Arabgalopör

Djurjouren

Trådstartare
Jag gillar utmaningar och rehabilitering av problemhästar. Jag har avverkat islänningar och travare och nu börjar jag mot alla odds att snegla på en galopör.
Mina nerver orkar nog dock inte med en vanlig så jag tjuvkikar på en árab. Ni som kan nått om arabgalopp, upplys mig om sporten. Får ALLA araber starta eller krävs det att de är reggade på nått visst vis?
Hur ser en bra arabgalopör ut? Hur ser en dålig ut?
Är araber mindre "stressade" än en vanlig galopör generrellt sett?
Internationella arablöp vilka åldrar gäller där? Är stora lopp insatslopp?
Berätta allt ni vet.

Sv: Arabgalopör

Jag kan berätta att det är ju inviduellt hur stressad en häst är, det behöver inte vara en arab för att den ska vara mindre stressad. Vi har 7 engelska fullblod och de är inte stressade.

Du får ursäkta, jag är miljöskadad av att ha jobbat på Jägersro med travare i 10 år. alla galopörer där är far omkring som galningar. Gräshoppor kallar travfolket dem :-).
Och när jag jobbade i dopingstallet för många år sen så var det pest och pina att vara dopingkontrollant när det var galopp, de for omkring i boxarna, inte så kul att stå där med en liten håv.

Men självklart finns det säkert undantag, det finns det ju inom alla grenar/raser.

I regel är de hästarna som tränas på landet lugnare, vi fick hem en vi hade haft på träning på jägersro och ett par veckor var han lugn.
Han fick vara ute i hagen och leka lite det gjorde susen.
Jag undrar om inte araberna blir lika stressade inne på jägersro, kolla bara på ponnygaloppörerna vilka jag misstänker har en hel del arab i sig, rena nervvraken när vi tittade på dom då jag gick steg1 kursen. Kastade av ryttare och sånnt.

Tycker det låter som du skulle skaffa lite mer kunskaper först, överhuvudtaget. :smirk:

Vad innebär din "rehabilitering"? Jag håller med Oopsie om att du bör skaffa dig mer kunskap om galoppsporten i helhet. T.ex gå Steg 1 kursen till en början. Personligen tycker jag att de engelska fullbloden är trevligare i allmänhet (om inte annat så har de ett helt annat utbud på löpningar och förtjänst möjligheter) men har dessutom ett arabiskt fullblod i träning som är en pärla. Alla hästar är olika det finns både "hispiga" gotlandsruss och halvblod samt fullblod du kan släppa en bomb bakom.

Alla hästar är olika det finns både "hispiga" gotlandsruss och halvblod samt fullblod du kan släppa en bomb bakom.[/QUOTE skrev:
Apropå bomb:
Jag hade faktiskt ett fullblod, dessutom fd galoppör som älgjägarna på jävelskap sköt av skott bakom, precis när vi gick förbi, cirka fem meter ifrån hästen, de stod vid vägkanten. Min häst ryckte till lite med båda öronen. Jag tror inte ens de såg reaktionen. Långa i nosen blev de i alla fall. :eek: Sen hotade jag att polisanmäla dem men de vägrade säga sina namn. Jag skrev av bilnumret och de skrek medan mitt engelska fullblod med galoppbakgrund stod där lugnt och glodde på dom.;)

Såna jäkla idioter !!!
Undrar vad dom hade gjort ifall din häst inte hade varit så lugn utan kastat av dig framför fötterna på dem & du hade brutit ryggen eller nått ?!?!

Glamoroza ox skrev:
Såna jäkla idioter !!!
Undrar vad dom hade gjort ifall din häst inte hade varit så lugn utan kastat av dig framför fötterna på dem & du hade brutit ryggen eller nått ?!?!

Jag vet, de var inte kloka, nu är det nya jägare, men just det där gänget var hatiska mot hästar. Jag vet inte varför. De körde och prejade ponnys som gick på vägen med UNGAR på :mad: Jag anmälde men det hände ju inget så polisen var inte intresserad.

Vi ska försöka hjälpa dig! Det finns rätt mycket hemsidor bland annat www.unggalopp.nu och www.isolaracing.se där det finns mycket info om galoppen i allmänhet. Dessutom har arabgaloppklubben en egen hemsida om just arabgalopp. Du verkar vara mest intresserad av araberna. Araberna i sverige har dåliga möjligheter att springa in vad de kostar samt är svåra att matcha pga för få löp men visst de är mindre och långsammare än fullbloden och på så sätt en bra häst att börja med. Jag tycker att du borde testa att hjälpa till hos någon och kanske rida lite på jägers och på så sätt komma innanför dörrarna och se hur hästarna igentligen är. Jag förstår att travfolket kallar dem gräshoppor det var någon i galoppsporten som i Vinnare kallade travarna för "möbler som står där man ställer dem" (inte så populärt bland travfolket). Själv smyger jag omkring runt knutarna på stallarna för att inte bli överkörd när jag är nere. De är några som har kört rätt upp i häcken på mig och mina hästar när jag har varit nere för att starta, inte konstigt om mina hästar som aldrig sett en travare med sulky flyger i luften...

Oh, ett vettigt svar!!!! Tack!!! Möbler..... Det var kul, har jag aldrig hört.
Jag kan mkt väl tänka mig att Jägersro är inte bästa stället att bedömma en galopörs psyke, tar väl fram det sämsta i dem.
Sk akola lite på länkarna du gav mig, tack!!!!

Annika glömde att ge dig adressen till arabgaloppens web:
www.arabgalopp.com

Det finns ett par bra bonusar med arabgaloppen. Även om prispengarna är små (jämf med fullbloden) så är konkurrensen också liten.

Dessutom är suget efter pensionerade arabgaloppörer stort bland distansfolket. Du får ofta MER betalt för en hel ex-galopp arab som 6-7 åring, än vad du gav för den som åring, 2-åring.

Sedan är det den internationella kompis-aspekten.

Så gott som alla håller på med arabgalopp är måna om själva sporten. Det betyder stora möjligheter att få vänner runt om i världen.

besök www.ifahr.net för en internationell utblick

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka