Arabhingsten Aladdinn?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Getaway_hon
  • Startdatum Startdatum
Har oxå häst me honom i stamtavlan... (Min pålle är E:Chock som är E: Nimbusz som är E:Aladdinn) Vill oxå veta det...

Sv: Arabhingsten Aladdinn?

Avrundar den här gamla tråden med att skriva in att fantastiske avelshingsten ALADDIN avled i början av januari 2010,alltså blev han 35 år gammal.

Aladdin fick ca 1300 avkommor världen runt.

Det är intressant att se att Aladdin så väl som Probat lämnat både ston och hingstar av hög kvalitet för att föra deras linjer vidare.
Undrar om vi någonsin får fram en hingst av den kalibern igen i Sverige,som lämnar sådana spår i aveln utomlands oxå..
Tror den tiden är förbi.

PS.Det var Ilbor De Raynes som brann inne på flygplats i Frankrike,i väntan på att flygas till USA.Tragiskt.

Väcker liv i denna tråden eftersom Aladdin är "morfarfar" till mitt sto och jag gärna vill veta lite mer om honom :D Alltså lite blandad fakta utöver det som redan nämnts i tråden.

Senast ändrad:

Saxat från SAHfs forum och författat av Anette Mattsson

Aladdinn (stavat Aladdin i svenska stamboken) fick somna in för ett par dagar sedan, 35 år gammal. Han var en av de största arabhingstarna genom tiderna och blev innan sin export till USA Svensk Rikschampion hingst 1978. Året därefter blev han utnämnd till US National Champion Stallion.

"Aladdinn föddes 1975 här i Sverige hos Erik Erlandsson och han avslutade sina dagar på Taylor Ranch i USA (som även har haft Muscat och Nariadni). Han var efter cirkushingsten Nureddin (Witraz-Norma) och modern var skimmelstoet Lalage (Gerwazy-Lafirynda).

Aladdinn var en fantastisk hingst som har haft en enorm betydelse för arabaveln… det finns all anledning att återkomma med en närmare presentation av honom och hans avkommor i SAM 1/10. Om ni har något minne av Aladdinn eller något ni vill säga om honom eller hans avkommor, skicka in det till mig så att vi kan få med det i tidningen. Han var en otrolig ambassadör för svensk arabavel och älskad världen över.

Mina tankar går till familjen Taylor, som gav honom ett fantastiskt hem under hans sista år… "

Saxat från SAHfs forum och författat av Anette Mattsson

Aladdinn (stavat Aladdin i svenska stamboken) fick somna in för ett par dagar sedan, 35 år gammal. Han var en av de största arabhingstarna genom tiderna och blev innan sin export till USA Svensk Rikschampion hingst 1978. Året därefter blev han utnämnd till US National Champion Stallion.

Vet du vad han blev såld för? till usa då sas.

Var det inte han som blev såld för 24 mille eller ngt sådant. Tror du kan hitta mera info på SAHF:s hemsida:)

Sv: Re: Arabhingsten Aladdinn?

I 2006 var Alladinn med andra gamla hastar pa US Nationals och "visade upp sig". Ngnstans har jag showprogram fran dar..
Han har massor av offspring i USA och manga av dem har tyvarr ett kraftigt underbett enligt utsago, ngt som de amerikanska agare "tog hand om" genom surgery. Men vet Euroladdinn fran nar jag arbetade med Dr. Sears att Euroladdinn sportade ungerfar en centimeter overbett.. Det kommer ocksa fram i 2ndra och 3e generationen...Dock drabbar det inte alla forstas.. Finns sakert de som inte har overbett.. Helt beroende pa hur lik "daddy" de ar..

Tror saljpriset om jag inte missminner mig, var runt US$ 250 000. Men gor inget quote om detta.

Sv: Re: Arabhingsten Aladdinn?

I 2006 var Alladinn med andra gamla hastar pa US Nationals och "visade upp sig". Ngnstans har jag showprogram fran dar..

Menar du att du har sett honom?!?!?!:eek: avundsjuk!!:angel:

Föresten, jag har inte lyckats hitta några bra bilder på honom på internet. vet ni någon bra sida?

Det finns en Alladdin-avkomma på "min" ridklubb :)
Dock en icke planerad sådan då mamman var connemara;)

Ja, minst sagt. Eftersom han exporterades 1978 kan den avkomman som yngst vara 31 år. Det måste väl nästan vara en annan Aladdinn som menas?

KL

Jösses så fin han är! Han står sig fortfarande tycker jag!

Finns han på semin?
Inte för att jag ska betäcka, men jag tycker han är riktigt fin!

Tack så jättemycket!:bow:

En liten fråga bara. Var han inte väldigt grov i kroppen för att vara arab? Eller är det bara vissa bilder som luras?

Personligen tycker jag att han hade perfekt grovhet. Gillar inte när dom är för smäckra och barbiehästaktiga, lite för modernt. :)

Vad i herrans namn håller de på med? Jagar hästen med hinkar och annat?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 227
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka