Är utåtställd.

S

straaawberry

Jag rider en häst som alltid är utåtställd i galoppen, hon vill inte gå på spåret heller. Jag tror att hon inte vill gå på spåret för att hon är tränad i hoppning och gå då sällan på spåret. Någon som har ett tips eller något?:bow:
 
Sv: Är utåtställd.

Ta hjälp av tränare och lär dig rida hästen.

Det är ryttaren som ställer hästen och håller den på spåret....

Har ingentint med hurvida hästen är hopptränad eller inte att göra.
 
Sv: Är utåtställd.

Det kan vara så att hon har ont någonstanns och genom att gå utåtställd avlastar kroppen. Det kan vara så att hon inte är tillräckligt utbildad så att hon inte har en aning om att hon går fel. Det kan också vara att du felbelastar henne så hon ställer utåt för att skapa balans.

Som du ser så är det många faktorer som kan spela in, så gör som Älgen sa. Kontakta en tränare som kan hjälpa dig

Lycka till!
 
Sv: Är utåtställd.

Instämmer med #2 och 3

Hade hästmassör ute och hon rekommenderade tömkörning för att få hästen "liksidig". Han var bara lite "sned", men sedan jag började med tömkörning (i skritt) de dagar han skulle ta det lugnt, så har han blivit en mjukare, friare häst som inte hänger i någon tygel.

Kan du inte tömköra själv så ta hjälp av någon som kan. Det har funkat bra på min häst.
 
Sv: Är utåtställd.

Vill hon ställa sig utåt i båda varven eller är hon svårare i ett av varven? Jag skulle böja och ställa och jobba igenom hästen i skritt och trav för att känna om det är något som känns fel eller om hon helt enkelt inte orkar balansera upp sig än.

Att hon inte vill gå på spåret kan vara så mycket. försöker gena, rädd för nått, stel i kroppen och försöker komma undan på nått sätt mm mm.

Jag skulle nog också råda dig att ta hjälp av en instruktör.
 
Senast ändrad:
Sv: Är utåtställd.

Kan bara instämma med föregående, ta hjälp av tränare och fortsätter problemen kontakta vetrinär. Håller med min vetrinär som hävdar att en häst vill inte vara oliksidig utan strävar alltid om den kan efter o vara liksidig. Är den inte det är så är det ngt som hindrar den och den försöker avlasta sig. Allt från ryttarens ridning, muskelspänningar, ont någonstans i kroppen mm mm

Lycka till!
 
Sv: Är utåtställd.

Hej!

Du har fått bra tipps redan så jag bara samman ställer det.

Din häst ÄR sned. Ta redan på vaför den är det. Oftast så är det bara muskulärt (pga att många olika som rider hästen eller att ryttaren är sned själv eller bara att du eller hästen är starkare i hö el vä sida)och det går att träna bort med konsekvent rakriktning. Men det kan även tyda på att den har ont någonstanns. Då kanske man måste låta en veterinär gå igenom hästen, för säkerhets skull.

Rakrikting sker antingen på volt eller att man rider rakt fram.
På volt ska hästen ridas upp på den yttre tygeln. Den innre får hästen ej ta stöd på förrns den är liksdig. Den innre tygel kan vara ledande. Börja gärna i skritt.

Du kan göra samma sak på ett fyrkantspår.
Man kan även tränarakrikting när man rider ut. Se till att DU har lika långa tyglar och att hästen ej biter sig fast på nån sida. Man kan även sida på slaka tyglar så hästen får bära upp sig helt själv.

Det krävs dock att man är en ganska duktig ryttare, för att kunna rakrikta hästen korrekt själv. Annars så är en bra tränare som hjälper dig guld värt.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: Buzzter
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp