sto som fölar om ca 7 veckor, hela vintern har jag tittat på hingstaro ch hade sånär bestämt mig när jag av en...
Svar
18
· Visningar
1 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka