Arabhingsten Mamluk SU

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neywaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 492

neywaz

Trådstartare
Ni som är duktiga på det här.... ;)

Vilka arabhingstar i svensk avel idag har Mamluk i sin stam? Gärna nära. Jag är enbart nyfiken då jag är intresserad av arabstammar och har läst lite på hans stam, den ser intressant ut.

Avlar för distans...

Camilla

Sv: Arabhingsten Mamluk SU

neywaz skrev:

Vilka arabhingstar i svensk avel idag har Mamluk i sin stam? Gärna nära. Jag är enbart nyfiken då jag är intresserad av arabstammar och har läst lite på hans stam, den ser intressant ut.

Avlar för distans...

Camilla

hehe..jag va och jobbade på ett ställe i våras där en av mamluks söner är avelshingst.. han är iosf 23 nu så han sak nog inte användas nästa år men iaf... han e riktigt fin!!!:love: :love:

Du menar Mahorka?

Jag har tittat åt hans håll, men såg att han var gammal, säkert 23 eler något så jag gissar att han inte är kvar i allmänna aveln???

Han har galoppmeriter också? Berätta gärna mer om honom! :)

neywaz skrev:

Avlar för distans...

Camilla
Wahkul (Kulak x Wolga/Mamluk), född -96, uppf & ägare Carina Borg & Kent Gustavsson.

Avelsvärderad 2005, så allmän avel finns väl i planen kanske? Resultat finns på www.svehast.se

neywaz skrev:
Du menar Mahorka?

Jag har tittat åt hans håll, men såg att han var gammal, säkert 23 eler något så jag gissar att han inte är kvar i allmänna aveln???

Han har galoppmeriter också? Berätta gärna mer om honom! :)

aa..de e han!!:love:
jag vet inte om han är det fortfarande..hon betäckte sina ston med honom iår men jag tror inte hon ska det nästa år..

aa..han blev årets arabgallopör nått år..
ha du varit inne på hennes hemsida? där står det lite om honom..
kan inte adressen i huvet men sök på orust arabstuteri..

jag var där hela våren och han e verkligen fin.. i slutet va han ganska mager men det va bara för det va "arbetstid!!" han stog typ aldrig still i hagen eller i boxen..utom när han sov..måste ju hålla koll på damerna!!;)

han stog längst in i stallet och man kunde lungt gå förbi stona (kanske inte när alla 7 stona va där men när det bara va nårra där!!)
utan att han stirrade upp sej o man kunde gå med vanlig grimma o grimskaft.. värdlgt väluppfostrad..!! det va speciellt ett sto han tyckte om.. hon är 27.. han gick i en hage och hon gick i trädgården men bara en tråd emellan..!! så sött:love: :love: även när han skulle betäcka (han visste ju va de va på gång..) va han ganska lugn..
visst han stirrade ju upp sej lite men han lugnade ner sej lite när hon sa till honom på skarpen!! han är otroligt snäll..!!tyckte mycket om honom!!:love:

Om han fortfarande kommer användas tycker jag att du ska använda honom!!

Jaa han är fin!

Jag funderar dock på någon som inte har Kulak i stammen eftersom stoet jag tänkt betäcka har Etat som farfar, vill gärna ha något nytt och spännande :)

neywaz skrev:

Avlar för distans...

Camilla
Ingen aning. Men jag har träffat honom en gång i tiden. :love:
Mycke trevlig häst! :bow:

Gå in på allbreedpedigree.com och sök på namnet så får du upp stamtavla och bild, välj sedan progeny(eller något sådant) under rubriken reports och du får upp avkommorna.

Hesan.. ;) Jag Har Sett Att Du Har Skrivit Om Mamluk! Jag Har En Häst Som Är BarnBarn Åt Han! Min Egna Häst. Hon Heter Fazette Och Är 8år. :banana: Och Om Du Letar Efter En Stamtavla Om Han så Leta På www.google.se ! Där hittar man de mesta. Har du nån häst efter han?? // MVH Sofie:D

Hesan.. ;) Jag Har Sett Att Du Har Skrivit Om Mamluk! Jag Har En Häst Som Är BarnBarn Åt Han! Min Egna Häst. Hon Heter Fazette Och Är 8år. :banana: Och Om Du Letar Efter En Stamtavla Om Han så Leta På www.google.se ! Där hittar man de mesta. Har du nån häst efter han?? // MVH Sofie:D

Mamluk är morfar till bla El Waldo, El Wodkine och El Garbo. (Helsyskon)

Deras stam är

e. Eldorado (Espartero - Nebulosa/Negatiw)
u. Welona (Mamluk - Wegana / Camerton) (Celebes-son) De är i bra storlek allihopa (Waldo 160cm, Wodkine 153cm, Garbo 154cm).

Intressant att veta kan vara att både Eldorado och hans son Elcatero blev godkända för halvblodsaveli Sverige = ett mycket bra betyg för korrekthet och atletisk förmåga. Kan alltså vara en "trygg" blandning till Mamlukblodet när det nu är svårt att få fatt i honom i första led.

El Waldo och el Wodkine står till avel (Wodkine endast semin) och El Garbo har Wilma Walewska på galoppbanan i Sverige, en avkomma såld utomlands och 2 yngre som inte är ridna ännu. Wodkine har hittills fått ett föl (2006) och Waldo kommer att debutera i avelsboxen i år, stationerad i Skåne.

Det fjärde helsyskonet, El Camillo, var ponny.

Det visste jag inte! Det femte helsyskonet Eldorana vet jag inte exakt storlek på, men jag har träffat henne live och hon är en högrest dam. Lite annorlunda i typen än El Garbo, så ögat kanske luras, men jag fick intryck av att hon var något större än El Garbo som ju är 154cm.

Vad blev det av El Camillo efter karriären?

Hello tusen tack!

Intressant att veta att El Waldo har Mamluk i sig, eftersom du ju har köpt honom ;)

Nu ligger avelsplanerna lite på is, jag betäckte med en Eksternson för föl nu i april, men efter dessa två föl ska jag ta en paus :)

Men för framtiden vore El Waldo högst intressant!

Camilla

Hello tusen tack!

Intressant att veta att El Waldo har Mamluk i sig, eftersom du ju har köpt honom ;)

Nu ligger avelsplanerna lite på is, jag betäckte med en Eksternson för föl nu i april, men efter dessa två föl ska jag ta en paus :)

Men för framtiden vore El Waldo högst intressant!

Camilla

Ja, roligt nog har jag fått frågor om Waldo flera ggr just pga att stoägare funderar på att öka på stoets Mamluk-blod med lite till från Waldo.

Jasså vad lustigt! :D Fast jag har då ett gott öga till Waldo oavsett om han haft Mamlukblod eller inte, han är ju en kalasgaloppör! :)

Nu är jag på väg att låna ut mina ston för några år (behöver en paus) men då man har lusten, orken och ekonomin tillbaka så ska här avlas igen! :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera... 2
Svar
24
· Visningar
2 275
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 114
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka