Är tuggbehov en myt?

Sv: Är tuggbehov en myt?

Precis.
Hade min häst på bete utanför fönstret en sommar, inte åt de 18 timmar om dygnet. De stod mest i skuggan hela dagen och gick ut runt lunch o betade en halvtimme, sedan tillbaka till skuggan. På kvällen gick de runt o letade efter gott gräs o lekte. Sedan låg de utsträckta i gräset hela natten o sov. Betade tidigt på morgonen ett par timmar igen.

Det är kanske så att de behöver äta 18 timmar när gräset är näringsfattigt men äta ensilage med kanonvärden 18 timmar om dygnet tror jag inte alls är bra.

Men inget av detta är väl några konstigheter?
Hästar är inte gjorda för att äta kopiösa, näringsrika mängder dygnet runt! Det är en självklarhet!
Någonstans har dock detta förvirrats i hobbyhäst sverige, som läst att hästen ska äta lite och ofta. Man har tagit denna sanning, och applicerat den på dagens hästhållning där hästar hålls på stall och i hagar på ett helt annat sätt än vildhästen (som är identisk med tamhästen i fråga om basala fysiska behov som inte ändrats ett enda dugg genom decennierna i den aspekten). Helt plötsligt står hobbyhästarna på fri tillgång med superfoder dygnet runt. Klart det blir påföljder av detta, fettma, belastnings sjukdomar i leder och ligament, insulin resistens och fång.

KL

jag förstår inte varför det är så svårt att förstå att lite och ofta, inte menas högenergi foder över hela dygnet. det är inte ENERGI eller näringsbehov som behöver täckas när hästen går ute 12 timmar i en hage, det är TUGG och MAG funktionen. därmed kan hästen tugga gammalt gräs eller halm, och må utmärkt av detta, - inte stå vid dukad silage bal.
och NEJ: det är en myt att alla hästar automatiskt begränsar sig näringsintagsmässigt om de bara får fri tillgång och de vänjer sig. Vore detta sant skulle vi inte ha fetma/IR/fång problemen vi har i sverige nuförtiden. Lika ofattbart är det för mig att man inte greppar insikten att vissa raser är oerhört lättfödda, bland annat många ponnyraser tex shettis, behöver väldigt mycket mindre energirik mat än vissa andra raser rent genetiskt, för att ha gott hull och må bra. Hur man då kan ställa dessa på fri tillgång och sen bli förvånad att det skiter sig, det övergår mitt förstånd faktiskt.

Är ju bara att läsa trådar här som florerar titt som tätt, ang. tider för sista nattfodringen osv, där folk river upp himmel och jord över att hästen fodras sista högivan i begränsad mängd tex 20.00 och sen nästa giva inte ges förrän morgonen därpå, fast hästen står på halm. Hallå - vart är problemet? det finns inget - hästen står på HALM.

Senast ändrad:

Fast det blir ju uppenbart problem med överviktiga hästar om de ska äta producerat grovfoder.

Hästar är gjorda för att få avkommor hela tiden o val. existerar inte.
Om de ska leva i vilt tillstånd så får de nog peta i sig pinnar, löv, rötter mm för att klara sig.
Då pratar vi om många timmar för att överleva.

Det vi ska jämföra med är bra bete året om. Hur många klarar av det i fri mängd?

Fast vad har det här och övrigt bla du och några till skrivit om, med att hästar ska ha mindre grovfoder och MER kraftfoder, att göra? Dvs det som säljaren som ts träffat på förordade.

Och hästar känner INTE hunger, inte så som vi gör, de har inga hungerreceptorer i magen som vi har.

Blir lite rädd när jag läser tråden, rädd för de som inte kan läsa, sålla och värdera info själva då en hel del kan tolkas till väldigt negativa följder för hästarna.

Din häst kan ju vara lite bukig men en travare ska ju inte vara för bukig för då maxpresterar dom inte.

Jag har ALDRIG skrivit att hästar ska ha mindre grovfoder och MER kraftfoder,det hoppas jag framgår tydligt i tråden.

Jag har däremot skrivit att hästar i dagens sverige överutfodras med högklassigt grovfoder rent generellt, och problemen som uppstår av detta. Hoppas detta framkommit tydligt i tråden inklusive min åsikt att g-gårdens personal knappast ska anlitas som foder rådgivare. :cool:

Jag håller helt med om att det var ett korkat råd TS fick.
Men jag är inte förvånad - jag har fått flera konstiga kommentarer från en självutnämnd expert som nog aldrig träffat på ett höglakterande sto tidigare... Tur man vet själv hur man vill ha det, annars hade nog den hästen sett ut som ett benrangel.

Lika ofattbart är det för mig att man inte greppar insikten att vissa raser är oerhört lättfödda, bland annat många ponnyraser tex shettis, behöver väldigt mycket mindre energirik mat än vissa andra raser rent genetiskt, för att ha gott hull och må bra. Hur man då kan ställa dessa på fri tillgång och sen bli förvånad att det skiter sig, det övergår mitt förstånd faktiskt.
OM du visste hur många shettisar här i landet som står på fri tillgång grovfoder på vinterhalvåret, UTAN att det skiter sig, så skulle du inte vara så kategorisk... ;)
Om en uppfödare haft över 30 shettisar på detta sätt i 15 år utan minsta problem så kanske det är något annat som gjort att en ponny plötsligt blivit sjuk i fång. Själv har jag bara en shettis som har problem att hålla vikten, hon blir fet av att titta på när gräset växer. Inte ens dräktighet och digivning kombinerat med borttorkat bete hjälpte i år... (Tur hon är dräktig igen och att hon rids ett par ggr i veckan så länge hon tycker det är okej, pga dräktigheten)

Nä och det visar väl ypperligtpå det jag kommenterade till Ramona, att generalisera är farligt : )

dock tycker jag nog att övervikten på shettis är en trend, även om det givetvis finns undantag. de undantagen lär då med största sannorlikhet vara troligare hos kunniga uppfödare än gemene hobby sverige.

Nej, nej, det har jag inte påstått heller. Jag undrade vad eg hela diskussionen om för bra foder osv (som axel startade) har med ts frågeställning att göra. Dessvärre är erfarenheten från buke att saker måste skrivas i klartext, folk läser bara hälften. Dvs vi har för bra grovfoder idag, därför klarar sig hästen på mindre grovfoder=ok att ge lite grovfoder. Resten läses inte. Men det har ju inte alls att göra med att Granngårdens säljare tycker att man ska ge mer kraftfoder.

Nej, nej, det har jag inte påstått heller. Jag undrade vad eg hela diskussionen om för bra foder osv (som axel startade) har med ts frågeställning att göra. Dessvärre är erfarenheten från buke att saker måste skrivas i klartext, folk läser bara hälften. Dvs vi har för bra grovfoder idag, därför klarar sig hästen på mindre grovfoder=ok att ge lite grovfoder. Resten läses inte. Men det har ju inte alls att göra med att Granngårdens säljare tycker att man ska ge mer kraftfoder.

Det var nog mitt fel att vi hamnade på ett sidospår i tråden.

Vill då igen påpeka i tråden att mycket tuggtid vill man ju ha, ju mer destu bättre.
Det är bara så svårt när hö/silage bara blir bättre och bättre. Vi blir nog lite fartblinda då det kommit lite smygande under många år.

Och visst är detta ingen nyhet som någon skrev, det är bara ett nytt problem för mig, då jag har en ny häst som slukar 3 kg hö på en halvtimme,:crazy: till skillnad från den förre som i prinicp alltid hade hö kvar i boxen..

Det var inte många siffror rätt den gubben hade inte. Det är ju precis som du redan uppfattat att tuggbehovet är en mycket viktig del i hästens välbefinnande och grovfodrets struktur för magens funktion. Kan man så ska man, tycker jag, ge så mycket grovfoder som möjligt under förutsättning att hästen inte blir fet av det förstås. Jag tycker också att din häst är fin även om han på bilden är rätt tjock. Proteinbrist tycker jag dock inte att han verkar ha (inte utefter vad bilden visar i alla fall). Så fortsätt du med ordentligt med grovfoder och öka på motionen lite så blir hästen säkert i prima kondition inom kort :-)

Jag tror bara att man halkar in på sidoämnet som ju dock är relaterat, då det så ofta blir en extrem variant i att hästarnas tuggbehov översätts till kopiösa mängder foder oavsett näringsinnehåll (läs högt sådant). Det blir ju lika fel som motsatsen, dvs för lite grovfoder.....

delvis kl

Intressant. Men att hästen blir lite bukig är alltså inget "fel" utan det blir mer så därför att den har ätit mycket med grovfoder? Hämmar det hästens prestationer på något vis? Jag menar, en tjock häst har ju inte lika lätt att springa fort som en mer vältränad häst, men spelar det någon roll om den är bukig? En vältränad häst med magmuskler, kan den bli bukig om den äter väldigt mycket grovfoder eller blir den inte det? Eller får tävlingshästar kanske för mycket kraftfoder och för lite grovfoder i allmännhet?

Ponnyn jag hade innan var otroligt slimmad och åt betydligt mer än vad nuvarande häst gör, men fick inte så mycket mer motion. Är väl som sagt väldigt beroende på individen. Jag tror det skulle vara en omöjlighet att låta min häst gå och äta grovfoder 18 timmar/dygn, han skulle bli farligt tjock! Men då är frågan - Vad är att föredra: En häst som får sitt tuggbehov tillgodosett men som på köpet blir alldeles för tjock för sitt eget välbefinnande, eller en häst som får tugga alldeles för få timmar om dygnet men som håller sig i normalt hull?

Senast ändrad:

Innehåller inte halm mycket energi? Har hört att man inte ska ge "tjockisar" halm som kompliment för tuggbehovet för att det innehåller mycket energi.. Hm, jag har mycket att lära ;)

Nej. Det beror helt på vad grovfodret innehåller.

En häst som är bukig har ofta proteinbrist = Inte ett bra utgångsläge för träning och absolut inte hård träning! Självklart kan inte en häst med protein ELLER energibrist prestera lika bra som en som har sina behov uppfyllda!

En välsvarvad häst får ett foder med bra balans mellan protein och energi. Lägger man till träning höjs båda behoven.

Ett grovfoder kan ligga mkt högt i protein och/eller energi och om det ligger högt i protein och energi med bra kvot däremellan kan hästen klara sig alldeles utmärkt på fri tillgång till grovfoder och vara i träning. Men fodret kan vara högt i energi och lågt i protein eller tvärtom -och då måste man tillsätta kraftfoder, likväl som om det ligger lågt på både protein och energi.

Visst får många hästar för lite grovfoder och för mycket kraftfoder. Men dom kan fortfarande få en perfekt uträknad foderstat rent näringsmässigt. Det man glämmer är att man måste utgå från grovfodret och tillgodose tuggbehov och liknande.

Man kan inte säga att en ponny är slimmad på x antal kilo eller att en blir för tjock på x antal kilo.... allt beror på näringsvärdena i just det grovfoder man ger!

Man kan lätt bli mörkrädd efter att ha läst inläggen i tråden...

Mina råd till många av er är att läsa på! Det finns ett flertal utmärkta böcker i ämnet, samt uppsatser, forskningsrapporter mm. Massor att läsa på nätet, men välj författare med omsorg.

Eller leta efter föreläsningar som INTE sponsras av en foderleverantör/producent, gå dit, ställ frågor mm. Det finns även en kurs att ta på distans från SLU i foderlära. Rekommenderas!

Vi är skyldiga att lära oss så mycket som möjligt för att kunna ge våra hästar ett liv som i möjligaste mån liknar det de skulle ha haft i frihet.

Tack för ordet ;)

Syftade på detta som någon skrev tidigare i tråden: "men ha också i åtanke att får hästen ordentligt med grovfoder kommer den också ha mat liggande i grovtarmen. Och det gör magen lite större"

Jag kanske fattade det fel. Givetvis kan inte en häst prestera bra om den får för lite av något, men det var inte riktigt det jag menade. En häst kan väl vara bukig utan att den har proteinbrist? Måste väl vara muskler som håller upp buken? Klart att muskler inte kan byggas utan protein men hästen kan väl lika gärna vara otränad = inga muskler?

Nu var det ett grovfoder med ungefär samma värden som jag pratar om, därför jag jämförde med min nuvarande häst och min dåvarande. Jag är helt hundra på att de inte skulle kunna äta samma mängd grovfoder med samma värden och samma motion, och att båda skulle vara "slimmade", that's it. Det måste väl bero på individen? Jag tycker det känns så i alla fall, men jag kanske tänker fel även här..

Man måste ju skilja på bukig häst, vs häst med stor buk.

En häst som är sk. bukig blir det ju ofta pga felaktiga näringsvärden. Om det går för långt kommer hästen få mindre muskler i övriga kroppen. Liten bak och dåliga ryggmuskler är ju inget ovanligt på en bukig häst.

En häst som får mkt grovfoder kan däremot få stor buk, dvs hästen kan se lite rund ut om magen men ändå vara fin i kroppen.
Därför kan man inte stirra sig blind på hur en häst ser ut när den är stillastående, utan det är viktigt att även kolla på hur den ser ut i rörelse.
Det krävs ingen extremt vältränad häst för att den ska se normalhullad ut i rörelse.
Min förra häst (i vila) kunde se jättestor ut när hon stod stilla och "pös ut" magen vissa dagar, men så fort hon gick så syntes det att hullet var perfekt.

Blir hästen FET av fodret däremot så syns det ju på hela kroppen.

Sen är det klart att olika individer ser olika ut. Alla hästar ska ju inte se slimmade/slanka ut :)

Jaha! Då fattar jag :D Då kanske man snarare kan säga att min häst har mer "stor buk" än är "bukig"? Sen är han ju lite tjock också men det är väl en annan historia.. Faktiskt, hans buk blir inte alls lika stor i rörelse. Den dras ju upp lite här.

31671047.jpg

Jag har funderat fram och tillbaka på det här med hönät. Jag har fått för mig att det kan ske läskiga olyckor om de fastnar i näten. Samtidigt är det nog en klar fördel att ha dessa hönät om man har en häst som glufsar i sig lite för fort. För att minimera risken att de ska fastna i näten så sätter man väl dom långt upp, men är det verkligen naturligt för hästar att inte äta på marken "hela tiden"?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka