Är veterinärkostnaderna rimliga?

L

Leteng

Vet någon om det finns regler för hur mycket veterinärer får ta betalt? Vi var och raspade tänderna på vår ponny hos en veterinärklinik. Vi stannade bilen 10.59 (hade tid kl 11.00) tittade in och de sa att vi skulle lasta ut. Vi gick in med ponnyn i behandlingsspiltan, han blev inskriven, raspad och när vi startade bilen igen stod klockan på 11.11. Alltså att lasta ut, skriva papper, behandla och lasta in och sätta oss i bilen igen tog 12 minuter. För detta fick vi en räkning på 800 kr:eek: Är detta rimligt? Kan man klaga någonstans eller kan kliniker sätta egna priser?

Sv: Är veterinärkostnaderna rimliga?

Nej, jag tycker det var ett rimligt pris! :) Det är dyrt nu för tiden. Mitt tips är att byta veterinär till du kommer till en som du tycker tar lagom betalt. Men viktigast är ändå att veterinären tar bra hand om hästen :D

Jag vet att det är dyrt, och jag uppskattar en duktig veterinär, men jag undrar om det finns något regelverk som sätter priserna eller hur kommer man fram till att det ska kosta 100 kr/minut för att raspa tänderna? Han fick inte plegg, han behövde inte ens bremsas, där var ingen assisten för vi höll hästen själv.
Och om man anser är kostnaden är oskälig, vart kan man vända sig med klagomål?

De har nog fri prissättning skulle jag tro men det är möjligt att man kan vända sig till ngn instans för att få veta. Själv brukar jag alltid fråga innan vad de tar för ingreppet/behandlingen och man brukar kunna få en ganska klar prisuppgift, med reservation för ev komplikationer eller lugnande som ges vid behov.

Kliniker har ju som regel någon fast avgift + minimiavgift för varje påbörjad halvtimme eller timme tror jag. 800 kr låter lite högt i o f sig, själv gav jag runt tusenlappen har jag för mig, för raspning, utdragning av vargtänderna, inkl lugnande o avgift.

Det är ju lite annat än just veterinärens lön som ska täckas in i kostnaden. Jag tycker priset var rimligt, tycker det brukar kosta tusen spänn bara man stoppar in näsan på en klinik.

Har vart med om detta själv, skrivet i en annan tråd.
Fick betala närmare 2000kr för ett 5 min ingrepp:o Vi tog kontakt med kliniken och fick förklaringen att de inte har ngn timavgift utan varje behandling har ett fast pris oberoende på hur lång tid det tar.

I mitt fall kom vetten ut till stallet och behandlade min + 6 andra hästar.
Nu lutar det åt att vi kommer få tillbaka halva inställelseavgiften:)

I början av 2008 infördes ett nytt system för distriktare i alla fall. Nämligen att de tar betalt per undersökning/ behandling i stället för att som idag, ta betalt per tidsenhet. Vissa priser har justrerats uppåt och vissa nedåt.

I början av 2008 infördes ett nytt system för distriktare i alla fall. Nämligen att de tar betalt per undersökning/ behandling i stället för att som idag, ta betalt per tidsenhet. Vissa priser har justrerats uppåt och vissa nedåt.

Mhm, så därför tar klinikbesöken bara en bråkdel av den tid det vanligtvis tar.

Ja, det är väldigt smart att fråga först vad det kommer kosta, själv betalar jag 1200 för att veterinären ska raspa tänderna på mina 2 ponnysar som det tar kanske 15 min med båda totalt. Men sen är de nedsövningen som kostar och ibland bensinen. ;)

Jag tycker det var dyrt.
Vi hade ute vet förra året till 6 hästar i samma stall. Då delade vi på alla fasta avgifter. Jag hade en häst som raspades och en som han sederade och drog ut två vargtänder på. Jag betalade 942:- för detta. I journalen står det "lätt raspning 100:- exkl moms".

Men herregud, hur många ggr har ni tagit veterinär till era hästar?
Inget går på under 1000 spänn, inte ens när de kollar en häst på avstånd utan att göra ngt.
Så är det & bara att inse.

betalade typ 600 för att en veterinär kom till stallet och raspade tänderna på min häst...
Tyckte 1000kr lät dyrt för bara raspning, betalade typ det när min häst blev behandlad för 3 inflamationer.

Det där är ju skitsnack rent ut sagt. Har haft privatpraktiserande ut för vaccination av två hästar - kostade ca 700 kr ink körning.

Har varit inne för ÅB på klinik och det kostade en bra bit under tusenlappen.

Allt är möjligt. Jag har betalat 1200 för att veterinären tittade på min ena hästs tänder och sa "Det här gör jag inte på en vaken häst" och sa om den andra "Här ser det finfint ut, behövs inget". Hon plockade alltså inte ens upp raspen...

Nu för tiden åker vi till klinik och riktig hästtandläkare och det går på runt tusenlappen. Det tycker jag det är värt.

Det råder tydligen lika många åsikter om detta som det finns priser. Men det känns lite som om vi hästfolk bara lägger oss på rygg och accepterar alla kostnader som finns runt vår versamhet. Jag tycker att vi är så många nu så att vi som konsumenter skulle kunna göra oss mer hörda och få in lite mer konkurrens i prissättningen. Men det verkar kanske redan för jag kommer inte att anlita den veterinären igen i alla fall.

Här betalde jag 600 för att en hästtandläkare skulle konstatera att hästen var vass på en sida i munnen, raspningen lät jag en vet göra då det annars hade gått på nästan 2000 har jag för mej.
Med vet slutade det på 1000 lappen ungefär.

Annars brukar det gå på ca 2000 med årliga vaccineringarna av hästarna(när jag hade 2 vill säga).

Jag tycker oxå det är skitdyrt men 1000 lappen är en liten räkning ändå när det gäller hästsammanhang.

För några månader sedan ringde de faktiskt för att göra en underslkning vad folk tyckte om distriktarna & man fick svara på olika frågor, enda jag svarade dåligt på var priserna:angel:

Jag accepterar definitivt att det inte finns någon subvention på lyxbetonade djurkostnader.

Är heller inte intresserad av att betala per timme, utan för kompetens och service.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar