Arabhingstarna, Ben njmin, Raswan.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jacksson_95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 114
J

Jacksson_95

Hej tänkte bara höra här om det är någon som har någon av dom hära hingstarna i någan av era hästars släkt. eller någon som vet något om dom ?

// Anna

Sv: Arabhingstarna, Ben njmin, Raswan.

Ben njamin har inga avkommor. Raswan har 6 st av vilka en är exporterad till Norge, Asil El Kajal. Tror han använts i avel där. De övriga har inga registrerade avkommor och stammen upphör då i Sverige. Kan finnas oregistrerade avkommor men dom blir osynliga och återfinns inte som araber.

Hej
Om jag inte missminner mig var i alla fall Benjamin av Crabbet-stam. Jag har sett fotografi på honom i ett gammalt nummer av Arabian Horse World.
Prova att söka på Crabbet (tror inte stuteriet finns kvar, men fanns i England).
Hälsningar
Maggan

Förmodar att detta är den Ben Njamin som Tor och Tina Sjöberg födde upp. De hade även Raswan. Ben Njamin är efter Nijamin u. Shams El Inriah och är moderlivsimport. Det är rena Egyptiska linjer på båda sidor och ingen av förfäderna har Crabbetursprung. Direktimporter från Egypten till Tyskland.

Förmodar att detta är den Ben Njamin som Tor och Tina Sjöberg födde upp. De hade även Raswan. Ben Njamin är efter Nijamin u. Shams El Inriah och är moderlivsimport. Det är rena Egyptiska linjer på båda sidor och ingen av förfäderna har Crabbetursprung. Direktimporter från Egypten till Tyskland.

Nej då, den Benjamin jag talar om är/var INTE svenskuppfödd. Minns inte när han levde, men nånstans mellan 1940-1960. Crabbet är jag nästan säker på, men hästarna som bildade grunden till det på sin tid berömda Crabbet-stuteriet var av egyptisk härkomst. Jag TROR att damen som hade Crabbet-stuteriet hette Lady Wentworth eller något liknande.
Bilden på Benjamin jag sett (svart/vitt fotografi) visar en liten mörk, ganska rundnätt herre.
Maggn

Ben njamin har inga avkommor.

jo då ben njamin har iaf två avkommor som jag vet iaf. varav en ej är reggad den äger jag men den andra ska iaf. vara reggad skulle jag tro.

köpte ett arabsto i somras som inte är reggad än men som är efter ben njamin eller benjamin.. någon som har bilder på honom?? hon är född 05..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
983
Senast: ako
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka