Arabhingst på semin!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Astor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 644
A

Astor

Hej!
Undrar om någon vet om det finns arabhingstar på semin? Skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig med min fråga :rofl:

Sv: Arabhingst på semin!

Hej!
Jag gjorde en sida förra året med de hingstar som löst licens.
Av de jag hittade fakta om var det bara en som fanns på fryst semin(ingen färsk) o det var Girlan Bay (stavr han så?).
Du kan se vilka som löste licens förra året på sidan www.svenskaarabhingstar.tk

Samsheik finns på fryst.
Vi har ett par andra i frysboxen också (Sambist o Santana HF) men ngn licens löser man inte förrän det finns en bokning.

Tyvärr finns det inga på färsksemin. I varje fall inte förra året.
Jag skulle gärna ta en arabhingst till min seminstation, eftersom jag är övertygad om att det finns efterfrågan på färsk-sperma till i alla fall 20 arabston och minst 20 andra, typ travare.
Men jag är för slö för att skaffa nån själv, och jag vill ha tag i en BRA hingst i så fall.
Min favorit vore El Waldo, men tyvärr är han för släkt med mina egna ston.

Det finns hur många hingstar som helst på semin! Kanske inte svenska, men hur många utländska som helst. Vad vill du ha färsk eller frusen? Färsk går att få från hela Europa, frusen då kan du ta från USA. De svenska hingstarna finns inte på semin för att underlaget är så dåligt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många som är intresserade. Å andra sidan har vi väl inte så väldigt många bra hingstar i Sverige heller. Hingstar finns men dålig kvalité.

madde++++

Men finns det så många på färsk i Europa?
Man får ju inte ha hingsten verka med både naturligt o färsk semin på en gång. Iaf i Sverige.
Men det är ju kanon om det finns att få .... vet någon något snitt pris på strån o hur många man får för en språng summa?

Det är ju ingen lek att ta färsk skicksperma från utlandet.

Det sker ju varje dag på hbl sidan under avelssäsongen så inte är det så svårt.

Det är ju ingen lek att ta färsk skicksperma från utlandet.

Alla andra hästraser verkar ju lyckas, så varför inte araberna. Har många vänner som lyckets bra. *Visst de finns de som har otur också, men de flesta lyckas.

madde++++

Idag går skicken så fort att det inte blir så stor skillnad mellan sverige o europa. Det som verkar kunna bli problem ibland är skick som går iväg o "fastnar" under helgen någonstans. Man kan behöva "följa" skicken över nätet o jaga på fraktbolagen ibland. Men går man via hingststation (bland hbl) så står dem för allt kollande osv.

DEt jag av erfarenhet vet är att jag vid 2 tillfällen har fått väldigt utspädd semin o det var inte mycket liv i den...men det var enda ggn.
Det tog dock iaf på 2a försöket den gången.

Til största delen beror det på att araberna i allmänhet inte står på de stationer som har utvecklade system för logistik och dylikt.
(Det är ju oftast i skickningarna det spricker.)

Vilket i sin tur beror på att de i allmänhet har för få ston.

Du KAN givetvis ta emot ett samtal, köra till stationen, tömma, packa, ringa TNT o s v

Men det skapar betydligt fler felkällor än om sto o hingst står på var sin station med regelbundna frakter mellan sig,

OJ oj! Det här är ju en hel vetenskap för mig som är ovan när det gäller avel. Tack för alla råd och tips som jag fått. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra men jag vill gärna ha tag på en hingst som verkar för semin (fryst eller färskt). Mitt sto vill nämligen inte naturligt och vi har verkligen försökt flera gånger. Ni kanske oxå kunde hjälpa mig med förslag på hingst till mitt sto. Hon är efter Milagro och Julie och morfar är Dylemat.

Det finns ju en hel del hingstar infrysta. Genberg har ju en del, Mitbah's gamlingar finns väl också fryst, likaså har ju Kindh fryst på sina.
Du är väl medveten om att det kostar minst runt 5-6 tusen att få seminerat med fryst, och att dräktigheten är mindre bra på en del av det frysta.

Vilka hingstar har du försökt få henne betäckt med förut?

Jag förstår att det är dyrare med fryst. Vi har tidigare försökt naturligt med en welsh cob, men som sagt hon ville inte trots att hon var hos honom hela sommaren. Nu är hon dräktig med en ridponnyhingst genom insemination(Power Boy) men det fölet ska jag inte själv ha. Jag vill gärna att hon ska bli betäckt med en arab om jag själv ska behålla fölet. Har kollat in Santana men då blir det lite dyrt insåg jag. Ska kolla de andra som du skrev om.

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: Robina
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • En tråd om bäddar