Är vissa färger friskare?

F

Findus och Molly

Skickade på skoj en utställningsfråga till 118100, ni vet där man ska kunna få svar på vad som helst. Frågade vilken sorts blå färg domare föredrog på utställning, varm eller kall, och fick svaret att de föredrar den varma blå, eftersom den anses hälsosammare. Är det någon som vet nåt om vilka färger som är "friskast"? Vet att vita katter ofta förknippas med dövhet, och måste göra hörselprov för att vara med på utställning, men annars? Betyder det att svarta katter hör extra bra:rofl:?

Mvh Findus och Molly

Sv: Är vissa färger friskare?

Däremot har man kommit fram till att hos illrar är vissa färger starkare och mer hälsosamma än andra. Vissa färger dör tidigare och så vidare, så det är väl iinte helt omöjligt att det skulle kunna gälla katter också? Som sagt, vita katter löper ju större risk att utsättas för dövhet.

Mvh Findus och Molly

Ja, men det borde ha uppdagats nu i så fall. Det är ju länge sen man kom fram till det med den vita färgen.

Tydligen är det ju så att någon hävdar att varm blå färg är friskare än kall blå färg. På birma och siameser ser man ju ofta skelöghet, något som nästan bara maskade katter får.

Varför skulle det ha uppdagats nu? Det avlas ju fram nya färger hela tiden?

Mvh Findus och Molly

Va? Haha.
Nä, blått ska vara en ren och kall färg.

Fast nu står det i standarden för min ras att den ska vara varm blå. Dock inte varför. Dessutom har vi nog olika raser, i rasstandarden för din ras står det kanske att katten ska vara kall blå.

Mvh Findus och Molly

Tydligen är det ju så att någon hävdar att varm blå färg är friskare än kall blå färg. På birma och siameser ser man ju ofta skelöghet, något som nästan bara maskade katter får.

Varför skulle det ha uppdagats nu? Det avlas ju fram nya färger hela tiden?

Mvh Findus och Molly

Nej, det avlas inte fram nya färger. Däremot godkänns nya färger inom en del raser men färgerna/mönstren har funnits så länge renrasiga katter har funnits (givetvis sannolikt även innan dess).

Hos katt har man iaf inte kunnat fastställa något samband mellan ohälsa/hälsa och specifik färg. Det handlar som sagt främst om linjer, sedan kan ju en viss linje förknippas med en specifik färg och ge sken av att färgen skulle vara problemet (när det egentligen är "blodet").

Skelögdhet hos tex. siameser har antagligen inget med maskningen att göra (det är iaf inga problem att föda upp maskade katter som inte skelar så om en koppling finns är den inte särskilt stark) utan snarare att göra med att man en gång för länge sedan ansåg att både svansknick och skelögdhet var karaktäristiska särdrag för siamesen värda att behålla. Något man de senaste decennierna ändra åsikt om och istället selekterar bort.

Det vet jag inte min svarta katt verkar inte höra bättre en de flesta andra men han är ju inte döv

vilken skillnad är det på varm eller kall blå färg? :confused: Har ni några bilder?

Här har du två blåa abys, som du ser är de lite cremefärgade på bröst, ben och i ansikte. Det är det varma.
aby_katter.jpg

Här har du en blåtabby utan den där varma pälstonen.

Uttdrag ur Våra Katter:
"Blå - Varmt blågrått med mörk stålblågrå tickning. Bottenfärgen blekt rosabeige eller gräddfärgad." Hela pälsen ska vara varmt blå, inte bara bottenfärgen.

Mvh Findus och Molly

Funderade även på det här med att röda honkatter oftast blir sterila. Vet inte hur väl det stämmer överens med sanningen, men om det är så så är det ju en tydlig indikation på att färg och hälsa har ett samband.

Mvh Findus och Molly

På aby och somali ska blått vara en varm färg så det varierar från ras till ras.

Med "blå" menar jag förstås solid blå, eftersom det är det som heter blå? Blåtickad, blåmönstrat mm ska ju se olika ut. Aldrig att en solid blå ska vara annat än kall.

Funderade även på det här med att röda honkatter oftast blir sterila. Vet inte hur väl det stämmer överens med sanningen, men om det är så så är det ju en tydlig indikation på att färg och hälsa har ett samband.

Mvh Findus och Molly

Var har du hört det? Ytterligare en myt i okunnighet, ungefär som att röda katter alltid skulle vara hanar...

Den enda färg som är förknippad med det problemet är sköldpaddsfärgade hanar, men det beror ju på att en normal hankatt inte kan bli sköldpaddsfärgad utan det ligger alltid någon form av avvikelse bakom.

Med "blå" menar jag förstås solid blå, eftersom det är det som heter blå? Blåtickad, blåmönstrat mm ska ju se olika ut. Aldrig att en solid blå ska vara annat än kall.

Men blåtickat säger man inte, det heter blå.

Mvh Findus och Molly

Men blåtickat säger man inte, det heter blå.

Mvh Findus och Molly

Nä. Färgen heter blåtickad. Precis som en blå birma är blåmaskad, men det säger man inte eftersom det är underförstått iom att det är den enda godkända teckningen. "Blå" är ju bara det blå anlaget och pratar man om ospecifierat blå (eller svart eller röd eller vad det nu må vara) så borde man väl inte förutsätta at det är en variant på blå utan dess "renaste" form dvs solid.

Pratar man om en svart katt som menar man ju en svart, inte en n22:a, en n33:a osv.

Ja, jag menade ungefär så, att fler och fler färger godkänns. Men sen tror jag inte alla färger kanske har "upptäckts" än, om ni förstår hur jag menar. Alla färgkombinationer "finns", men det kanske finns färger/kombinationer som är dolda än.
Uppenbarligen är vissa sjukdomar rasbundna snarare än färgbundna, jag har läst lite(det är det bästa med sådana här diskussioner, att man lär sig så mycket!). Siamesens skelögdhet och svansknick, och alla maskade katter kommer ur siamesen, kommer som jag förstod det ur för snäv avelsbas under en period när det var stor efterfrågan på den maskade katten. I Thailand är det fortfarande önskvärt att siamesen ska ha båda defekterna för att anses äkta. Enligt historien fick siamesen sin knick då ägaren trädde sina ringar på dess svans, och skelögdheten påstås komma av att den stirrade så intensivt på dyrbara föremål den skulle vakta. Helt meningslös information, men ganska intressant!
Sköldpaddsfärgen är könsbunden, och har ingenting med hälsa att göra.
Har letat information om blått(vilket egentligen är svart, liksom alla färger hos somali, till exempel kallas sorrel för röd men rött finns alltså inte i somalins gener), men har inte hittat den information som Telia(?) hittade, att varm blå skulle vara "hälsosammare". Det är ju förmodligen, när det kommer till kritan, säkert bara en smaksak från domare till domare. Men det är alltså inte önskvärt med varm blå färg hos solida blå katter? Förekommer det ens, eller talar man bara om varm och kall hos somali?
Har heller inte hittat någon riktigt bra förklaring till varför vita katter ofta är döva. Det verkar ju här inte som man talar om raser, utan om vita katter i allmänhet? Har ju säkert nån bra genetisk förklaring, men man får väl ändå säga att just det förknippas med just färgen?

Skulle vara jätteintressant att få svar på detta. Jag kan inte så mycket om blått än, eftersom den dök upp rätt nyligen. Jag förväntade mig aldrig blått, då det låg så långt tillbaka i stamtavlan, och då bara hos några få katter, typ två åt varje håll längst bort. Det är en utspädd färg(dilution) av vilt, så långt har jag kommit... har läst lite om genetik förut, men med guldfiskminne afstnar inte allt....

Liknande trådar

Övr. Hund Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 042
Senast: Sampi
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 471
Senast: Sassy
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 689
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar