Arabhingst

åke

Trådstartare
Vad anser ni att den viktigaste egenskapen hoss en arabhingst i avel är?Är det stoltheten?Stegen?Eller kanske rent av färgen?

Sv: Arabhingst

Lynne,exteriör(brukar hänga ihop med hur den rör sig,hehe),friröntgad(tycker att alla hästar som går inom avel bör vara friröntgade..).
Jag vill se en hingst med utstrålning,lite kolla på mig attityd.
Men det översta är viktigast för mig.
Färg spelar ingen som helst roll.

åke skrev:
Vad anser ni att den viktigaste egenskapen hoss en arabhingst i avel är?Är det stoltheten?Stegen?Eller kanske rent av färgen?
1. Bra överlinje och kropp.
2. Bra ben.
3. Bra rörelser (inte bara showtrav, som en del kan ha).
4. Väl ansatt hals med bra övergång till huvudet.
5. Ett vackert huvud, med bred panna, dishen på rätt ställe, stora, vackra korrekt placerade ögon.

Lägg till detta ett milt sinnelag och mycket utstrålning samt förmågan att nedärva alla egenskaperna.

Färgen kommer på plats femtioelva.

Carina på Silver Arabians

åke skrev:
Exteriör - allt vad den innebär för en arabhäst inkl. ARABtyp - temperament, inkl. utstrålning - rörelser, inkl. korrekthet i ben/rörelser - ridbarhet - härstamning!
Färg är helt oväsentligt, säger som Carina på SA, plats femtioelva.....typ, eftersom en bra häst har ingen färg!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Bra extriör, hållbarhet, BRA temperament & PRESTATION!
Dvs utbildad/tävlad. (Med gott resultat)

Senast ändrad av en moderator:

Såg när jag läste andra svar att jag hade glömt (kanske för att det är så självklart): rätt härstamning (dvs rätt för mina avelsmål) och att den är friröntgad.

Egen prestation är inte nödvändig i mina ögon. För mig räcker det med prestationsstam samt korrekt exteriör. Då vet jag att hållbarheten finns där. Naturligtvis är det ett extra plus med egen prestation, men jag skulle inte välja bort en hingst pga brist på det om resten stämmer. Däremot gör jag inte avkall på något av mina andra krav till förmån för prestation.

Det är väl en helhet så att säga.
God exteriör, bra rörelser och arabtyp och så bra psyke förståss.
Skulle aldrig välja en hingst som bara har något utav det här.
En vacker häst med uruselt psyke är ju inget att betäcka med. Eller en vacker häst utan rörelser... Det är ju heller inget att ha.
En hingst utan arabtyp men som har allt det andra skulle jag heller inte använda.

// Anna ** som vill ha en helhet**

Ska tillägga att även för mig kommer färgen låååååångt ner på listan.
Håller med Carina (kommer inte ihåg vem av er :D så det är praktiskt att ni heter likadant.)
En bra häst har ingen färg.

// Anna

Ridbarhet och exteriör kommer först. Han ska vara positiv och ambitiös och ha lätt för samling och hoppa bra. Exteriören ska vara korrekt med bra halsansättning, ben och överlinje. Hur silkeslen och lång manen är spelar ingen roll alls. Jag vill kunna använda hästen till dressyr, hoppning och då måste temperamentet också vara bra.

det är inte bara hållbarheten man vill se genom prestation.
Man vill se om talangerna finns också.

__Stilett__ skrev:
det är inte bara hållbarheten man vill se genom prestation.
Man vill se om talangerna finns också.
Jo, jag förstår vad du menar. Men jag menar att det är fullt tillräckligt svårt att hitta en hingst som uppfyller mina andra kriterier, så jag är beredd på att göra avkall på egen prestation. Men så avlar jag ju inte inom någon specifik disciplin heller. Och eftersom jag främst letar helpolskt, så blir det mest galoppmeriter det handlar om.

Så, vilken hingst tycker ni uppfyller era krav.

bananalama.gif

Morot skrev:

bananalama.gif

Precis den frågan jag satt och var lite nyfiken på!
Vilka hingstar har ni betäckt med? Vem är drömhingsten?

Morot skrev:

bananalama.gif

Jag har bet. ett av mina ston i år....(hade gärna betäckt alla men kan ju tyvärr inte behålla alla föl själv heller).....med min egen hingst Milagro (PL) (Gil PL x Marunka PL/Mokan PL) - idel, ädel gammalpolskt Kuhailanhingst med galopp- och hoppmerieter förutom utställning och avel. Egna sådana....Och fantastisksa galoppmeriter i släkten med Derby-, Oaks-, Kriterium- och Stakesvinnare i långa rader.

Men andra hingstar jag mycket väl kan tänka mig i dagsläget är
- Wadim PL (Grandorr US x Warszula PL/Palas SU) - idel, ädel gammalpolsk med nypolsk
- Falsyfikat PL (Argo PL x Fantastka PL/Palas) se Wadim PL

Ja, det är - typ - dessa tre i Sverige....
mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag gillar Brask, eftersom jag haft mkt kontakt med honom själv.
Han är rolig att rida!! fin att se på, bra mankhöjd.

prestationsmässigt så tycker jag givetvis Luxor ligger på topp.

Avlar dock inte. Har bara en arab själv som är under utbildning.
Kanske betäcker man henne framöver men hingst vet jag inte.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 622
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 492
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka