Sv: Är vissa färger friskare?
Ja, jag menade ungefär så, att fler och fler färger godkänns. Men sen tror jag inte alla färger kanske har "upptäckts" än, om ni förstår hur jag menar. Alla färgkombinationer "finns", men det kanske finns färger/kombinationer som är dolda än.
Uppenbarligen är vissa sjukdomar rasbundna snarare än färgbundna, jag har läst lite(det är det bästa med sådana här diskussioner, att man lär sig så mycket!). Siamesens skelögdhet och svansknick, och alla maskade katter kommer ur siamesen, kommer som jag förstod det ur för snäv avelsbas under en period när det var stor efterfrågan på den maskade katten. I Thailand är det fortfarande önskvärt att siamesen ska ha båda defekterna för att anses äkta. Enligt historien fick siamesen sin knick då ägaren trädde sina ringar på dess svans, och skelögdheten påstås komma av att den stirrade så intensivt på dyrbara föremål den skulle vakta. Helt meningslös information, men ganska intressant!
Sköldpaddsfärgen är könsbunden, och har ingenting med hälsa att göra.
Har letat information om blått(vilket egentligen är svart, liksom alla färger hos somali, till exempel kallas sorrel för röd men rött finns alltså inte i somalins gener), men har inte hittat den information som Telia(?) hittade, att varm blå skulle vara "hälsosammare". Det är ju förmodligen, när det kommer till kritan, säkert bara en smaksak från domare till domare. Men det är alltså inte önskvärt med varm blå färg hos solida blå katter? Förekommer det ens, eller talar man bara om varm och kall hos somali?
Har heller inte hittat någon riktigt bra förklaring till varför vita katter ofta är döva. Det verkar ju här inte som man talar om raser, utan om vita katter i allmänhet? Har ju säkert nån bra genetisk förklaring, men man får väl ändå säga att just det förknippas med just färgen?
Skulle vara jätteintressant att få svar på detta. Jag kan inte så mycket om blått än, eftersom den dök upp rätt nyligen. Jag förväntade mig aldrig blått, då det låg så långt tillbaka i stamtavlan, och då bara hos några få katter, typ två åt varje håll längst bort. Det är en utspädd färg(dilution) av vilt, så långt har jag kommit... har läst lite om genetik förut, men med guldfiskminne afstnar inte allt....