Arab som första häst?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej, vet inte var tråden ska ligga men hoppas att den ligger rätt. Har inte tänkt att skaffa egen häst/foderhäst än men jag undrar om man kan ha en arab som första häst? Jag är inte nybörjare eller så men ändå. Vissa säger att araber är för hispiga och skygga för att ha som första häst och andra säger att de är jättesnälla och funkar perfekt som första häst. Är arab en bra första häst eller ska man hellre satsa på en annan ras? Självklart vet jag att det är olika från häst till häst:)

Sv: Arab som första häst?

En arab är en vaken häst. Den reagerar ibland på saker som andra hästar kanske inte ens ser. Om man är flaxig och osäker i sitt sätt att hantera den så kan det bli problem med en nervös häst. Med detta sagt så tycker jag att du istället ska se på det possitiva med araben.
En arab är en intelligent varelse som oftast är väldigt vänlig. Den omtalade hispigheten och skyggheten beror vanligen på felaktig hantering. De som klagar på hispiga araber skulle besöka en distanstävling där större delen av hästarna är araber. Hästarna står vanligen och sover i grinden iklädda grimma.

Jag har en shagyaarab korsning, och det är min första häst.
hon har nog de flesta egenskaper en häst kan ha

*snäll
*arbetsvillig
*lättlärd (MEN, första gången något nytt ska göras, är det alltid livsfarligt)
*klok
*otålig
*blir lätt stressad vid situationer hon inte är van vid
*full med energi
*på alerten
*känslig (i munnen, för sitsen och skänklar osv)
*lätt att hantera

Det finns araber som är som min, eller stencoola, eller någonstans mittemellan.
Precis som shaggy skriver så är de ofta vakna, med allt vad det innebär.

Tycker araber varierar ganska mycket om du menar hur de är i ridningen?

Min arab var rätt lat, han älskade fart, och galoppera fort, men seg i all annan ridning:)

Sen är dom ju ofta mjuka snälla hästar som liksom är lätta att bromsa och blir man lite sur för dom inte lyssnar tar dom ofta åt sig och lyder då
.
Alla araber jag träffat har varit väldigt lätta och trevliga och LUGNA i hantering, stor medfödd respekt för människan.

Jag hade arab som förstahäst. Hade knappt ridit på 25 år och skakade som ett asplöv första gången jag satt upp på honom. Han gav mig massor med självförtroende, och lämnade över mig till andrahästen, också arab. Med henne har jag utvecklats jättemycket. Hon är lite tittigare än vad han var och mera att hon vill hämta självförtroende hos ryttaren när det kniper, men är en gudasnäll häst som man kan sätta upp ett småbarn på. Hon hade också funkat som förstahäst.

Klart att du kan ha arab som förstahäst. Du ska leta efter den individ som passar dig.

Den dära hispigheten brukar mest ha upplevts av folk som aldrig träffat en arab är mitt intryck :meh:

Jag tycker araber är lättsamma och följsamma hästar. Nu har jag bara haft två själv men ridit andras också. Det är bara en av dom som varit komplicerad resten har varit riktigt trevliga. Sen är det som med alla andra hästar, vissa är piggare och mer alerta medans andra är lite latare och lugnare.

Hittar man rätt häst kan det vara en jättebra förstahäst :)

Även jag hade arab som 1:a, 2:a, 3:e, 4:e, 5:e och 6:e häst. Underbara hästar, jag skulle aldrig köpa något annat! Möjligtvis en blandning med arab i då :D

Araber är experter på att känna av läget, anpassa sin nivå efter ryttaren osv. Oftast så kan väldigt små barn hantera dem för att de förstår att man inte kan hoppa med dem osv osv.

Får man tag i en lugn och trevlig individ, så varför inte.

Däremot araber som är flamsiga och mer eldiga i temperament hade jag inte rekommenderat någon som första häst.

Jag själv har tyvärr bara dåliga erfarenheter både runt arabhästar och de som haft dem..ofta har det faktiskt varit förstagångshästägare som valt alldeles för svåra hästar och araben är mer i luften än på marknivå, odräglig för alla att hantera osv

Får man tag i en lugn och trevlig individ, så varför inte.

Däremot araber som är flamsiga och mer eldiga i temperament hade jag inte rekommenderat någon som första häst.

Jag själv har tyvärr bara dåliga erfarenheter både runt arabhästar och de som haft dem..ofta har det faktiskt varit förstagångshästägare som valt alldeles för svåra hästar och araben är mer i luften än på marknivå, odräglig för alla att hantera osv

Rasen spelar väl ingen som helst roll för det påståendet, eller? En flamsig och eldig häst är nog ingen bra förstahäst, oavsett om den är arab, shettis eller nordsvensk liksom :D

Sannolikheten för en sådan individ är för mig större inom vissa hästraser, så jo det är visst viktigt att tänka på anser jag.

Mycket i beteende och temperament ÄR rasbetingat

Ja jag vet inte, jag har ju hållt på med araber halva mitt liv och aldrig stött på någon som du beskriver.

Mkt energi och alerta ja! Men de har alltid full koll på sin människa, och är det en liten människa (barn) så visar de väldigt stor respekt och vågar knappt röra sig ur fläcken.

Och jag har erfarat motsatsen..
Hästar som är sådana till sitt temperament och att det är rasbetingat.
Jag har aldrig mött en lugn arab utan just bara skvättiga och hispiga..som inte ens kan ledas i avslappnad skritt..jag skulle bli tokig

Att de har mycket energi och är alerta tycker ju jag är något som kräver sin ägare ibland och därför så skulle jag iaf inte rekommendera den som en första häst.

Som första häst ska man definitivt gå efter individ och inte ras och jag anser att det är större chans att misslyckas inom vissa raser till att få en stabil, trygg individ

Senast ändrad:

Fast då är det ju inte rasen som är problemet utan ägaren. En arab med en spattig nervös matte blir spattig och nervös. Om TS har koll på sig själv och sitt kroppsspråk kan jag inte se att den typen av problem skulle riskera uppstå i någon större grad med en arab än med tex ett halvblod.

Då har vi helt enkelt olika erfarenheter och uppfattningar.

För mig är det som sagt väldigt rasbetingat hur de är och beter sig också, inte bara hur de uppfostras eller handhas.
Sannolikheten att individer är som de är med dess egenskaper inom en viss ras är ganska stor.'

Och gällande fel personer som har dem ..tja, till grundfrågan så nej jag rekommenderar den inte därav då som första häst eftersom att majoriteten av araber jag mött är vassare/varit för svåra.

Men vi alla anser ju olika om vad för slags häst eller ras som är den ultimata också

Senast ändrad:

Om de nu skulle vara så otroligt nervösa och hysteriska hur kan det då komma sig att de står och sover på distanstävlingar där det ränner runt folk och hästar hela tiden? Om jag ska utgå från vad jag ser på olika typer av tävlingar så är havlblod riktigt hopplösa varelser som är totalt okontrollerbara.
De araber jag sett som varit nervösa har alla haft en sak gemensam och det är ägare som inte kan läsa häst alls.

Vassa? Undrar just vad det är för hästar du har träffat. Jag upplever mina som väldigt förarveka faktiskt. Hingsten jag har (ja, vuxen och har betäckt) är så lätt att ha med att göra att jag skulle kunna ge grimskaftet åt en 3 åring och låta denne leda runt honom.
Även de tränare jag har anlitat som har haft mkt araber i träning berömmer dem just för deras otroligt lätta temperament, för att de så gärna vill tillfredsställa och göra rätt för sig.

Ett tag funkade inte haglösningarna, så enda lösningen var ett gå igenom stohagen med honom vid varenda in och utsläpp, det fungerade hur bra som helst, förutom att stona givetvis var supernyfikna och skulle fram och flörta med honom.

Hingstens mor skulle iväg på inkörning, 3:e dagen satte tränaren på vagn, för det fanns inget mer att träna på.

Jag känner inte alls igen beskrivningen du ger. Mina hästar skulle aldrig fundera på att hålla på o takta i grimskaftet, jag skulle precis som du bli tokig av ett sådant beteende. Har jag sagt skritt så är det ju faktiskt skritt som gäller, tills jag säger något annat.

Grunden för araben är ju dessa individer som kommer från öknen. Dessa bodde i tält med sina ägare och deras familjer. Vid dåligt väder så bodde hästarna i tälten, med barn, kvinnor och allt som hör därtill. En häst som inte klarar det mentalt avlivades givetvis, man riskerade inte barnen för en häst.

De är väldigt känsliga och bra på att läsa av sina människor! Så. som några redan skrivit, om människan är hispig blir arabhästen hispig. En osäker nybörjare/förstahästägare kan lätt få en nervig arabhäst.

Hade samma osäkra mäniska haft en nordsvensk hade de blivit översprungna. Hade de haft en shettis hade den inte rört sig ur fläcken. (Lite överdrivet!:p)

Beror helt på individen precis som med alla andra hästar, vissa är hur lugna som helst och vissa är hetare, räddare, vassare de gäller alla raser.
Sen kan jag tycka att araben är kvickare i både kroppen och hjärnan än många andra hästar.
Min förstahäst va ett misshandlat arabsto som tidigare gått ganska höga klasser i dressyr.
Hon va missförstådd, rädd och känslig. Inte optimalt men nu är hon ändå den bästa förstahästen jag kunnat önska mig, hon har lärt mig allt.
Men man får ju hela tiden se till att vara ett steg för dom.
Sen kan jag tycka att en arab som blir rädd för något är lite svårare att ha koll på än tex ett stort halvblod för araberna är så grymt kvicka.
Men får man väl en arab på sin sida så har man en vän för livet :)

Ja jag vet inte, jag har ju hållt på med araber halva mitt liv och aldrig stött på någon som du beskriver.

Mkt energi och alerta ja! Men de har alltid full koll på sin människa, och är det en liten människa (barn) så visar de väldigt stor respekt och vågar knappt röra sig ur fläcken.[/Q

HÅLLER MED TILL 100 PROCENT"!

Jag har aldrig träffat en s´ådan arab som stämmer in på arabryktet.
Och jag har träffat många.

Araber är så otroligt lugna och respektfulla mot människor, visst kan du väcKA upp det eldiga om de får springa.

Men jag tycker araber överlag är otroligt lugna hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2