Är westernsadlar bättre för hästen?

K

Krulltottan

Är det lättare att hitta en passande westernsadel än en vanlig engelsk? Det är såhär att hästens nuvarande (engelska) sadel passar inte så bra så han ska få en ny, som passar. Men då funderar jag på att skaffa en westernsadel eftersom de är mycket bekvämare och då hästen ändå mest rids i skogen så finns det inget större behov av en vanlig sadel. Vill vi rida på banan så funkar väl westernsadeln också... Men passar westernsadlar lättare på olika hästar eller är det bara något jag har fått för mig? Bör man ta ut en sadelutprovare för att vara säker?

Sv: Är westernsadlar bättre för hästen?

Ta ut sadelprovare! Sadeldjungeln är mycket svår...:cool:

Westernsadelns stora fördel är ju att den fördelar vikten av ryttaren på en större yta. Utmärkt både i skogen som på ridbanan;)

Sällar mig till de övriga... Ta ut en sadelprovare.

En illasittande westernsadel är precis lika illa som en illasittande vanlig sadel.

Det kan vara precis lika svårt att hitta en westernsadel som passar som att hitta en vanlig dito.

Är det lättare att hitta en passande westernsadel än en vanlig engelsk? Det är såhär att hästens nuvarande (engelska) sadel passar inte så bra så han ska få en ny, som passar. Men då funderar jag på att skaffa en westernsadel eftersom de är mycket bekvämare och då hästen ändå mest rids i skogen så finns det inget större behov av en vanlig sadel. Vill vi rida på banan så funkar väl westernsadeln också... Men passar westernsadlar lättare på olika hästar eller är det bara något jag har fått för mig? Bör man ta ut en sadelutprovare för att vara säker?

Jag hade då också försökt hitta en westernsadel, då JAG tkr att den är skönare att sitta i om man ska rida långt också delar den ju vikten på större yta..:smirk:

Ja, de är ju så mycket bekvämare och jag tycker det känns som att man sitter mycket stadigare i en sådan tex. om hästen skulle börja tjaffsa..:angel:

Det är lika viktigt att en westernsadel passar hästen som vilken annan modell som helst. Det är inte lättare att hitta en sån som passar jämfört med andra sadelmodeller. Men trivs både du och hästen med en sådan sadel kan du ju ta ut en utprovade som hjälper dig hitta en som passar din häst bra. (inte som jag som får ont i bakdelen som 17 så när jagr rider i westernsadel)
Om man rider långa ridpass är westernsadeln bra eftersom den fördelar ryttarens vikt på större yta.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 968
Senast: grodan21
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 818
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård