Arab i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 306
Sv: Arab i halvblodsaveln

Hittade bara den här tråden..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=697519&highlight=halvblod+arab

Gissar att det var den du menade. Jag vet inte om jag tycker det finns tillräckligt många bilder för att säga att korsning mellan arab och halvblod ger en dålig typ. Jag tror helt klart fortfarande att vi skulle vinna på att använda oss mer av arabblodet i halvblodsaveln. För att få ett snabbare resultat så att få det genom en anglo, men eftersom det verkar vara svårt att hitta en som duger, (om det nu finns någon som letar?) så vet jag inte hur vi ska lösa det. Alla vill ju ha perfekt resultat på första generationen, och jag har läst av flera större uppfödare att det tar några generationer innan man har fått sin drömhäst.
Ulrika

Personligen tror jag mer på anglo än ren arab till dagens halvblodsavel.

Anglo ja, det tror jag också, faktiskt mer på det än på rent fullblod. Men eftersom det inte verkar finnas intresse för att ta in en anglo till svensk halvblodsavel, så hade jag inte varit främmande att köpa ett sto som var 50% arab en vacker dag(anglo eller halvblod). Som sagt, nu har jag hittat mitt drömsto, ska bara se om allt går i hamn. Det är 25% arab i henne(bra arabblod för sporthästavel), förrutom de 50% engelskt fullblod, och 25% hannoveranare, och det är inget jag har hittat mycket av i den svenska aveln. Därför får jag helt enkelt importera. Tar jag inte denna så kommer jag ha ganska mycket jobb med att hitta en som ligger så i blodet. Känns som det är en bra start för en framtida avel av sporthästar.
Visst kan jag skapa den här kombinationen själv, men eftersom man inte kan räkna med sto varje gång så kommer det antagligen att ta lång tid.. Och som sagt, jag hade inte varit rädd för att ta ett 50% arab 50% hbl sto för avel, så länge storleken och allt annat är ok.
Ulrika

Trådlån!;)

Hej på er!

Jag har ett arabsto som jag har funderat på att någon gång i framtiden betäcka med en halvblodshingst om hon fortsätter att utvecklas till det positiva.

Hon är 6 år och är e: Elcatero u:Soza ue: Glaz. I dagsläget så är hon i början av en förhoppningsvis lång och bra distanskarriär. Den inriktningen har valts pga. eget intresse, men hon har även talang för dressyr och hoppning och rids i de diciplinerna för en så allsidig träning som möjligt.

Vad skulle ni välja för hingst? Titta gärna in på hennes hemsida för bilder och lite mer detaljerad presentation, http://web.telia.com/~u55016764/

Tack på förhand, Camilla.

Instämmer med föregående talare. Om jag skulle välja halvblod till henne hade jag valt ett halvblod med mycket fullblod i.
Ulrika

Instämmer med föregående talare. Om jag skulle välja halvblod till henne hade jag valt ett halvblod med mycket fullblod i.
Ulrika

Skulle ni kunna förklara för en novis varför ni tycker att det vore bättre med ett Engelskt Fullblod?:bow:
Camilla

Det beror ju på vad du är ute efter. Jag kan inte så mycket om anglorasen, men jag har förstått att den är mycket underskattad i Sverige. Dessutom så behöver vi ju anglosar som förädlare för halvblodet. Om jag var du så hade jag tagit kontakt med någon som föder upp just anglosar och pratat med dem eller kanske föreningen(?), de har säkert ett bra förslag på hur du ska tänka när du vill avla anglo. För mig så är anglo verkligen sporthästarnas racerbil, och jag har hört ryktas om att de ska vara både lättlärda och trevliga att ha att göra med ;). Skulle gärna vilja ha en en dag :)
Ulrika

Sedan finns det ju anglohingstar också. Har för mig att det finns en Buiessness som ska vara ganska trevlig..
Ulrika

Visades inte Business x upp för bruksproven häromåret? Kommer inte ihåg om han blev underkänd eller om han helt enkelt aldrig visades (men var anmäld).
Det är alltså fälttävlanshingsten som Johan Lundin rider.

Görel kommer ihåg vilka som gått/varit anmälda till bruksproven för typ 2-3 år sedan?

Senast ändrad:

Jag har hört rykten om det, men vet inte. Han är iallafall godkänd för angloarabavel.
Ulrika

Det stämmer att han visats på bruksprovet och inte blivit godkänd för halvblodsavel. Men han är godkänd för angloavel och betäcker man ett arabsto med honom blir det en anglo med godkänd stam.

Du minns inte varför han blev underkänd?

Kanske hans meriter i dagsläget kanske räcker för ett godkännande. Om exteriören duger förstås.

Jag vet att han för ett par år sedan (troligtvis samma år som bruks) tappades på Ågårds Seminstation (Falkenberg) och fick halvblodsston också, för fälttävlansavel som jag förstod.

Jag såg inte hans prov, men jag har för mig att han visades 2004?

Har själv inte sett honom på nära håll, bara när han gjort terrängprov och jag minns honom bara som något vitt som susade förbi;)

Har för mig flera gillade Business av de som skriver på Buke och att de blev besvikna när han ej blev gdk för hbl-avel.

Jag har för mig att det fattades i hoppsifforna, och att han visades två gånger, och att det gick sämre andra gången än första, dvs han hade inte utvecklat sig åt rätt håll. Detta berodde inte på att han blivit sämre, utan på att han genom sin fälttävlansträning lärt sig hoppa flackare språng.

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 520
Senast: jjennnyy
·
S
Avel Måste fråga er som kan här på buke... Hittade följande och blev förbryllad.. Hade för mig att att man måste visa speciellt för att få...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Racer
·
P
Avel Jag har nu under några veckors tid roat mig med att titta på tyska och holländska ridponnyhingstars stamtavlor och finner där att dom...
Svar
6
· Visningar
1 295
Senast: pezon
·
Avel Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften... 2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka