Arabhingsten genom nålsögat??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nafayette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 393
Sv: Arabhingsten genom nålsögat??

hej...
ville bara komentera era fruktansvärt löjliga inlägg..
var själv på grevargården i lördags och såg alla
arabhingstarna,vad de gäller dom olika klasserna så finns de ju en mening med klass 1 till 3. när de gäller klass tre hästarna så tycker jag att ni ska sluta nedvärdera dom, finns ju en mening med klass tre, annars hade den ju inte funnits.det finns ju en skillnad mellan klass tre hingst och icke godkänd.. varför diskutera så fruktansvärt barnsligt? dom som blev klass två¨och tre är inte mindre värda än en klass 1 häst. du som har den grå hingsten kommer inte ihåg vad den heter tyckte jag såg ut som en robbot, stackaren vågade ju knappt röra sig i ringen..märks tydligt att de bara är extriören som du har jobbat med, ridningen såg förfärlig ut.. fick mig iallafall ett gott skratt. sen det här med att piska in andras hästar i transporten är för jävligt, hade jag stått på nämare avstånd så hade jag gått fram ocg tagit ifrån dig piskan.. man gör faaaaan inte så mot ett djur.

hej...
ville bara komentera era fruktansvärt löjliga inlägg..
var själv på grevargården i lördags och såg alla
arabhingstarna,vad de gäller dom olika klasserna så finns de ju en mening med klass 1 till 3. när de gäller klass tre hästarna så tycker jag att ni ska sluta nedvärdera dom, finns ju en mening med klass tre, annars hade den ju inte funnits.det finns ju en skillnad mellan klass tre hingst och icke godkänd.. varför diskutera så fruktansvärt barnsligt? dom som blev klass två¨och tre är inte mindre värda än en klass 1 häst. du som har den grå hingsten kommer inte ihåg vad den heter tyckte jag såg ut som en robbot, stackaren vågade ju knappt röra sig i ringen..märks tydligt att de bara är extriören som du har jobbat med, ridningen såg förfärlig ut.. fick mig iallafall ett gott skratt. sen det här med att piska in andras hästar i transporten är för jävligt, hade jag stått på nämare avstånd så hade jag gått fram ocg tagit ifrån dig piskan.. man gör faaaaan inte så mot ett djur.

Jag undrar vem som är löjlig...
Stå för ditt namn, du är nyregistrerad och har redan en användare på Buke - använd den! (ekller gå dina egna ärenden)
Har du åsikter - skriv vem du är och lägg fram saklig kritik.
Inlägg som dessa är både trista och ointressanta att läsa.

Li

Jag undrar vem som är löjlig...
Stå för ditt namn, du är nyregistrerad och har redan en användare på Buke - använd den! (ekller gå dina egna ärenden)
Har du åsikter - skriv vem du är och lägg fram saklig kritik.
Inlägg som dessa är både trista och ointressanta att läsa.

Li

har man inte rätt att registrera sig här?? sandra heter jag om du undrar.jag måste väll få ha egna åsikter??

Hej Sandra!
Linda Söderberg heter jag och har en liten verksamhet i Norrland.
Om du vill kan du gå in på min hemsida www.waldorff.se
Där hittar du all information om mig.

Du måste förstå att åsikter är sunt, men det är stor skillnad på HUR man lägger fram dem.
Om du har något otalt med Madde, så PM:a henne istället.
Då blir denna tråd mycket roligare att vistas på.
Som jag har förstått det så ville du ha hjälp med lastningen.
Eller din kompis, hur det nu var.

Ett tips är att inför en sådan stor happening: Lastträna hästen så imponerar du ytterligare med en vällastad häst!
Alltid kul att se! :idea:

Li

Hej Sandra,

Den gråa hingsten heter Don Bull. Han har varit i utställningsträning i Belgien hos Johanna Ullström och kan uppföra sig mycket väl. Det är inte min hingst, han har varit hos mig en och en halv månad.

Det är klart att det finns en mening med klasserna, och klass tre innebär ju en sämre klass. Det är nämligen så att ALLA arabhingstar blir godkända, skulle vi ha något val så skulle det förmodligen vara klass ett och icke godkända. Så är det ju bara, det var någon som skrev att man kan få alla hästar att gå bra i bruksprovet det är helt rätt. Men exteriören kan man inte påverka, antingen är de bra eller inte.

Jag har aldrig sagt att individerna är sämre i klass 3, det är fortfarande samma trevliga underbara hästar ed olika personlighet där. Men de har kanske inte något i aveln att göra. De kan ju inte TILLFÖRA aveln något.

Är det inte det vi vill? Att aveln ska gå framåt, då ska man väl inte sträva bakåt genom att använda sämre hingstar.

Jag har lastträningskurser också, ni är välkomna på en sån, har aldrig piskat in en häst i transporten. De ska gå in själva. Ett spö är den förlängda armen, hästen ska ALDRIG vara rädd för det, respekt ja men inte rädsla. Jag blev ombedd att hjälpa till och jag använde spöet men bara i korrogeringssyfte. Kan man läsa hästar så vet man hur man ska använda ett spö, och hästen i fråga var ju inte speciellt rädd utan bara istadig. Han ville inte bara! Men är man tillräckligt stark så kan man säkert draaaa in dem också, alla fall om man heter Hulk Hoogan!

madde++++

Men tydligen får man inte avelsvärdera sin hingst för att få kritiken om den. VEM har sagt att alla som gör det SKA ha sina hingstar till
allmän avel? Och varför finns avelsklass 3 för om dom inte duger till någor?

Det MÅSTE ju naturligtvis inte vara till allmän avel...däremot så brukar de som visar sina hingstar oftast göra det av just den anledningen.Men det var ju bra att du visade din hingst.Din häst kan vara en urtrevlig fantastisk underbar varelse som individ...men det betyder inte att den är lämplig för avel.Världen är full av minst lika underbara valackar!!Varför inte göra en till?:)

Varför det finns klass 3!?!Det är väl klart att det finns klassindelningar beroende på poängnivå...bara för att man får en klassindelning betyder inte det att hästen är något speciellt-utan det är bara en indelning beroende på poängskalan.Även ston som får för låga poäng kan få omdömmet "rek ej till avel"...men ingenting kan givetvis hindra ägaren att använda den i aveln ändå.

Anledningen till att de tillåts är att WAHO beslutat att ALLA araber ska kunna registreras. Om den regeln inte fanns så skulle det nog inte finnas så många arbahingstar.
madde++++

Ursäkta om jag är korkad men...

Inom travet så blir ALLA travare registrerade om dom har "ordentliga" papper..alltså klart med dna-tester och att avgifter är betalda..
Vi har för tillfället 12 unghingstar på lösdriften som ÄR registrerade..

Men för det, så är dom INTE godkända avelshingstar som skulle teorettiskt, kunna betäcka kors och tvärs..
Eller ja, dom skulle kunna betäcka men hamnar i "jordkällaren" hos STC och får ej starta i olika lopp.

Ni kan väl ändå inte mena att, arabhingstar visas upp i diverse arenor för att registreras?????
Och att så fort nån har sett dom så får alla stoägare använda honom som avelshingst???

Ursäkta mitt uttryck nu men..
Det kastreras allt för lite i arabvärlden.

AM

Ni kan väl ändå inte mena att, arabhingstar visas upp i diverse arenor för att registreras?????
Och att så fort nån har sett dom så får alla stoägare använda honom som avelshingst???

AM

Ingen behöver ens ha sett dem. (Mer än ID koll såklart, för registreringen.) Är den registrerad (=renrasig med papper) får den användas i avel. Jag tror dock att det krävs en veterinärbesiktning inklusive viss röntgen på hingstarna. Annars är det ingen skillnad på hingstar och ston.

Ursäkta om jag är korkad men...

Inom travet så blir ALLA travare registrerade om dom har "ordentliga" papper..alltså klart med dna-tester och att avgifter är betalda..
Vi har för tillfället 12 unghingstar på lösdriften som ÄR registrerade..

Men för det, så är dom INTE godkända avelshingstar som skulle teorettiskt, kunna betäcka kors och tvärs..
Eller ja, dom skulle kunna betäcka men hamnar i "jordkällaren" hos STC och får ej starta i olika lopp.

Ursäkta mitt uttryck nu men..
Det kastreras allt för lite i arabvärlden.

AM
Jag tror det blev en lite missuppfattning här. Vad Madde syftade på var att WAHO (och alla dess medlemsorganisationer) tillåter registrering av alla araber med godkänd stam. Godkänd stam innebär föräldrar som är registrerade i godkänd stambok. Det finns inget annat krav (det är i o f s ett nog högt krav eftersom arabernas stambok är helt stängd). Det är alltså inte hingstarna hon syftar på (de är naturligtvis redan registrerade) utan dess eventuella avkommor. Rätt eller fel, men så är det, och vi i lilla Sverige (totalt ca 10 000 araber, 300 föl/år) kan säkert skrika oss hesa om högra krav, men det lär inte hjälpa nämnvärt. ;)

Carina på Silver Arabians

PS Och ja, det skärs alldeles för lite bland arabhingstarna. Ont om bra avelsmaterial är inte ett argument för att sänka kravnivån. I Sverige, får jag väl tillägga. USA med sina 400 000 araber har förmodligen inte samma problem...

Det finns en nystartad tråd som heter: Använder ni era klass III hingstar i avel, eller nåt. Läs den!!!!!!!! Många kommentarer från folk som INTE är arabmänniskor. Kanske något att tänka på.

Varför kan inte arabhingstägare inse att bara för att de har en hingst så MÅSTE man inte använda den i avel. Finns ingen som helst självkritik? En klass III hingst skulle ingen annan ras ens tänka på att använda i avel. Däremot utmärkta ridhästar och valacker. Det är inte fel på det heller. Det är ju inte så att man kapar ett ben eller så,bara kulorna.

madde++++

Ha ha, nej det är helt rätt..man kapar inget ben!

Självkritik var ett bra ord. Något som en del verkar ha total avsaknad av.

Li

Jag tar åt mig o funderar på kastration o min kille har iaf 37p.
Men själv skulle jag inom hbl o rp aveln aldrig ta en hingst med BARA 37p.
Men jämför man så är ju hans 37p SKITBRA jämfört med de under 30 hingstar som finns tillgängliga för avel inom arabhästen.

Det handlar väl lite om var kritiken ligger också
samt vilka avelsmål man har både som hingstägare
och stoägare.

Jag tänker ganska mycket på galoppörerna.
Inte tusan bryr de sig om själva arabtypen.
Deras mål är spring i benen samt en med
vinnarinstinkt.

Nu blev jag lite kort men kanske Genberg hoppar
in lämnar sin åsikt. Vad galoppfolket prioriterar
och vad de struntar i.
Annika

Vad har ni att säga om hingsten Alzo e. Zobat u. Alaska.
som finns till avel. Han är väl endå "bara" godkänd genom vetrinärbesiktning om jag inte minns fel. :bump:

Det är inte alla hingstar som är avelsvärderade, under ett antal år på nittiotalet fanns inget krav på avelsvärdering. Min Ege har tex också "bara" en veterinärbesiktning och röntgen. Sen är han ju BIS och championat på utställning och har tävlat i olika grenar, så han har ju meriter ändå.

Alzo är väl inte en av de hingstar som skulle få så höga poäng heller på exteriören. I mina ögon en tjopp, tjopp.

Märk väl: DET FINNS INTE GODKÄND ELLER INTE GODKÄND FÖR ARABERNA!!!!!!!!! ALLA FÅR ANVÄNDAS I AVELN. Det är upp till varje hingstägare att vara så sund i sitt tänkande att de inte använder en dålig hingst. Tyvärr så faller allt på det. Det finns så många arabhingstar som inte har NÅGOT att tillföra aveln.

Tycker att alla borde göra så här:Titta noga på vad som är så speciellt med din hingst som inte någon annan har bättre som han skulle kunna tillföra aveln? Stam, exteriör, hoppförmåga etc......

Då kanske vi skulle få bort de värsta.

madde++++

Jag kan känna så här med vår kille.
Han funkar o mår bra som hingst o betäcker inga massor(förra året ett ponnysto). Han är fullt nöjd om han ser sin stoflock i hagen bredvid o bryr sig inte när ryttarna i gårdarna runt i kring rider förbi hagen. Enda gången han blir hingstig är när det kommer ett släp upp på gården för då tror han att det är en brud til honom.
Han är ensam hingst i Sverige efter sin far o har en hyfsat intressant stam(om jag förstått rätt),så eftersom vi inte har några problem med honom o han är 14 år så känns det onödigt med "tjopp tjopp".
Är stona helt fel så får han ändå inte betäcka dem.

Ja jag håller med dig.
Han är ingen tjoppare, omän ingen stor beskällare.
Har dessutom lämnat en mycket bra dotter (med en jätteglad ägare).

Linda

Kicki, ta inte åt dig! Nu pratar jag 30 p och under!! Det är inte försvarsbart att avla på en hingst med de exteriörpoängen om de inte är Europas bästa galoppörer tex. (då kanske man kan se mellan fingrarna, där finns det lite meriter). Det innebär att hoppmässigt så borde en arab kvala till åtminstone SM i hoppning eller fälttävlan, har aldrig sett någon där dock.

madde++++

Tack! Vad glad jag blir. Har aldrig sett en avkomma till honom.
Försökt få en bild på Legendaria med inte lyckats.

Liknande trådar

C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval... 2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka