araber +namn(avel)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Peter.E
  • Startdatum Startdatum
P

Peter.E

Hej!!

Nån som vet hur man får fram namnen på arab-hästar och vilken betydelse har namnen eller betyder dom inget?

Finns det nån stans där man kan hitta namn och vad namnen betyder?? :smirk:

Sv: araber +namn(avel)

Det är väl olika från uppfödare till uppfödare. Alla bestämmer själva vad hästarna ska heta. Fast det får bara finnas en arab som heter ett namn.
Vissa namn betyder något andra inte.

Här är en sida med lite namn på.
Fast om betydelsen stämmer helt är väl inte så säkert...
Titta på de svanska namnen :D
Är det lika illa på övriga språk så ska man nog ta betydelsen med en nypa salt... ;)
Det finns även massor av andra namnsidor. Kan dock inte adresserna.

http://www.20000-names.com/

// Anna

Peter.E skrev:
Hej!!

Nån som vet hur man får fram namnen på arab-hästar och vilken betydelse har namnen eller betyder dom inget?

Finns det nån stans där man kan hitta namn och vad namnen betyder?? :smirk:

Om inte engelska är något problem så finns det en tråd på Straightegyptians om att namnge araber: What's in a name

Många vill namnge sina hästar med namn som betyder något, men det är ingen regel. I Polen är traditionen att ge fölet ett namn med samma begynnelsebokstav som modern. Och många av namnen betyder något på polska. Jag har polska linjer och två av mina ston heter Nieszpora (=aftonsång) och Narzeczona (=fästmö). Jag följer bokstavstraditionen själv, men har inte lyckats så bra med betydelsen. Alla bra polska ord på N är slut... ;)

Carina på Silver Arabians

Ok.. tack så mycket ska utforska sidan :)

Senast ändrad av en moderator:

tack ska kolla igen sidorna få se vad man kommer fram till :)

Senast ändrad av en moderator:

Boll skrev:
Här är en sida med lite namn på.
Fast om betydelsen stämmer helt är väl inte så säkert...
Titta på de svanska namnen :D
Är det lika illa på övriga språk så ska man nog ta betydelsen med en nypa salt... ;)
Det finns även massor av andra namnsidor. Kan dock inte adresserna.

http://www.20000-names.com/

// Anna

ehhhh, de stämmer i alla fall för Native American Indian och persiska, egyptiska, arabiska språken....t.ex.
Eftersom jag ej döper mina araber efter svenska namn har jag ej kollat......

Kolla in de svenska namnen :D
Det är riktigt kul!! :rofl:
Egentligen är det väl kanske inte betydelsen i sig, utan vissa av själva namnen som är lite märkliga...
Äh, gå dit och kolla så ser du själv vad jag menar :D

// Anna

Senast ändrad:

De andra har redan svarat dig bra. Jag har en sambo från marocko som kan arabiska, han döpte vår fölunge (arabhingst) född i år till Al Ja'bar, som är just arabiska och betyder "den mäktige"

Tycker det är kul när namnen betyder något! :)

Camilla

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Robina
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka