Sv: Arab som första häst?
Vassa? Undrar just vad det är för hästar du har träffat. Jag upplever mina som väldigt förarveka faktiskt. Hingsten jag har (ja, vuxen och har betäckt) är så lätt att ha med att göra att jag skulle kunna ge grimskaftet åt en 3 åring och låta denne leda runt honom.
Även de tränare jag har anlitat som har haft mkt araber i träning berömmer dem just för deras otroligt lätta temperament, för att de så gärna vill tillfredsställa och göra rätt för sig.
Ett tag funkade inte haglösningarna, så enda lösningen var ett gå igenom stohagen med honom vid varenda in och utsläpp, det fungerade hur bra som helst, förutom att stona givetvis var supernyfikna och skulle fram och flörta med honom.
Hingstens mor skulle iväg på inkörning, 3:e dagen satte tränaren på vagn, för det fanns inget mer att träna på.
Jag känner inte alls igen beskrivningen du ger. Mina hästar skulle aldrig fundera på att hålla på o takta i grimskaftet, jag skulle precis som du bli tokig av ett sådant beteende. Har jag sagt skritt så är det ju faktiskt skritt som gäller, tills jag säger något annat.
Grunden för araben är ju dessa individer som kommer från öknen. Dessa bodde i tält med sina ägare och deras familjer. Vid dåligt väder så bodde hästarna i tälten, med barn, kvinnor och allt som hör därtill. En häst som inte klarar det mentalt avlivades givetvis, man riskerade inte barnen för en häst.