Hej alla arabfrälsta! Jag har suttit och plöjt denna tråd, och beundrat alla era fina hästar. Jag har nämligen fått för mig att det är hästdags för mig också nu igen. Var aktiv här för ganska många år sedan (huuur kan tiden gå så fort?), men sålde min arab för drygt 7 år sedan då jag satsade en del på hund. Nu har jag dock flyttat till landet och det känns som att det är dags för häst igen. Har funderingar på ett arabföl, men sitter här med ågren. Det känns rätt, men det känns ändå läskigt. Jag känner inte en människa här där vi bor, än mindre vad det finns för möjligheter att ha häst. Skulle helst vilja ha tag på en lösdrift, men hur hittar man dem liksom?
Grannen har tre tjocka ponnys stående i stora fina hagar, varav vinterhagen tycks ha någon form av ligghall. Där är dock två ston, och fölet jag kärat ner mig i lite är än så länge hingst och även om han får bli vallack så dröjer det ju ett tag. Problem nr 1 är alltså: Vart gör jag av honom?
Andra tankar jag har är min prestationsångest. Läser här inne och ser era fina bilder, och era träningar osv. Jag vill såklart träna, men kanske inte så som jag en gång gjorde. Jag vet inte om jag kommer kunna köra runt med min häst på diverse träningar, jag har fortfarande hundintresset kvar och där går jag en del kurser och tävlar. Men hästeriet för mig är något annat. Det är att kunna andas. Att vara hel. Det är livet, på något vis. I min häst vill jag ha en vän. Jag vill kunna promenera, klickerträna tricks, åka i skogen, klappa och mysa. Kanske rida lite kortare distansritter. Kanske lära mig något helt nytt. Jag vill kunna rida barbacka och bettlöst och jag vill träna min häst till att vara helt bekväm med sånt, om ni förstår hur jag menar. Är en fin arabkille slöseri på mig?
Vad tycker ni man ska tänka på, om jag nu vågar lyfta luren och fråga om han finns kvar? Jag har varit ifrån hästvärlden så länge, och var väl aldrig så där verkligt insatt i arabvärlden heller. Min förra arab kändes som one in a lifetime, han har det bra där han bor nu men jag saknar honom. Vad ska jag titta efter? Vad ska jag tänka på? En unge på 7-8 månader känns helt annorlunda att köpa mot en 3-åring som jag köpte sist. Tankar? Jag känner i själen att det är rätt, men behöver uppbackning med lite logik typ. Och lite mod.