Arabhäst Registratur AB har fått beslut från Länsstyrelsen

Sv: Arabhäst Registratur AB har fått beslut från Länsstyrelsen

Det här är intressant:

Länsstyrelsen har också beslutat att det inte får kosta mer att registrera hästen efter födelseåret och bolaget har fått ett föreläggande att inkomma med ett detaljerat svar på vilka ökade kostnader som registrering av äldre hästar medför.

Så gör ju även AVSH, troligen m fl avelsföreningar.

med tanke pa att jag var tvungen att betala 14000 sek per hast for mina importer fran utsidan av EU (usa) ar jag glad att se detta..Och de lyckades att tappa bort DNA testningen i alla fall sa jag fick gora om det..... Tror inte att det betyder att jag far pengar tillbaka men kanske det hjalper framtida arabhast agare.. Som det ar nu har ju folk inte rad att registrera sina hastar och darfor later bli att avla, vilket i den radande marknaden ar bra i och for sig, men i alla fall.
Tack for uppdateringen.. skall bli intressant och se vad som hander nu...

Det här är intressant:

Så gör ju även AVSH, troligen m fl avelsföreningar.

Jag vet att ASVH gör så men har upptäckt att STC nästan är värre. Så här står det i deras regler för registrering och avser inskickande av registreringshandlingarna senare än tre månader efter att fölet fötts. Som bekant behövs ju en registrering för att få ett pass så egentligen blir det ju passkostnaden fast dom kallar det för förseningsavgift.

Förseningsavgifter

Följande förseningsavgifter (plus moms) tas ut om registreringsansökan kommer in senare än tre månader efter födelsen. Avgiften debiteras fölets ägare när registreringsbevis/hästpass har sänts ut.

3- 6 månader: 1.300 kronor inkl moms
6- 9 månader: 3.875 kronor inkl moms
9-12 månader: 6.375 kronor inkl moms
Kommer ansökan in senare än 12 månader från fölningsdatum kan Svensk Travsport endast undantagsvis medge registrering i stambokens första eller andra avdelning. Avgiften är då 6.375 kronor inkl moms. Avgifter tas ut via Svensk Travsport's avräkningar.

Fast där är ju anledningen lite annan.
Dels att hingstägarna ska få in sina avgifter i tid, och att folk inte ska kunna börja träna hästen, och betala fölavgift och registrering när de ser att hästen är lovande och har talang.

Fast där är ju anledningen lite annan.
Dels att hingstägarna ska få in sina avgifter i tid, och att folk inte ska kunna börja träna hästen, och betala fölavgift och registrering när de ser att hästen är lovande och har talang.
Fast du börjar ju inte träna den mellan 3 - 6 månader, knappt mellan 6 och 12 heller. Kan tillägga att jag trots betalda avgifter inte hade fått alla underlagen för registrering innan fölen var tre månader. Så det var lite chockerande uppvaknade att jag fick straffavgift med en gång. Lagen säger ju innan sex månader.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 205
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka