Arab eller arab korsning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lovegullit
  • Startdatum Startdatum
L

lovegullit

Hejsan jag har en häst som enligt papperna (passet och registrerings beviset) är Arab korsning men om man söker efter hans föräldrar på t.ex. http://www.allbreedpedigree.com/ är båda arabiska fullblod och det är det så långt man kan se till baka i tiden...? Han ser även ut att vara ett arabiskt full blod..? Hans föräldrar heter u; Eleni (e PACIFIC u SHEILA) Och E fynt (e BOMARC u FOREXIA) Någon som vet var det har blivit fel? eller vad man gör nu..??

Tacksam för svar // Madde:D

Sv: Arab eller arab korsning??

Hej
Troligtvis har inte uppfödaren registrerat fölet från början och sålt det oregistrerat. Det är svårare då att registrera som renrasig arab . Den som har skaffat pass och registrerat har då gjort det som korsning. Vill du ändra får du kontakta Arabhästföreningen och höra om det går.
MVh gunilla

okej.. för han hade inget pass när vi köpte honom utan det fick vi göra.. men det stod ju det på reg. beviset och så.. men han är import från Danmark.. påverkar det??:idea:

Om föräldrarna är registrerade som renrasiga araber i danmark kan man kanske verifiera din hästs härstamning med hjälp av dna-typning av föräldrarna.
Ring och fråga SAHF om det öht är möjligt att ändra rasen? :idea:

Det kan också vara så att någon av förfäderna inte är registrerat som fullblodsarab även om dom är det egentligen. Har själv haft att göra med en uppfödare som inte reggat sina föl från början - om det har med pengar eller ork att göra vet jag inte men det började för många år sedan och hon har fått nya föl varenda år, vilket har gjort att det nu handlar om väldigt stora pengar om alla ska reggas. Dom oregistrerade avkommorna har i sin tur fått föl och dessa går heller inte att regga som fullblodsaraber om inte alla i stammen är registrerade. :crazy:

Allbreedpedigree är ju en sida där vem som helst kan gå in och skriva om sin häst - man kan i princip hitta på vad som helst och det har alltså inte med registrering att göra.

Okej .. ska ringa arab förbundet och fråga..:D

Hejsan jag har en häst som enligt papperna (passet och registrerings beviset) är Arab korsning men om man söker efter hans föräldrar på t.ex. http://www.allbreedpedigree.com/ är båda arabiska fullblod och det är det så långt man kan se till baka i tiden...? Han ser även ut att vara ett arabiskt full blod..? Hans föräldrar heter u; Eleni (e PACIFIC u SHEILA) Och E fynt (e BOMARC u FOREXIA) Någon som vet var det har blivit fel? eller vad man gör nu..??

Tacksam för svar // Madde:D

Fynt är då renrasig men det är på mamman de hänger hon finns inte registrerad i sverige men om hon är regad i annat land så ska det gå...
som sagt ring å kolla

Liknande trådar

S
Avel Jag har en arabiskt fullblod som heter toufaaha och är -98 Hon är e: Proceder ee: Probat. U: Tamina ue: Medalj. Hon är ca 156 cm hög...
2
Svar
26
· Visningar
4 080
Senast: BornAgain
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 096
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka