Är tuggbehov en myt?

Sv: Är tuggbehov en myt?

Min häst är nog lite som din...Hon låter allt hänga när hon står stilla och är avslappnad.:cool: När hon rids eller spänner upp sig i gången när hon ska få mat så är hon slimmad och fin helt plötsligt!;) Jag har aldrig lyckats få henne riktigt slimmad. Hon är nog inte helt enkelt kapabel till detta!:grin:
Revbenen känns med ett lätt tryck och hon har en fin musklad överlinje...så den där buken får helt enkelt finnas där så länge hon går som hon ska och är pigg och glad! Rids på MSV nivå i dressyr.:)

Jag jobbar själv på granngården och blir jätteförvånad av detta uttalande.. Tuggbehovet är ju jätteviktigt, mycket viktigare för en tjock häst med hö och halm än med kraftfoder. sen beror ju mycket på värdena oxå..

Tuggbehovet är ingen myt, hästar behöver tugga för att hålla tarmarna i balans. Men jag förstår att en "travmänniska" sa så. Då jag jobbade i ett travstall för några års sedan och dom gav hästarna massa kraftfoder och väldigt lite grovfoder :S
Jag har inget emot travfolk då jag både är travmänniska och ridmänniska så det är inget påhopp jag håller på med! :)

Lika så när jag jobbade i ett tävlingstall inom hoppning förut så va de samma visa där, mycket kraftfoder óch lite grovfoder :S :(

Jag tycker att hästar ska ha mycket grovfoder så dom har något att göra och mina hästar behöver då tugga iaf!

Jag ger mina stora hästar fri tillgång på hö och endast lite betfor och kornkross och mineraler och biotin 1 gång om dagen, och kraftfodret får dom på kvällen. Så dom får kanske 1 kg kraftfoder om dagen.. Dom är precis lika fina i hullet och pälsen som hästar som får kraftfoder 4 gånger om dagen.

Mina shettisar får endast betfor och mineraler på kvällen och ca 5 kg hö om dagen och dom är väldigt fina i hullet dom med, kanske nått kg övervikt men inget farligt enligt veterinär.

KL

Jag har lyckats med att ha även lättfödd ponny på fri tillgång. Men det var i perioder mitt i vintern när det var kring -25 och ponnyn gick på lösdrift. Övrig tid fodrade jag med hjälp av grindöppnare så att det blev fyra fodringar jämnt fördelade över hela dygnet. Ibland utfodring två gånger per dygn men hyffsat stora mängder. Det funkade och jag tror att de funkar med fler ponnyer än bara den. Samma ponny gick på bete dygnet runt en period på sommrarna men då var motionering av samma ponny prio ett.

Numer har jag i princip fri tillgång på lagom bra hö, lägger ut mer två gånger per dygn för att undvika att det trampas ner och inte äts upp. Kombinerar med halm i skjulet som strö och extramat om det smäller till och blir kallt exempelvis under natten och jag inte lagt ut tillräckligt med hö.

Ska man ha fri tillgång så är det nog bäst kombinerat med lösdrift, gärna kallt klimat :) , och regelbunden rejäl motion. Om jag hade häst på stall nattetid eller bodde söderut så skulle jag nog fodra med någon lösning för att förlänga ättiden. Meningen är ju inte att de ska smälla i sig enorma mängder "bra" hö dygnet runt som flera redan påpekat.

Jag förstår dock mycket väl att hästar som tränas hårt (kanske travhästar) måste få extra kraftfoder för att hålla hullet. Men en tjockis ridhäst som rids lite lagom lätt..

Lite uppdatering om hur det blev i alla fall. Köpte ett ganska torrt hösilage och flyttade till ett litet stall, idag äter han mycket lugnare, ca 2kg per timma. Sprider ut det i hagen så de får vandra lite samtidigt som de äter. Det är dessutom mycket trevligare värden på detta hösilage så han har inte blivit tjock alls, ser fin och nöjd ut, kastar inte i sig maten längre. Kraftfoder däremot är han helt TOKIG i, även fast han mest bara får mineraler och lite betfor ibland. Men får väl se hur det blir till sommaren, då kanske han blir en vandrande tunna igen.. :D

Vad skönt att det verkar lösa sig, hästar har ett stort tugg behov och jag skulle råda dig att inte hänga upp stråfodret i ett hönät eller i en foder häck, när hästen äter från marken faller käken på rätt plats och hästen sliter tänderna jämt, att fodra i hönät är som att bädda för tandproblem och hakar på tänderna.Hästens behov av att inta föda under så lång tid har mkt att göra med hur mag och tarmkanalen är uppbyggd,hästen har ingen gallblåsa utan galla pytsar ut i tarmen direkt hästarnas magsäckar är väldigt små det gör att hästen måste äta små mängder under en lång tid för att hela tiden ha foder i tarmen, tom tarm med gallvätska bådar inte gott. Många hästar som står på box utan något att pilla med kan vara oerhört stressade utan att man ser det, jag tycker därför att det är bra att ha ett fjolårshö eller halm att fylla ut med så hästen har något att pilla i sig under små timmarna. Hästarna har även ett stort behov av att söka föda så att göra som du gör med att sprida ut stråfodret i hagen så hästen får röra på sig under foderintaget är naturligt. Lycka till.

jag tycker därför att det är bra att ha ett fjolårshö eller halm att fylla ut med
tanken med halm förstår jag, men fjolårshö innehåller lika mkt näring som det gjorde förra vintern, förutom vitaminerna! Då riskerar man ju en fet häst igen...

För att det fungerar jättebra på mina hästar,alla hästar är olika och skulle det inte funka på din använd halmen om det fungerar bättre.

Men jösses! Vilken planet kom den försäljaren från? Helt klart ngt av det mest OKUNNIGA jag hört på länge! Vore jag som du skulle jag omgående kontakta affären och hänvisa till vetenskapliga fakta och påtala för dem att de har VÄLDIGT okunnig personal och rent av farliga i vissa sammanhang (kolik-pållar o liknande). Jag vore tacksam om du kunde tala om i vilken stad du bor så i alla fall jag kan undvika den försäljaren....

Den är inte ensam. Jag var på en foderföreläsning där det påstods att fjolårshö tappat näringen.

För att det fungerar jättebra på mina hästar,alla hästar är olika och skulle det inte funka på din använd halmen om det fungerar bättre.
Men det där är inte ett relevant svar.
VARFÖR fungerar fjolårshö bra på dina hästar? Varför ger du av det i stället för av årshöet? VAD är skillnaden?
Och varför rekommendera det rakt av utan att ha någon aning om vad fjolårshöet inenhåller?
Det är ju liksom samma innehåll av energi, protein och mineraler som det var när det var nyskördat, så jag förstår inte tanken bakom att det ska vara just fjolårshö!

(jag har inget problem med mina egna hästar utan jag vill få DIG att tänka efter vad det är för råd du ger och kunna motivera dem! :idea: )

Det är väl bara vitaminerna som avtar lite på fjolårshö? För övrigt kan fjolårshö vara kraftigare än årshö, om det innehåller mer proteion osv från början. Bättre att hitta ett hö oavsett år som passar för just den hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka