Arabfolk, vill ha regnummer..

Alexandra_W

Trådstartare
Sitter och ska fylla i anmälan till premieringen för Kele och de är så nitiska så de vill ha regnummer på samtliga i stammen. Lyckats snoka rätt på de flesta, men två stycken går jag bet på.

Så, finns det någon som vet vad följande har för regnummer:

Cala d'Or (Garbo x Opalina)
Polonia (Pohaniec x Sweet Nicolina)

Tackar =)

Då återstår bara Cala d'Or!

Btw, varför har äldre araber ofta en extra nummerserie? Kollar man nu så är det ju FA 200/00 t ex (Visions, nummer 200 registrerad år 2000). Men t ex Polonia då har FA 85/75-79? Sett det på flera av de lite 'äldre' hästarna? *nyfiken & okunnig*

Så här står det i stamboken, men man blir ju inte klokare för det:
Hingstar och ston som stambokförs har särskilda registreringsnummer. Dessa består av FA-numret med tillägg av de två sista siffrorna i årtalet för stamboksföringen.
Ex: Alcazar, FA 142/79-82.

Ah, fast då fattar jag nog. FA 14/00-02 t ex borde då betyda att den registrerade som häst nummer 14 200o, och stamboksfördes 2002?

MEN, då kommer det intressata, nämligen när det ser ut såhär: FA 56/68-67. Då blev det obegripligt igen?

De importerade hästarna har skummare nr, som ditt exempel ovan.
Men frågan är om det inte som i Bilbao's fall med nr Fa 111/68-66 är så att han imorterades 1962, fick sina första avkommor 1966.
Det borde kunna vara så att han "stambokfördes" 66, men att stamboken inte var klar förrens 1968??
Samma sak med Kariba FA 38/68-60. Han importerades ju 1959 och borde ha visats på premiering 1960?

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII