Arabhingsten genom nålsögat??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nafayette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 393
Sv: Arabhingsten genom nålsögat??

Du visar ett seriöst kunnande. :bow:
Var in på din hemsida här om dagen och såg att du även rutinmässigt röntgar dina "ungdomar".

Mycket bra.

Jag vet att många hingshållare ser hellre till kvantitet än kvalitet..
Men vi måste komma ihåg att ett defekt sto kan tillverka en defekt avkomma per år.

En defekt avelshingst däremot......

För vad jag funderar på är detta med att gräva en grop åt sig själv. Alltså arabrasen i helhet.

Alla hingstar kan i stort sett betäcka vad som helst.
Fram kommer det ungar som ser ännu värre ut..som också får betäcka.....

AM

Rätt uppfattat!

Eftersom det är så fritt fram har det nu bildats
ett avelsråd inom SAHF som förhoppningsvis
skall kunna ge god information till både gamla
och nya hästägare.
Det som jag kan känna oro över är objektiviteten.
Araben har ju så många olika inriktningar och kommer
man kunna särskilja det.
Rätt råd till rätt inriktning eller skall det vara den totala
araben.
Kommer blodslinjer med svagheter att belysas tex?
Osv....

Annika

Fast det där pappret talar ju om om hingsten har lösa benbitar, spatt eller cystor.

Vidare så sägs det en del viktigt om exteriören..
Och så är det ganska ok att veta hur hingstens testiklar är..
Funkar dom eller är dom roterade? Mjuk konsistens osv??
Eller ska jag chansa och betäcka en hel sommar med diverse kostnader som följd???

Vad jag har sett om visningarna är trav i trehundra kilometer i timmen, eller sk balanstrav som publiken gillar men ej säger nåt.
Vidare så ställs sedan hingsten upp utdragen som ett dragspel med bakbenen långt bakom sig...

Och hur ska jag då, i det läget se om hingsten är rakhasig/kohasig t.ex??
X-bent, utåttåad,inåttåad, paralellförsjuten??

Och jag, som person, kan nog allt se dessa defekter i det exteriöra då jag skulle kräva att hingsthållaren visar sin hingst på riktigt och inte showar runt med långpisk och pappåsar..
Men jag har ingen röntgenblick och kan ej heller "tafsa" på främmande hingstar mellan bakbenen.

Men hur är det med stoägarna i övrigt?
Går man på..typ..
-ahaa..90 påäng!! Den tar vi!!

Tycker det skulle behöva en varudeklaration som hjälper stoägarna i deras val.

AM
JA men självklart så skall ju hingsten genomgå en vet. besiktning.

*kl*

Är det någon som vet vad som faktiskt gäller om man har en arabhingst som har en defekt (som finns med på listan)? Vad händer om man använder honom i aveln t ex?

Angående blodslinjer med svagheter som Annika_L tar upp så "vet" vi väl inget om det. Även om många har sina egna teorier som det talas om IRL men inte på nätet.

*kl*

Är det någon som vet vad som faktiskt gäller om man har en arabhingst som har en defekt (som finns med på listan)? Vad händer om man använder honom i aveln t ex?

Angående blodslinjer med svagheter som Annika_L tar upp så "vet" vi väl inget om det. Även om många har sina egna teorier som det talas om IRL men inte på nätet.

Frågan har gått ut tidigare och jag har aldrig sett eller hört
något svar ang. defekter.

Det här med "vet".....under årens lopp har jag sett genomslag
av svagheter så visst måste kunskapen finnas hos en avelsförening.

Den finns iaf när det gäller bra genomslagskraft:angel:

Du är ju hingstägare så då frågar jag dig:

Märk väl att detta är bara ett EXEMPEL!

Om jag nu är en okunnig stoägare vars fölmärr är då lite parallelförskjuten och veka bak-kotor..
Ponera att din hingst inte heller är korrekt fram..vi säger att den är x-ig och utåt-tåad vänster fram.
Din har också en galla på höger bakhas.
Din hingst är ganska populär, du får "skapligt" med ston och den går på fribetäckning.
Om min hingst såg ut som du beskriver skulle han ha mist sina kulor för länge sedan.
Så jag kan bara svara från min situation idag.
Salle har inga mängder med ston o jag har varit tydlig i mina inlägg om honom o med de jag talat med att han har en utmärkt typ (9) hhb (9) o han har korrekta ben (8 vilket inte många arabhingstar kan ståta med) MEN han rör sig inget vidare o det har jag poängterat för
stoägare som ringt. Han kan med fördel användas till ston om man vill
ha bättre typ o temperament på sin fölunge(då skulle jag kanske ta upp Legendaria e honom som var ensam om att få 20 p på typ på Blommeröd 05), men stoet bör röra sig bra.

Jag har ingen kunskap om exteriör med vänder mig till dig eftersom du ska eventuellt ha mig som kund.

Vad säger du när jag berättar vad jag har för sto? (alltså stam)
Jag har ingen rätt att råda dig i val om stam, tex om du vil blanda rysk o polsk osv, har själv ingen kunskap om detta(har bara ägt arab i 2 år)
Vad frågar du mig om henne?
Om hennes exteriör o vad du vill förbättra o vilka stoets förtjänster är. Upplever att man inte behöver fråga...stoägare är snarare svåra att få tyst på.(är uppfödare av hbl o rp själv...ston:) )
Vad berätar du själv om din hingst till denna, alltså jag, nollad stoägare som inte kan något??
Jag skulle be dig om du var så okunnig att ta hjälp av opartisk kunnig arab människa att bedömma ditt stos brister o förtjänster..... fråga aldrig en hingstägare om det.... det finns det ju tyvärr bevis på i denna tråd hur det kan bli.....hingst med mycket låga poäng osv...
Kan du inte bedömma ditt sto kan du inte heller bedömma om en hingst är lämplig. Många hingstägare "mörkar" tyvärr hingstens brister o det är betydligt svårare att få fram fakta om arabhingstar än om hbl o rp.

Och framför allt, om vi skulle komma överens, och jag bokar din hingst..
Vad säger du när du får se stoet??
Svår fråga...jag skulle kunna säga ifrån o riskera att bli anmäld för diskriminering. Jag säljer en tjänst o har egentligen ingen rätt att "välja" kund.
Detta kan man ju försöka komma undan, vilket jag gör genom att ge rabatt till meriterade ston o ston som har uppnått viss poäng exteriört eller på utställning.
Personligen skulle jag nog försöka ta reda på innan stoet kom hur hon såg ut, ev be om bild, fråga om ev exteriör poäng osv...
Jag är ju tyvärr(i vissa fall) den som inte kan vara tyst utan säger vad jag tycker så antagligen skulle jag ifrågasätta om stoet avvek för mycket varför du vill betäcka henne.

Till övriga.
Tänk nu att jag ställt frågan till EN hingstägare som har ett eget resonemang..om hur h'n gör med sina kunder..
Har aldrig blivit ställd inför detta så jag vet inte hur jag skulle reagera
om situationen uppkom.
Det jag däremot vet är att man på hbl sidan inte längre drar ner poängen på ben (så mycket som förr på exteriören)för parallellförskjutning(x-igt),inåttåade hästar pga av att man vet att genom studier på SLU att detta inte påverkar hästens hållbarhet o inte nedärvs i så hög grad.
Man kan tyvärr inte säga detsamma om stumma kotor, veka kotor, hjulbenthet, utåttåade osv osv

AM

Ps.Känns inge vidare....känns som om jag gjort reklam....inte meningen...Ds.

Senast ändrad:

Halloj,:)
Ny dator, så nu kanske jag kan hålla mig online ett tag igen... Ferrarrin ska lämnas in på verkstad, efter att nästan tagit eld, och kraschat diskar ;-)
Jo, jag har ju ställt frågan på 2 ställen, men ingen verkar kunna svara...
Kul att se bilder på Sivan-Divan, -stora damen!

hej,
Och vad kommer fram på den veterinärbesiktningen, och gör det någon skillnad? Säger någon stopp, till att hingsten får verka i aveln, om defekter framkommer, -vem i så fall?
//Ann

Det skulle jag också vilja veta!
Tror inte att hingsten blir diskvalificerad vare pga överbett, galet inskenade ben eller att den måste pleggas för att kunna undersökas.
Det känns lite löjligt att vissa inbillar sig att en veterinärbesiktning sållar angarna från vetet.

Halloj,
ja inte tror jag registraturen säger STOPP. Alla hästar av rasen, arabiskt fullblod, får registreras. Och då antar jag att det är med eller utan defekter.
Problemet är inte så stort, för de som har lite skinn på näsan, att kräva att få se intyget från besiktning/röntgen. Värre för det som inte har "skinnet". Och det går väl lite hand i hand, att de som har "skinn", vet vad dom gör.
Och än värre om man köper en häst, av någon som avlat på egna ston, med egen hingst, och inte har några som helst skrupler. Den människan, vill, efter en tid använda sin häst i aveln, och har ingen aning om vad det medför.
Sen finns det andra, som har DNA klart, men ägarfäljden är bruten. och som leder till att hästen inte får registreras hos ARAB. -it sucks!
Jag trodde i min enfald, att om man håller på med arabavel, så vill man göra det ok, för rasens skull.
Men det är bara att "face the fact" Det är inte så lätt att befinna sig i arabvärlden :smirk:
Ang inavel, så läste jag en artikel i Aftonbladet, om ett syskonpar som hade 4 st barn ihop. Myndigheterna hade tagit 3 av dom.
I samma artikel, står det att forskare kommit fram till, att när det är så närbesläktat, så blir det defekter i 50% av fallen!!!
Men dom såg inte det som ett problem, ett av barnen hade epilepsi, ett annat, ett annat problem.
Tanken jag får, är att våra araber är mer närbesläktade, än vi människor är. Jag har inte en enda gen, ihop med min man, eftersom vi geografiskt kommer från olika håll.
Är det därför vi är lyckliga föräldrar till, 3 st friska barn=100%? Trots att mannen häsrstammar från en liten håla, där cyckeln revolutionerade, för man kunde ta sig över åkrarna.:rofl: :rofl:
//Ann :)

Men är det nån som vet med vilken motivering veterinärintyget krävs?

Jag menar, det är ju inte så att man vill undvika en hingst för att den hade en lätt förskylning för 3 år sen.

Det känns lite löjligt att ingen kunnig exteriördomare behövs, utan det räcker med en veterinär tittar på hästen.
Jag tror ärligt att många veterinärer saknar kunskap om hur en arab ska se ut, och varför.

Men veterinären bedömer ju bara hästen som häst.
Typen struntar väl dom i.

KL
En sak som jag grunnar mycket på och det är om
briljering är en defekt eller vilket hinder det utsätter hästen för.
Har sett en del araber som briljer och det är ju inte helt kul.

Menar du biljardering? Det är himla vanligt på raser med mkt knälyft, särskilt när de saktar av. Vi hade ett par welsh cobbar som gjorde det men det är vanligt på de PRE och lusitano som jag sett också.

En del hästar biljarderar jämt och då beror det på att de är intåade vilket förstås inte är särskilt bra. Det borde ju kunna slita på knäna. Fast welsh cobbarna verkar inte få några problem av det ska tilläggas, de blir gamla och håller för tuff jaktridning långt upp i åren. De är öht väldigt "ledade" i sina ben.

Jag har nog inte sett det på särskilt många araber. Tycker det är vanligare att de i så fall är uttåade och som en följd av det stryker sig.

Senast ändrad:

Menar du biljardering? Det är himla vanligt på raser med mkt knälyft, särskilt när de saktar av. Vi hade ett par welsh cobbar som gjorde det men det är vanligt på de PRE och lusitano som jag sett också.

En del hästar biljarderar jämt och då beror det på att de är intåade vilket förstås inte är särskilt bra. Det borde ju kunna slita på knäna. Fast welsh cobbarna verkar inte få några problem av det ska tilläggas, de blir gamla och håller för tuff jaktridning långt upp i åren. De är öht väldigt "ledade" i sina ben.

Jag har nog inte sett det på särskilt många araber. Tycker det är vanligare att de i så fall är uttåade och som en följd av det stryker sig.
Jag diskuterade det faktiskt nyligen med min veterinär som är väldigt exteriör-fokuserad och har dressyrhästar på hög nivå själv. Han sa att det inte påverkar hästen så länge som benen ser bra ut (annars är han mycket fördömande när det gäller det mesta i benväg). Det kan säkert vara så som du säger, att det är vid avsaktningen det kommer fram. Jag har lagt märke till det själv på ett par av mina unghästar som har mycket bra benställning.

Carina på Silver Arabians

Igår var det min felstavarkväll, märkte att jag
klantade mig på fler ställen än här.
Klart att det biljardering!:rofl:

Var på hbl bruksprov för ett par veckor sedan o det var ovanligt många som "slängde" med något av frambenen.

Här är defektlistan om det är någon som undrar vad som finns med.
Den är tagen på ASVHs sida men det är den som gäller hos SH som jag förstod det.

http://www.asvh.se/document/defektlista.pdf

Begränsar det hästarna i ngn av sportgrenarna?
I dressyr kan det ju inte se allför kul i tex.

Nej på dressyrhästarna vill man ju ha så raka rörelser som möjligt. Både för att det uppfattas som vackrare men också för att det är lättare att bedöma då.

Men annars tror jag inte det är till några hinder. På welsh cobbarna uppfattade jag det snarare som tvärtom, att det kunde vara en fördel ute i terrängen. De svängde ju runt med sina ben ovanför all "bröte" istället för att försöka föra dem framåt längs med backen. Väldigt säkra på foten!

Liknande trådar

C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval... 2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka