Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Begränsar det hästarna i ngn av sportgrenarna?
I dressyr kan det ju inte se allför kul i tex.
Fast hur ofta ställs en arab upp korrekt och inte med bakbenen en halv mil bakom sig så man ser hur de ser ut? Hur lätt är det att bedöma en häst som sträcker mulen framåt och uppåt så långt det bara är möjligt? Hur ser man att en häst är överbyggd när den inte står under sig? Hur bedömer man vinklar mm?![]()
Fast hur ofta ställs en arab upp korrekt och inte med bakbenen en halv mil bakom sig så man ser hur de ser ut? Hur lätt är det att bedöma en häst som sträcker mulen framåt och uppåt så långt det bara är möjligt? Hur ser man att en häst är överbyggd när den inte står under sig? Hur bedömer man vinklar mm?![]()
Hörde en ganska oproffesionell kommentar på Grevagården igår. En hingst fick inte så höga poäng på exteriören, "men det gjorde ju inget, för han skulle ju bara producera -brukshästar-"
Man blir ju livrädd!!!!!!!
För vad blir du livrädd????
Alla kanske inte vill "bara" ha en häst som ser perfekt ut.
För min del så vill jag ha en fungerande häst på många olika sätt.
Ridningen är också Jätteviktig vem väljer en häst som inte fungerar i ridning????
Jag såg något som skrämde mig!!!! Det var hur ni red era hingstar för min del så var det under all kritik.
Jag hade nog tränat upp hästen i ridning och mig själv innan jag hade visat upp något eller hoppat över det!!!!
Önskade ochså att en del av er sk proffs hade ett bättre betende mot oss sk nybörjare!!!! för hur annars ska vi kunna lära oss!!
"" Hörde en ganska oproffesionell kommentar på Grevagården igår. En hingst fick inte så höga poäng på exteriören, "men det gjorde ju inget, för han skulle ju bara producera -brukshästar-" : Man blir ju livrädd!!!!!!!
Det finns det redan för många av(hästar som är långt i från perfekta)...för det behöver man inte avla på individer av sämre kvalitet. Hingsten kan vara en hur trevlig individ som helst men den lämpar sig inte i avel om den avviker från avelsstandarden för mycket. Det som gör en livrädd är när folk resonerar som du...det leder tyvärr till att det föds inkorrekta hästar som senare i livet antagligen får dras med förslitningsskador o lida innan någon tar bort dem i alldeles för ung ålder. Avlar man ska målet vara att föra aveln framåt. Man ska sikta mot stjärnorna o förhoppningsvis når man till trädtopparna.
Ridningen är också Jätteviktig vem väljer en häst som inte fungerar i ridning????
En häst med korrekt exteriör har betydligt större förutsättningar att fungera som ridhäst. Dessutom ha en chans att hålla utan skador pga fel kroppsbyggnad för ändamålet. Självklart är ridbarhet o temperament en minst lika viktig ingrediens i receptet att få fram en bra häst.
Jag såg något som skrämde mig!!!! Det var hur ni red era hingstar för min del så var det under all kritik.
Jag hade nog tränat upp hästen i ridning och mig själv innan jag hade visat upp något eller hoppat över det!!!!
Har aldrig varit på ett bruksprov för araber... men jag har förstått att alla inte är väl förberedda. Det finns bra o dåliga ryttare precis som det finns bra uppfödare o dåliga. Vissa uppfödare borde hoppa över det också tycker jag...innan de lärt sig vad som är lämpligt att avla på.
Önskade ochså att en del av er sk proffs hade ett bättre betende mot oss sk nybörjare!!!! för hur annars ska vi kunna lära oss!!
*KL*
För att använda en hingst med sämre exteriör (beror på vad, tex dåliga ben avlar man inte på) så måste den ju ha något annat att erbjuda.
Extremt bra resultat i galopp, distans, dressyr, hoppning, körning, mm. Då kan jag tänka mig att man vill ha hingstens talang nedärvd.
// Linda
Jag tycker det är kanonbra att folk fortfarandeHåller helt med dig!
Men tydligen får man inte avelsvärdera sin hingst för att få kritiken om den. VEM har sagt att alla som gör det SKA ha sina hingstar till
allmän avel? Och varför finns avelsklass 3 för om dom inte duger till någor?
"" Hörde en ganska oproffesionell kommentar på Grevagården igår. En hingst fick inte så höga poäng på exteriören, "men det gjorde ju inget, för han skulle ju bara producera -brukshästar-" : Man blir ju livrädd!!!!!!!
En godkänd hingst SKA inte användas inom aveln. Punkt.
Den tillför inget som inte de godkända hingstarna har.
Och klass III för mig är inte godkänt.
Li
Håller helt med dig!
Men tydligen får man inte avelsvärdera sin hingst för att få kritiken om den. VEM har sagt att alla som gör det SKA ha sina hingstar till
allmän avel? Och varför finns avelsklass 3 för om dom inte duger till någor?