• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Centaur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 088

Centaur

Trådstartare
Har en liten arab som verkar vara linjeavlad på hingsten Pohaniec PL. Han är båda morfars far och farfars far. Vad är det för hingst?? Har noll koll på arabstammer.. Någon som har en bild på honom? Och hur uttalar man namnet? :p

Sv: Arabstam

Pohaniec föddes på Michalow(stort arabstuteri i Polen) 1965 och importerades till Sverige 1970. Har gått galopp 2/12(1-2-2)
Är far till bland annat Probat, Pomar, Da Capo, Charkow och Pax som alla verkat i aveln.
Pohaniec förekommer i många polska hästars härstammning.
Så vitt jag vet uttalas namnet som det stavas men med K på slutet i stället för C.

jaha så fick jag ta fram min gamla bok om Blommeröds araber igen.
Pohaniec importerades från Polen och blev (enligt boken tryckt -83)
far till 9 avelshingstar som exporterades till 6 olika länder. Totalt exporterades 29 avkommor.1972 blev han svensk champion och best in show.1976 vann han sin klass i Verden och blev europeisk reserv champion.1977 utsågs han till "Årets hingst" av dåvarande Hushållningssällskapet i Sverige och var då den första (och jag tror enda arab som fått den utmärkelsen.
En bild har du här
http://www.arabstam.com/stam/pohaniecb.html)

så det är en bra stam då kan man säga?

inte för att det spelar så stor roll men.. han är ju valack. :p

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 035
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 971
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka