Är vi lämpliga hundägare?

P

pralin

Jag är så sugen på att skaffa mig en bostonterrier, helst igår, men blir så osäker på hur mycket tid och pengar som krävs.

Kommer nu till hösten flytta ihop med pojkvännen. Vi kommer då bo i lägenhet (2a el 3a) i Karlstad och vi kommer bägge två vara studenter. Vi vill skaffa hunden ihop, även om jag antagligen kommer ha störst ansvar för den, och kommer då att har varit tillsammans i 2½ - 3år. Just eftersom vi studerar kommer vi antagligen inte vara borta så länge. Vissa dagar är vi kanske helt lediga, medan andra dar borta kanske 4 timmar. Dock kommer vi inte läsa samma kurser, vilket gör att möjligheten att minst en av oss är hemma är ganska stor.

Vi vill främst ha hund som sällskap, som en extra familjemedlem. Aktivering genom promenader men även hjärngympa och ev. lite agilityträning.

Tror ni att en hund skulle passa i vårat liv eller bör vi vänta?

Sv: Är vi lämpliga hundägare?

Jag har själv varit student, både med och utan hund. Mitt råd är att ni väntar. Inte för att ni är olämpliga som hundägare, utan för att fullt ut kunna njuta av studentlivet. Se vad det innebär först, hur mycket tid studier och social samvaro med kurskamrater tar. Sedan bestämmer ni om det platsar med en hund i ert liv. Min erfarenhet är att mycket förändras när man blir student, så var det för mig i alla fall. Jag förändrades mycket som person, fick andra värderingar och intressen, och gjorde slut med pojkvännen... :o

Jag haller helt med Garpen, vanta tills ni har kommit in i studenlivet innan ni bestammer er for att skaffa hund eller inte.

Jag och min ex-sambo är båda studenter och ägare till en "liten" vovve på 85 kg..

Vi är/var i samma situation som er, båda läser men inte samma program/kurser och det utesluter ofta ensamheten, dock inte jämt..

Bara ni har i åtanke att de första 6-7 månaderna så måste ni offra en och annan föreläsning ( om dom krockar ) eftersom ni inte kan lämna en valp ensam i 4 timmar...

Det fungerar super bra att vara student och ha hund, jag anser att man har den mesta tiden för hund då...

Lycka till

Ja, vi hade inte tänkt köpa en hund det första vi gjorde, utan komma i ordning ordentligt och sedan börja fundera mer på det. "Problemet" är bara att det kan ta ganska lång tid att få tag på en bra bostonterrier valp, alltså måste man vara klar med att man vill och kan ha hund innan man kan få den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 254
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 290
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 609
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30