Arabhingsten genom nålsögat??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nafayette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 393
Sv: Arabhingsten genom nålsögat??

Jag tycker det känns väldigt oseriöst att det inte finns med någon exteriör kritik vid utställningarna, eller har jag missuppfattat det helt? Om hästen är parallellförskjuten, rakhasig, överbyggd, sänkt rygg mm borde det väl finnas med i kritiken. :confused:

På utställning bedöms araberna med poäng i fem kategorier: arabtyp, aktivitet i skaritt och trav, överlinje och kropp, korrekthet i ben och rörelser samt huvud och hals. Maxpoäng i varje kategori är 20, max totalt alltså 100p.

M.a.o., det är exteriören som bedöms, så visst spelar det in om hästen är sänkt i rygg, har dåliga ben, osv! Det är hela idén med att få hästen bedömd på utställning (trodde jag iallafall....). Det räcker inte att ha den "studsigaste" hästen med mest smink för att vinna, så simpelt är det inte riktigt.... Visst är det show, men inte BARA show.

Kommentarer och kritik utöver poängen får man dessvärre ganska sällan i poängprotokollen, vilket är väldigt synd. Jag hade gärna låtit bedömningen ta ett par minuter extra så att domarna hunnit skriva nån liten kråka om vad som motiverat en viss siffra. I synnerhet om de sätter en mycket låg eller mycket hög poäng. Och ännu hellre, dessa kommentarer kunde gärna offentliggöras. Ut med infon bara!

:bump:

Fast hur ofta ställs en arab upp korrekt och inte med bakbenen en halv mil bakom sig så man ser hur de ser ut? Hur lätt är det att bedöma en häst som sträcker mulen framåt och uppåt så långt det bara är möjligt? Hur ser man att en häst är överbyggd när den inte står under sig? Hur bedömer man vinklar mm? :confused:

Begränsar det hästarna i ngn av sportgrenarna?
I dressyr kan det ju inte se allför kul i tex.

Kan bara prata för mig själv... jag tycker inte det ser snyggt ut när en häst tex utför pasage eller piaff eller annan dressyr o slänger med benen.
I hoppningen har det nog ingen betydelse...kanske för hållbarheten.
Men det var främst bland gångartarna som man såg flera stycken som biljaderade. Tror dock inte att någon av dem gick igenom.

Fast hur ofta ställs en arab upp korrekt och inte med bakbenen en halv mil bakom sig så man ser hur de ser ut? Hur lätt är det att bedöma en häst som sträcker mulen framåt och uppåt så långt det bara är möjligt? Hur ser man att en häst är överbyggd när den inte står under sig? Hur bedömer man vinklar mm? :confused:

Det är just sånt som jag också undrar över.....:confused:

AM

Som ansvarig för hingstvisningen så måste jag svara på ett inlägg som kom in för flera dagar sedan.

Alla hingstar som visas på hingstvisningen kommer för att marknadsföra sig själva. Alltså ansvarar inte jag för att upggifterna är rätta eller vad ägarna vill ta med. Men........;)

Självklart så måste man som hingstägare kunna visa potetiella kunder allt de vill veta. Så om ni kommer och tittar på hingstarna. Fråga ägarna om ALLT!!!!! Stoägare har stort ansvar i aveln också.

I Arboga kommer man att kunna titta känna klämma och fråga. Det är det som är meningen.

Eftersom jag är hingstägare själv så tänker jag även svara på den frågan. Om det kommer en stoägare och stoet inte passar min hingst, då försöker jag hänvisa till en hingst som passar. Gjorde det senast för kanske en månad sedan. Problemet med den biten är ju också att hingstägarna kan vara lite outbildade på vilka ston de inte bör ta. Sen finns det ju de som bara tänker pengar också.

:eek: Hörde en ganska oproffesionell kommentar på Grevagården igår. En hingst fick inte så höga poäng på exteriören, "men det gjorde ju inget, för han skulle ju bara producera -brukshästar-" :eek: Man blir ju livrädd!!!!!!!

Ska ta tag i frågan om hur man ska kunna "se" hur hästarna ser ut. Vi borde ju ha ett föredrag om en sån sak, tycker jag. Kanske i samband med Linköping? (alltså utställningen) Vad tycker ni?

madde++++

Hur gick det på Grevagårde`n?
Var det några fina hingstar i dom olika raserna?=
Har gjort en tråd, men ingen har svarat.
Nyfiken Saila

"" Hörde en ganska oproffesionell kommentar på Grevagården igår. En hingst fick inte så höga poäng på exteriören, "men det gjorde ju inget, för han skulle ju bara producera -brukshästar-" : Man blir ju livrädd!!!!!!!

För vad blir du livrädd????

Alla kanske inte vill "bara" ha en häst som ser perfekt ut.
För min del så vill jag ha en fungerande häst på många olika sätt.
Ridningen är också Jätteviktig vem väljer en häst som inte fungerar i ridning????

Jag såg något som skrämde mig!!!! Det var hur ni red era hingstar för min del så var det under all kritik.
Jag hade nog tränat upp hästen i ridning och mig själv innan jag hade visat upp något eller hoppat över det!!!!

Önskade ochså att en del av er sk proffs hade ett bättre betende mot oss sk nybörjare!!!! för hur annars ska vi kunna lära oss!!

:eek: Hörde en ganska oproffesionell kommentar på Grevagården igår. En hingst fick inte så höga poäng på exteriören, "men det gjorde ju inget, för han skulle ju bara producera -brukshästar-" :eek: Man blir ju livrädd!!!!!!!

Jag håller med Madde, det låter helt galet. Hur kan man resonera så? En välfungerande, hållbar brukshäst måste väl ha en bra, korrekt exteriör? Jag kan inte fatta att man vill ställa lägre krav på exteriören på hästar som ska ridas. :eek:

Men så tillhör jag också den skara som vägrar kännas vid nån skiljelinje mellan "bruksaraber" och "showaraber", utan tycker att ALLA araber ska vara korrekta OCH vackra OCH funktionella. Däremot kan jag gå med på att tala om "bruksägare" och "showägare" istället kanske, för det är där skillnaden ligger i huvudsak.
:cool:

Ridningen är också Jätteviktig vem väljer en häst som inte fungerar i ridning????

Jag såg något som skrämde mig!!!! Det var hur ni red era hingstar för min del så var det under all kritik.
Jag hade nog tränat upp hästen i ridning och mig själv innan jag hade visat upp något eller hoppat över det!!!!

Önskade ochså att en del av er sk proffs hade ett bättre betende mot oss sk nybörjare!!!! för hur annars ska vi kunna lära oss!!

Hela ditt uttalande gör MEJ LIVRÄDD!!! Vad i hela friden gör du på en hingstvisning, om du själv inte vet riktigt vad du gör där??För jag antar att du åkt dit för att du vill bruka din hingst till allmän avel?Då borde du också veta att exteriör och bruksändamål går hand i hand.

Jag är heller inte förtjust i att hästarna sträcker ut bakbenen
alltför långt bak.
Vi vill ju gärna att hästarna skall "ge hals" och det skall ju inte
innebära att den bara skall töjas ut, utan hästen skall ha en stolt
och fin hållning. Då kan ni kika på vinklar osv.

"" Hörde en ganska oproffesionell kommentar på Grevagården igår. En hingst fick inte så höga poäng på exteriören, "men det gjorde ju inget, för han skulle ju bara producera -brukshästar-" : Man blir ju livrädd!!!!!!!

Det finns det redan för många av(hästar som är långt i från perfekta)...för det behöver man inte avla på individer av sämre kvalitet. Hingsten kan vara en hur trevlig individ som helst men den lämpar sig inte i avel om den avviker från avelsstandarden för mycket. Det som gör en livrädd är när folk resonerar som du...det leder tyvärr till att det föds inkorrekta hästar som senare i livet antagligen får dras med förslitningsskador o lida innan någon tar bort dem i alldeles för ung ålder. Avlar man ska målet vara att föra aveln framåt. Man ska sikta mot stjärnorna o förhoppningsvis når man till trädtopparna.
En häst med korrekt exteriör har betydligt större förutsättningar att fungera som ridhäst. Dessutom ha en chans att hålla utan skador pga fel kroppsbyggnad för ändamålet. Självklart är ridbarhet o temperament en minst lika viktig ingrediens i receptet att få fram en bra häst.

Har aldrig varit på ett bruksprov för araber... men jag har förstått att alla inte är väl förberedda. Det finns bra o dåliga ryttare precis som det finns bra uppfödare o dåliga. Vissa uppfödare borde hoppa över det också tycker jag...innan de lärt sig vad som är lämpligt att avla på.

Jag har bara haft arab i 2 år (anser mig nybörjare på arab trots 30 års erfarenhet av hästar)o har bara blivit trevligt bemött av alla med arab. Alla villiga att lära mig.
Men det gäller att vara lite ödmjuk o kunna ta till sig av de med kunskap o erfarenhet av araber.
Men om man har taggarna ut så blir man nog bemött därefter.

Senast ändrad:

*KL*
För att använda en hingst med sämre exteriör (beror på vad, tex dåliga ben avlar man inte på) så måste den ju ha något annat att erbjuda.
Extremt bra resultat i galopp, distans, dressyr, hoppning, körning, mm. Då kan jag tänka mig att man vill ha hingstens talang nedärvd.
// Linda

*KL*
För att använda en hingst med sämre exteriör (beror på vad, tex dåliga ben avlar man inte på) så måste den ju ha något annat att erbjuda.
Extremt bra resultat i galopp, distans, dressyr, hoppning, körning, mm. Då kan jag tänka mig att man vill ha hingstens talang nedärvd.
// Linda

Håller helt med dig!
Men tydligen får man inte avelsvärdera sin hingst för att få kritiken om den. VEM har sagt att alla som gör det SKA ha sina hingstar till
allmän avel? Och varför finns avelsklass 3 för om dom inte duger till någor?

Håller helt med dig!
Men tydligen får man inte avelsvärdera sin hingst för att få kritiken om den. VEM har sagt att alla som gör det SKA ha sina hingstar till
Jag tycker det är kanonbra att folk fortfarande
avelsvärderar sina hingstar.
Jag vill bara understryka för dig att ALLA arabhingstar
är godkända för avel, även om svansen sitter mellan öronen.
Avelsvärderingen är en rekommendation och klass lll är
inte något av avla på såvida det inte är ngt väldigt
specifikt med hingsten som skall bevaras.
Även om man bara skall betäcka egna ston så är det trots
allt ett avelsarbete att inte rekommendera.

En klass lll- hingst får aldrig de bra stona skall du veta.

Hej!
Ska man avla på en hingst för att talangerna nedärvs. :mad:
Har sett många olika typer av hästar, linjer, exteriör, lynne mm mm som ser helt olika ut under sadeln. Talang - eller inte, men det jag tittar på är korrekthet i ben osv som bäddar för att just min avkomma efter den hingsten kommer att hålla för ridning och tävling.
Allt beror på vem som sitter i sadeln den dagen, hur väl inriden den är, miljötränad osv.

Det är BRA att det finns olika klasser, då klass III inte är en häst som jag använder mig av i aveln.
Det man kan diskutera är om det inte vpre lika bra att plocka bort de olika klasserna och endast bli godkänd - eller inte.

En godkänd hingst SKA inte användas inom aveln. Punkt.
Den tillför inget som inte de godkända hingstarna har.
Och klass III för mig är inte godkänt.

Vi måste bli hårdare och faktiskt se på hingstarna med kritiska ögon.
Hur söt, snäll eller duktig på att hoppa den än är...

Li

Först och främst vill jag ge en eloge till alla som avelsvärderar sina hingstar och inte enbart ställer ut. :bow: De olika avelsklasserna finns av den enkla anledningen att hästarna håller olika klass där även dagsformen spelar in eftersom det är levande djur. Personligen håller jag de exteriöra poängen högre än för typ, men oavsett så går väl all avel ut på att avla fram hållbara och rastypiska individer?

Hoppsan, någon som tog åt sig.

Det finns många olika anledningar till att en 4-årig hingst inte kanske gör sitt bästa på ridprovet, tillräcklig träning är en. Nerver, en annan. Men.............

Det viktigaste med hingstarna är ju ändå att de har en tillräcklig exteriör och ett bra temperament, eller är europas bästa galoppör eller så.! En hingst som får under 30 p har enligt min åsikt inte mycket att tillföra aveln. Men........... Alla kan ha en dålig dag.

Vad menas med "bättre beteende"? Jag tycker ju att jag brukar vara ganska givmild med goda råd och annat. Frågar man så får man hjälp, men säger man inget så får man ingen hjälp.

madde++++ (som fortfarande tycker att en arab ska se ut som en arab)

Senast ändrad av en moderator:

En godkänd hingst SKA inte användas inom aveln. Punkt.
Den tillför inget som inte de godkända hingstarna har.
Och klass III för mig är inte godkänt.

Li

Jaha, och här skrev jag ju TOK fel!
Menar att en ICKE godkänd hingst ej ska användas inom aveln.
Såklart...

Li

Håller helt med dig!

Klass III och även klass IV finns, men vem har sagt att man SKA avla på en sån? Inte ens egna ston. Anledningen till att de tillåts är att WAHO beslutat att ALLA araber ska kunna registreras. Om den regeln inte fanns så skulle det nog inte finnas så många arbahingstar.

tjopp,tjopp

madde++++

Liknande trådar

C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval... 2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka