Är X-bent ärftligt?

Sv: Är X-bent ärftligt?

Har svarat förr på just denna fråga och min åsikt är sten-klar :D
(avskyr dessa j-a benskenor)

Eller vad sägs om 5 olika märrar i diverse format, betäckta med x-benta hingstar och då fått x-benta föl?

Och varför är inga andra föl med samma mammor också x-benta?

Ungarna är av varierande storlek som nyfödda.
Stora föl blir alltså inte mer x-benta om dom har mindre mammor.

Mammorna har i sin tur fått föl av större storlek som varit korrekta.

(Men andra aspekter träder in om fölen är stora på just dom mammorna som är av mindre storlek och då framförallt kort rygg, kort kors och smalt bäcken)

Hehe..blev det rörigt? :D;)

AM

Kan faktist inte sluta fundera på detta.

Här har vi ju gott om rid-expert-folk.
Hur är det med ridhästarna?
Om hingstarna är x-iga, blir dom godkända?

Hur vanligt är det att ridhästföl blir x-iga. Förstår ju att det förekommer men undrar hur mycket?

Har för mig att det forskats just i detta och att man även nuddat i teorier som ämnesbrist hos fostret.. Minns bara inte vart jag läste om detta..suck.

Naffa svamlar...lite trött.

AM

Om de är X-iga så blir de inte godkända. Dvs om de haqr för kass benställning rent generellt.

Problemet som jag ser det är att man inte vet om de är födda X-benta och korrigerade senare

Tack för svar Cirkus.

Om ridhingstarna blir kasserade på grund av x-ighet så förstärks min teori ATT det är delvis ärftligt..

Märkligt. Kom nämligen i diskussion med en hingsthållare ( både rid och trav)som hade en sådan hingst (trav).

Och jag fick minsann klart för mig att jag hade fel. Trots att i det läget då redan fått en bunt kryss-ungar efter dito hingst.

Den allmänna åsikten är ju annars att ungen legat fel i magen.
Men jag tror inte på det. Inte alla gånger..

Personligen är jag väldigt noga med att inte använda x-hingst till egen märr.

AM

Hejsan!

Jag är ingen expert alls på detta området, hur är det med de föl som är x-benta men inte behöver korrigeras? Vet om ett föl som var något x-bent på frambenen vid födseln, men vid 2 månaders ålder var detta helt borta, UTAN någon form av korrigering.
Enligt hovslagaren som var där och tittade på henne sa han att det (halshugg mig inte om jag minns lite fel nu) berodde på att hon var för smal över bringan vid födseln och ju mer hon breddade sig desto rakare blev benställningen. Det kan ju vara jag som minns fel.

Kan detta vara ärftligt då? Eller är det som han säger att det berodde på övrig kropps hållning? Hästen är ju trots allt rak i benen nu och fick ingen anmärkning om att vara x-bent vid fölvisningen som 2 månaders föl.

En med många frågor :)

Om en hingst är uppenbart x-ig så kommer den att få för dåliga poäng på benen och kasseras därför.

Tyvärr så tror jag att just X-benthet är något som korrigeras, både på föräldradjur och ungar i vissa fall så behövs det hjälp i andra fall så rättar det till sig av sig själv. Det syns således inte i bedömningar på tex 3-års test och 4-års kvalitet dvs såna tillställningar som ligger till grund för blup-systemet.

Potentiellt är det ju möjligt att en hingst (ett sto också för den delen) nedärver X-ighet men eftersom det inte är någon rapporteringsplikt så kommer den statisiken aldrig att bli känd. Och eftersom de i regel blir korrigerade så blir det heller inte känt på ovan nämnda tester

jag är övertygad om att det finns både ärftliga och andra orsaker till x-benthet.

jag fick en x-bent för 4 år sedan sominte rätade upp sig ett dugg under första månaden. han opererades och resultatet blev bra
jag fick i samband med detta mejl från en annan bukefalist som hade fått en gravt x-bent unge med samma pappa (dessutom var morfar till den morfarsfar till min)
året efter fick jag ett shettisföl som såg ut som hej kom och hjälp mig i benen, dvs x-bent och ordentligt vek i kotorna på alla fyra, han rättade till sig spontant på några veckor och är idag helt korrekt.
jag tror att den första har med ärftlighet att görs och den andra inte.

Alltså de flesta fölungarna föds med lite snea ben! Men det brukar oftast rätta till sig sijälv inom några veckor!

Ja, och nej...
Visst kan det vara genetiskt betingat men kan också bero på att det ex är trångt i mammas mage. Mitt sto har fått tre avkommor som alla mer eller mindre varit x-iga och skeva i benen, alla med olika pappor. Den första avkomman var ett sto som själv fått avkommor och barnbarn som varit korrekta vilket gör att jag drar slutsatsen att det inte var genetiskt betingat i detta fallet utan det ligger hos stoet vars föl dessutom generellt varit små och klena...
En hovslagare jag hade som är insatt i precis allt (och det han inte vet tar han reda på och ringer upp någon dag senare) berättade att det i USA är mkt vanligt med x-benthet ffa hos travhästar då det på en vuxen häst som varit född x-bent men korrigerad inte går att se, utan de blir avelsgodkändavilket lett till att var och varannan kuse trillat ut och varit x-bent.
Med andra ord anses det där vara ärftligt men utgör inget hinder för en framtida avels- eller tävlingskarriär så länge inget är synbart då de är vuxna :crazy:

kan x-ben rätta ut sig på en åring om det e lite? och hovarna e utåtriktade?

Jag tror som Ameo att det kan finnas olika orsaker till fenomenet. Jag har själv inom ridhästaveln haft två helsyskon där den ene var halt korrekt redan vid födseln och den andre såg ut som kom hjälp mig och dö i frambenen. Nummer två var helt klart större och något grövre än en nummer ett. Men han rätade ut sig helt själv inom loppet av cirka tre månader. Allt enligt inrådan av veterinär och hovslagare.

Misstänker att de föl som rättar sig själv genom att det får röra sig inte har det ärftligt utan att det beror på fosterställningen. Medans de som behöver hjälp (mycket hjälp) helt klart har ett med fött fel på sitt benställ som av naturen inte korrigeras.

Misstänker att de föl som rättar sig själv genom att det får röra sig inte har det ärftligt utan att det beror på fosterställningen.

Fast det senaste är att x-beningar ska ha boxvila.
För vaje steg de tar så påverkas knäet, så att det blir snedare, s¨å just i dessa fall så ska fölen helst vila och ligga mycket.
Den vi hade här i år blev så gott som helt bra efter en dryg månad på box.
När den innan dess fick gå ute blev det bara värre och värre.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 803
Senast: Puffindog
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
  • Låst
Hundavel & Ras Danmark har ställt sig upp för att föda upp Schäfrar som kommer hålla genom lågkonjukturen! Avel över rasgränser för att en Schäfer som...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 652
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Igår på förmiddagen föddes en perfekt liten hingst..tyvärr har han legat trångt i magen och med frambenen ihopvikta. Detta innebär...
2
Svar
20
· Visningar
2 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka