Arabhingsten genom nålsögat??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nafayette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 393
Sv: Arabhingsten genom nålsögat??

Tack! Vad glad jag blir. Har aldrig sett en avkomma till honom.
Försökt få en bild på Legendaria med inte lyckats.

Hej Kicki!
Jag har sett henne och till och med haft flera bilder.
Tyvärr kraschade min dator och allt försvann :(
Ska se om jag kan hjälpa dig.

Li

Legendaria dotter till vem?(hänger inte med riktigt här)

Ahh där hade vi förklaringen...trodde jag var helt borta haha.

Jag trodde snacket gällde en dotter till Alzo först så jag blev helt förvirrad...när Madde skrev tjopp,tjopp och sen att avkomman var fin.Fick inte ihop det...inga namn nämndes ju.:rofl:

Tycker att alla borde göra så här:Titta noga på vad som är så speciellt med din hingst som inte någon annan har bättre som han skulle kunna tillföra aveln? Stam, exteriör, hoppförmåga etc......

Då kanske vi skulle få bort de värsta.
madde++++

Men det känns som om problemet inte är hingstägarna utan i stället okunniga stoägare som förs bakom ljuset..
Men rätt snack kan man ju få en totalt värdelös individ att bli hur bra som helst..
Alla vet väl att statistik kan ljuga en rätt upp i ögonen..

Stoägarna ser nåt häftigt framför sig och får eventuellt en bra stam rabblad i öronen... (29 generattioner bakåt)

När jag var på Grevagården för längesedan så hade dom tagit in "visare" från t.ex Danmark som visste hur man showar upp en hingst.
Detta föll alla..eller nåja nästan alla, stoägare pladask för.
Ofta är ju just hingstar tacksamma i och med sin hingstighet.
Imponerar då helt klart på den orutinerade stoägaren.

Hingstar som var hur trånga som helst i framställ eller låsta i bogar, kunde inte skritta osv..dessa fick höga påäng p.g.a. att det var rätt gubbe som höll i snöret och givetvis även rätt hingstägare.

Krasst sagt så har vi haft väldigt många avelshingstar av travstam hemma för betäckning..observera för enbart ägarnas egna ston.

Dessa hingstar kan med rätt teknik "golva" många stoägare som inte har kunskap.
Deras huvud är inte arabtypiskt och så har dom en skvallrande frysmärkning men i övrigt kan dom se exakt ut som dom på Grevagården..utan problem...

Förresten..vad är tjopp tjopp???

AM

En av hingstarna på Grevagården fick 27 poäng. Trots det så har han betäckt en del främmande ston tidigare.
Ruggigt, speciellt som han inte presterat nåt inom sporten. Jag ger mig tusan på att jag skulle få betydligt högre poäng om jag fuskade dit en av våra travare, och kallade den arab.

Tjopp tjopp är väl Maddes benämning på kastration... (fått för mig att det kommer därifrån)

Ville inte nämna några namn o bli anklagad för reklam...kan vara känsligt...

MEN...............

Det är ju det som är fel! Det är hingstägarna som ska kunna tala om för stoägarna att deras hingst inte passar etc. En hingstägare som har en hingst i avel har en förbaskad skyldighet att kunna sin ras och kunna tala om för stoägare vad som blir bäst för dem.Men......

Hur många gör det???????? Känner inte till så många som skulle skicka till en annan hingst.

Nej, det behövs mer utbildning till hingstägare och stoägarna kan väl få hänga med på ett hörn.

i en annan tråd hade vi uppe den hingst som fick 27 p i lördags. Han är avelsvärderad 2004 också, då fick han 29 p. Men har annonserats så här: "betäck med Sveriges snyggaste arabhingst!" Det är ganska hårresande:eek: :eek: Där kan man snacka om att ägaren inte har rätt inställning till aveln. Dessutom så ljuger hon om vad Christina Wale sa till henne. Har själv pratat med Christina som var förskräckt över vad som skrevs.

madde++++

Men det känns som om problemet inte är hingstägarna utan i stället okunniga stoägare som förs bakom ljuset..
Men rätt snack kan man ju få en totalt värdelös individ att bli hur bra som helst..
Alla vet väl att statistik kan ljuga en rätt upp i ögonen..

Stoägarna ser nåt häftigt framför sig och får eventuellt en bra stam rabblad i öronen... (29 generattioner bakåt)

När jag var på Grevagården för längesedan så hade dom tagit in "visare" från t.ex Danmark som visste hur man showar upp en hingst.
Detta föll alla..eller nåja nästan alla, stoägare pladask för.
Ofta är ju just hingstar tacksamma i och med sin hingstighet.
Imponerar då helt klart på den orutinerade stoägaren.

Hingstar som var hur trånga som helst i framställ eller låsta i bogar, kunde inte skritta osv..dessa fick höga påäng p.g.a. att det var rätt gubbe som höll i snöret och givetvis även rätt hingstägare.

Krasst sagt så har vi haft väldigt många avelshingstar av travstam hemma för betäckning..observera för enbart ägarnas egna ston.

Dessa hingstar kan med rätt teknik "golva" många stoägare som inte har kunskap.
Deras huvud är inte arabtypiskt och så har dom en skvallrande frysmärkning men i övrigt kan dom se exakt ut som dom på Grevagården..utan problem...

Förresten..vad är tjopp tjopp???

AM
Det är så sant som du skriver.
Stoägare måste lära sig mer att se igenom,
lära sig att genomskåda lurendrejeriannonser osv.
Domarna på utställningarna bör också få mer
tid, och kanske även kunskap, för att inte
släppa igenom ston och hingstar med grava
benfel. Det är visserligen show men å andra
sidan är det i de här evenemangen som
i stor utsträckning är ett rättesnöre för arabaveln.
Jag blir så f******'d när vi har så få utställningar
och ingen obligatorisk avelsvärdering att fullständigt
inkorrekta hästar släpps upp till championstatus.
I publiken finns massor av folk som kan göra
bedömningar själva och det blir ett slags hån
gentemot dem.
Klart att man kan förklara att detta är show men då
skall det inte vara fem delmoment med!
Och när nerslag finns på ett moment som ben tex
så motiveras det inte av de flesta domare.
Jag vet att benpoängen är ett styrmoment för att
få fram "rätt" vinnare och det är ödesdigert för
arabavelns framtid.
Tjopp-tjopp är kastration

Jag sitter och "roar" mig - läser årets hingstkatalog!

Här har ägarna själva fått sätta beskrivning på sina dyrgripar.
Ord som "ståtlig, majestätisk,sagolik,supergång, intelligent, cool, proffesionell" m.m är bland annat ord som används.

Och det är ju lite gulligt - att höra hur ägarna själva vill beskriva dem.

Hittade en beskrivning på en tydligt mörkbrun hingst där det stod: högrest, ridmodell, svart.
Svart? Inte då. Men kanske nästan.
Inte röntgad, som så många andra i katalogen.
Men vem behöver det då han är svart? ;)

Ser många brister, men vad göra...flera av hingstarna har varit döda i flera år. Kanske dom återuppstår om jag ringer numret till ägaren?

Li

MEN...............

Det är ju det som är fel! Det är hingstägarna som ska kunna tala om för stoägarna att deras hingst inte passar etc. En hingstägare som har en hingst i avel har en förbaskad skyldighet att kunna sin ras och kunna tala om för stoägare vad som blir bäst för dem.Men......

Hur många gör det???????? Känner inte till så många som skulle skicka till en annan hingst.

Nej, det behövs mer utbildning till hingstägare och stoägarna kan väl få hänga med på ett hörn.

i en annan tråd hade vi uppe den hingst som fick 27 p i lördags. Han är avelsvärderad 2004 också, då fick han 29 p. Men har annonserats så här: "betäck med Sveriges snyggaste arabhingst!" Det är ganska hårresande:eek: :eek: Där kan man snacka om att ägaren inte har rätt inställning till aveln. Dessutom så ljuger hon om vad Christina Wale sa till henne. Har själv pratat med Christina som var förskräckt över vad som skrevs.

madde++++

:mad: Ja, det är faktiskt trist.

Li

Årets hingstkatalog, när kom den?
Jag har inte fått någon :(
Hm..jag har väl inte missat medlemsavgiften...måste kolla på en gång.

Katalaog med nyaste SAM kom igår...och jag betalade in rätt sent...som vanligt!

Li

Liknande trådar

C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval... 2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka